commentarii publicate de: pr Iulian Nistea


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
Cu parere de rau - de pr Iulian Nistea la: 11/06/2006 00:52:46
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Dupa doi ani si jumatate, cu oarecare parere de rau, rog pe administratorul Cafenelei sa închida aceasta conferinta.

Deschisa la vremea ei pentru a fi un loc de întrebari si raspunsuri despre spiritualitatea ortodoxa, ceea ce a si fost pâna de curând, ea s-a transformat astazi în altceva, iar acest altceva stufos si cu multe vorbe, eu nu mai am timp sa gerez, nici sa sap printre zecile de mesaje ca sa gasesc pe acela despre spiritualitatea ortodoxa...

O parte din intrebarile si raspunsurile de aci (dar si multe altele) se gasesc acum la adresa http://www.nistea.com/intrebari-raspunsuri-ortodoxie.htm (si acolo este o interactivitate).

Va multumesc tuturor (admin si membrii).

Toate cele bune.
Sarbatoare a Cincizecimii cu bucurie.

pr_iulian

_________________

http://www.nistea.com/ (principalul meu site)
http://www.calendar-ortodox.ro/ (Calendar crestin ortodox)
http://www.egliseroumaine.com/ (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
http://www.orthodoxesaparis.org/ (Orthodoxes à Paris)
http://www.icones-grecques.com/ (icoane ortodoxe)
http://www.echo-orthodoxe.net/ (Echo orthodoxe)
http://www.egliseorthodoxe.net/ (Eglise orthodoxe en France - Assemblée des Évêques Orthodoxes de France)
Nu ar fi posibil totusi sa va certati in alt loc, pe un fir anume destinat certurilor si impunsaturilor, sau in tot cazul aiurea, si nu aici, va rog frumos?

pr.iulian

_________________

http://www.nistea.com/ (principalul meu site)
http://www.calendar-ortodox.ro/ (Calendar crestin ortodox)
http://www.egliseroumaine.com/ (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
http://www.orthodoxesaparis.org/ (Orthodoxes à Paris)
http://www.icones-grecques.com/ (icoane ortodoxe)
http://www.echo-orthodoxe.net/ (Echo orthodoxe)
http://www.egliseorthodoxe.net/ (Eglise orthodoxe en France - Assemblée des Évêques Orthodoxes de France)
#125166 (raspuns la: #125144) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
religia si stiinta - de pr Iulian Nistea la: 23/05/2006 01:17:20
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna doctors.

Fara indoiala ca pentru un ateu sau un agnostic religia nu este altceva decat "o suma de legende, basme, fabulatii, nedemne de crezut si de luat in seama". Acesta nu trebuie sa fie un punct de disputa. Pur si simplu persoana care nu are credinta nu accepta adevarul descoperit de credinta, care este lucrarea lui Dumnezeu in inima omului si in creatia Sa.

Cand, bunaoara, parintele Nicolae Steinhardt vorbeste de "atitudinea degajata a ortodoxiei în raport cu stiinta; o lasa sa-si vada de ale ei - cu nitica înteleapta desconsiderare", nu vrea sa spuna ca stiinta este de dispretuit, ci ca adevarurile stiintei nu trebuiesc privite ca ceva "absolut" ori ca ceva "absolut sigur" - in sensul raspunsului meu precedent.

Desigur ca stiinta aduce o anumita cunoastere si o anumita "descoperire" a creatiei lui Dumnezeu, dar omul credincios vede si altceva in aceasta creatie.

Sfantul Maxim Marturisitorul si toata Traditia Parintilor Bisericii vorbesc de niste "temeiuri energetice ale creatiei". Acestea nu sunt bioenergiile (pe care abia acum stiinta incepe sa le investigheze), ci si mai mult decat atat: energia necreata a lui Dumnezeu in toata creatia Sa, care face ca viata sa curga in creatie si care in acelasi timp ii face pe cei credinciosi sa vada in creatie o icoana a lucrarii divine, prin care omul intra intr-un soi de relatie cu El. Acest sâmbure de energie necreata din creatia lui Dumnezeu ne poate face ca atunci cand privim o floare sa avem o bucurie care nu e una estetica sau rationala, ci una interioara, sufleteasca.

Acesta este un exemplu de impletire a stiintei si a credintei. Alte lucruri si mai frumoase si mai bine explicate o sa gasesti intr-o carte a episcopului Kallistos Ware care mie imi place foarte mult: "Ortodoxia, calea dreptei credinte" (Editura Trinitas, Iasi, 1993).

p.iulian

_________________

http://www.nistea.com/ (principalul meu site)
http://www.calendar-ortodox.ro/ (Calendar crestin ortodox)
http://www.egliseroumaine.com/ (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
http://www.orthodoxesaparis.org/ (Orthodoxes à Paris)
http://www.icones-grecques.com/ (icoane ortodoxe)
http://www.echo-orthodoxe.net/ (Echo orthodoxe)
http://www.egliseorthodoxe.net/ (Eglise orthodoxe en France - Assemblée des Évêques Orthodoxes de France)
#123702 (raspuns la: #123275) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
intrebari si raspunsuri - de pr Iulian Nistea la: 20/05/2006 01:52:33
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Hristos a inviat !

Din pacate, in ultima vreme mai putin am avut timp sa trec prin aceasta conferinta, deschisa in primul rând pentru crestinii ortodocsi. Aceasta nu e o atitudine de excludere, ci pur si simplu o alegere, legata atat de timpul pe care am crezut ca pot sa-l investesc, cat si de felul in care am socotit ca pot si vreau sa investesc in acest timp.

O parte din raspunsurile mai substantiale de aici (dar si din alte parti unde am scris) sunt publicate intr-o rubrica aparte, pe diferite categorii: http://www.nistea.com/intrebari-raspunsuri-ortodoxie.htm (a se vedea).

Religie si stiinta

Din punctul meu de vedere (fiecare, finalmente, are punctul lui de vedere) nu este nici o contradictie intre religie si stiinta, pentru acelasi motiv pentru are nu se poate face o comparatie intre un mar si o bicicleta, adica: sunt doua lucruri complet diferite!

Inainte sa fac Teologie, am facut Matematici si stiu ca orice stiinta are ca baza, ca fundament, un sistem axiomatic necontradictoriu in sine (asta fiind singura conditie!), pe care apoi prin experimente si descoperiri se construieste ceva ce are un aer foarte coerent. Ori vedem ca pâna în ziua de azi paradigmele stiintifice se pot schimba radical de la o epoca la alta. Si chiar daca nu se schimba radical, ele sufera o evolutie care ne scapa intotdeauna si care totdeauna va fi imperfecta.

De aceea, Ortodoxia a lasat intotdeauna stiinta sa-si vada de treaba ei, stiind ca paradagmele ei sunt in continua schimbare, si mâine va spune altceva, lucru vizibil cu ochiul liber in instoria oricarei stiinte.

Din aceasta cauza, stiinta nu poate aduce nici un fel de contrazicere religiei, sau mai precis crestinismului, care este cu totul altceva. Crestinismul nu este adevarul unui sistem axiomatic necontradictoriu in sine, ci descoperirea Adevarului, in persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu intrupat. Acesta este un lucru care tine de credinta, adica de un ceva care se petrece in partea cea mai tainica a inimii omului, de unde iasa apoi Viata si Adevarul si Calea.

Bineinteles, un astfel de discurs nu impresioneaza si chiar nu are nici o valoare pentru un ateu, ci chiar e ridicol. Dar vedeti, asa "ridicol" cum este, crestinismul a dat putere si viata si bucurie crestinilor, ceea ce mai rar se vede in viata ateilor...

Doamne ajuta.

P.S. Imi pare rau doctors, dar intrebarea ta e mult prea vasta ca sa pot raspunde aci...

p.iulian

_________________

http://www.nistea.com/ (principalul meu site)
http://www.calendar-ortodox.ro/ (Calendar crestin ortodox)
http://www.egliseroumaine.com/ (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
http://www.orthodoxesaparis.org/ (Orthodoxes à Paris)
http://www.icones-grecques.com/ (icoane ortodoxe)
http://www.echo-orthodoxe.net/ (Echo orthodoxe)
http://www.egliseorthodoxe.net/ (Eglise orthodoxe en France - Assemblée des Évêques Orthodoxes de France)
#123253 (raspuns la: #122621) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
Postul Mare - de pr Iulian Nistea la: 18/03/2006 16:37:14
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Iertati-ma ca am fost mai mult absent in ultima vreme.
Acum in plus ne aflam in Postul Mare.
Daca sunt doritori de texte la Postul mare, gasiti o culegere aici: http://www.nistea.com/postul-mare.htm (texte liturgice, rugaciuni si explicari, predici, interviuri etc.).

Doamne ajuta.
p.iulian

- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro (calendar crestin-ortodox pe anul 2006)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
- http://www.echo-orthodoxe.net (Echo orthodoxe)
despre unire - de pr Iulian Nistea la: 15/09/2005 03:34:29
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Doamne ajuta.

1. "de ce biserica crestina nu este la fel de unita ca in vremurile primordiale?"

Toti suntem tentati uneori sa vedem in roz "vremurile primordiale", ca un fel de timp mitic de care vorbeste di Mircea Eliade: illo tempore...

Si eu ma surprind uneori zicându-mi: "Ah, ce bine era in vremea Sfintilor Parinti".

Totusi, acest soi de gând e o adevarata ispita, si studiul atent al istoriei crestinismului, arata ca secte si grupuri si grupuscule au existat dintotdeauna (chiar din Faptele Apostolilor vedem ca existau astfel de grupuri). Grupari "gnostice" au existat dintotdeauna la marginea crestinismului.

Chiar cuvântul "erezie", haeresis, pe care apostolul Pavel il foloseste era legat de existenta acestor grupari. El se refera la o parte de adevar care e luata pentru adevarul intreg. De exemplu, ca si cum ai spune: mâna este omul. A lua deci un fragment dintr-o realitate pentru acea realitate. Acesta viziune a fost aplicata si grupurilor care se rupeau din unitate idealizand ceva ce de fapt era un fragment. Acestea erau numite eresuri.

Toate aceste probleme au existat dintotdeauna, de la caderea lui Adam in fapt, care este marea rupere a unitatii: unitatea cu Dumnezeu, de unde apoi a inceput schizofrenia omului si dificultatea lui de a fi unit cu aproapele si creatia...

2. "Este posibil ca in viitor toate confesiunile crestine sa se uneasca intre ele?"

Cred ca e bine ca fiecare din noi sa lucreze unirea: cu Dumnezeu ; apoi in sine insusi - impotrivindu-se schizofreniei dintre trup si suflet, dintre simturi etc.; apoi cu aproapele sau.

Cred ca e bine sa vrem unirea confesiunilor crestine (dar cum? in ce fel?), dar eu personal cred ca marea unire se va produce atunci când Hristos va veni intru slava Sa si va fi "totul in toate", cum spune Scriptura.

Doamne ajuta.
pr_iulian

- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
- http://www.orthodoxesaparis.org/blogs/iulian_nistea/index.php (Echo orthodoxe)
#72350 (raspuns la: #69583) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
locuri, religii, dezbinari - de pr Iulian Nistea la: 05/08/2005 17:30:02
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)

Buna ziua.

Ma intâi de toate, cer iertare tuturor pentru pauza de prezenta pe forum...

Ma bucur ca puneti problema atât de clar, si sunt sigur ca raspunsurile ce se pot da la aceasta problema, nu vor fi niciodata atât de clare precum întrebarea !

Bine ziceti Dvs in motto'ul ce v-ati ales : "ma intereseaza sa traiesc , nu sa devin, ci sa fiu". Asa si eu, in legatura cu mine insumi, nu-mi pun întrebarea "ce ar fi fost daca...?", pentru ca acest soi de intrebari sunt absurde si fara folos : viata mea e asa cum e, si drumul meu e cel care este, si pe care il traiesc, si care nu e determinat, in cele sufletesti, de alegeri intelectuale -- credinta nu e atât credinta mea, ci credinta ce mi-a dat Domnul ; e un dar de la Dumnezeu, pe care eu doar l-am primit (si apoi lucrat, desigur).

Imi amintesc ca pe la 13-14 ani, în cautarile specifice acestei vârste, mi-am pierdut incet-incet credinta -- azi as spune ca e aproape un specific al acestei vârste punerea în chestiune a religiei ; în plus, nici nu prea avea cine sa-mi ma ajute sa gasesc niste raspunsuri oneste. Apoi, pe drumuri ocolite, am regasit-o pe la 19 ani -- sau mai degraba am fost regasit, in aceste cautari.

Nu povestesc niciodata momentul si felul in care am regasit pe Dumnezeu si Dumnezeu m-a regasit pe mine -- slabiciunea omeneasca face ca oamenii sa ridiculizeze unele lucruri care sub haina banalitatii ascund taina lui Dumnezeu.

Dar voiesc sa spun ca au fost niste etape, sau trepte, daca vreti, ca niste nivele ale Revelatiei :


  1. intai s-a nascut credinta (incredintarea interioara dincolo de explicatie, dar de nezdruncinat) in Dumnezeul personal, cum spuneti Dvs, dincolo de religii

  2. aceasta prima Revelatie este, cred, cea mai importanta, dar ea nu ajuta prea mult la a avea niste raspunsuri legate de felul/modul de viata "dupa Dumnezeu" -- asa, cautarile continua si omul ajunge la maximul Revelatiei : crestinismul, invatatura lui Iisus Hristos, care are in centrul ei Iubirea lui Dumnezeu si a aproapelui

  3. in Crestinism, din motive exterioare (bogatia vesmintelor ori tot felul de istorii legate de preoti ori de institutia Bisericii etc.), nu am simpatizat de la inceput cu Ortodoxia, desi era confesiunea predominanta in România -- dar pâna la urma tot acolo am ajuns, caci ea poarta pâna in zilele noastre Traditia neintrerupta primita de Apostoli de la Iisus


Acestea sunt etapele drumului meu, si nu am motive - nici de credinta, nici intelectuale -, sa-l ascund, sau sa-l pun in chestiune. Ce pun in chestiune adeseori este masura in care eu reusesc sau nu sa urmez acestui mod de viata lasat de Mântuitorul Iisus Hristos si de Apostoli si de Parintii nostri...

Desigur insa ca m-am intrebat si eu : Dar ce e cu oamenii care s-au nascut intr-o alta cultura si civilizatie, care n-au cunoscut crestinismul, fie inainte de Iisus Hristos, fie in zilele noastre ? -- O incercare de raspuns la aceasta intrebare a dat un Parinte al Bisericii, care a zis : "Stim unde este Biserica, dar nu stim unde nu este". Carevasazica : pentru ca suntem in aceasta cale primita de la Apostoli, stim ca suntem pe drumul cel bun ; dar nu stim ce este cu cei care nu sunt pe aceasta cale a Bisericii, si nu trebuie sa-i judecam pe cei care nu sunt in ea.

Pentru mine, Hristos este Lumina si Iubirea si Bucuria (etc.), asa incat eu cred ca orice suflet care trece in lumea cealalta prin moarte, intâlneste de o maniera nemijlocita aceasta Iubire si Lumina si Bucurie, si atunci acest suflet va face, intr-o cunoastere deplina si nemijlocita, o alegere pe care nu a avut ocazia sa o faca in viata.

Nu stiu daca un asemenea raspuns poate fi multumitor pentru Dvs -- dar pentru mine, el e conform credintei mele.

Cât despre dezbinare, chiar nu vad cum credinta crestina (care are in centru iubirea), poate fi dezbinatoare, zau !

Dia-volos (= "cel care dezbina", gr.) e numele Diavolului, a Satanei, nicidecum al lui Iisus !! Diavolul este cel care divide si dezbina, precum si oamenii care nu urmaresc iubirea in viata lor.

Toate cele bune.

pr_iulian

- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)

- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)

- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)

- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)

- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)

#63435 (raspuns la: #62249) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
da, intrebari una cate una - de pr Iulian Nistea la: 01/06/2005 22:58:30
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Hristos a inviat, Catalin.

Pune intrebarile pe rând, una intr-un mesaj, ca sa nu ne incurcam cu prea multe deodata.
Doamne ajuta,
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#52728 (raspuns la: #52500) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
iconografie si dogma - de pr Iulian Nistea la: 03/02/2005 19:55:20
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Doamne ajuta.

Cred ca in general intelectualii, si in special artistii si filosofii, nu pot ramâne indiferenti la alte viziuni asupra lumii, in afara de cea crestina. Nu vad nimic anormal in asta. Dar orice sistem de gândire, daca e absolutizat, devine o ideologie. As spune insa ca credinta e altceva. Credinta e de multe ori dificil explicabila, e dincolo de rational (nu in irational insa). Pornind insa de la "adevarurile credintei" (Dumnezeu personal, sufletul si nemurirea, iubirea si relatia plina de atentie, Fiul si Cuvântul, Duhul, caderea si restabilirea naturii umane, Intruparea lui Hristos etc etc.) construim niste sisteme de gândire ce ne sunt foarte utile, dar care oricum nu ni se cuvine sa le absolutizam. Macar pentru ca exista, cred eu, niste etape sau nivele sau grade ale Revelatiei credintei. Eu bunaoara sunt un convertit. Si daca stau bine sa ma gândesc din ateu intâi m-am convertit la Dumnezeu (Dumnezeul personal), apoi la crestinism, apoi la ortodoxie, si apoi la cele ale ortodoxiei etc... trecând prin toate acestea cred ca sunt adevarate nivele ale credintei, si asta relativizeaza putin lucrurile.

Ei bine, aceste sisteme si aceste viziuni determina si arta. Arta icoanei nu este una individuala, ci una ecleziala -- ceea ce inseamna ca este iesita din viziunea Bisericii lui Hristos, nu din propria viziune, individuala. Modul reprezentarilor iconice ortodoxe este legat de credinta Bisericii ortodoxe: incepând de la materialele utilizate, si mergând prin tehnici si simbolistica, totul in fapt. Artistul crestin ortodox nu intelege aceste elemente ale iconografiei ca pe niste limitari ale libertatii artistice, ci dimpotriva: sunt niste principii artistice care ies din principiile credintei, care este in primul rând eliberatoare si odihnitoare, iar nu impavaratoare si culpabilizatoare (cum pre adesea a ajuns sa fie!).

De aceea, ca sa inchei, nu cred ca exista o incompatibilitate intre iconografie si arta profana. Eu stiu un foarte bun iconograf - http://www.icones-grecques.com/ (francez convertit la ortodoxie) - care a fost si a ramas pictor inainte sa fie si acum sa ramâna iconograf.

Cele bune sa se-adune,
Cele rele sa se spele.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#35294 (raspuns la: #34829) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
Frontul Digital Românesc - de pr Iulian Nistea la: 06/01/2005 01:12:52
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Doamne ajuta, Radu Muresan.

Fara sa dau detalii de nume: Frontul Digital Românesc a fost o inventie a un webmaster ortodox român zelos, dar de buna intentie. Nu a avut practic membrii (chiar daca el a alaturat niste nume, reale, dar fara acordul acestor persoane), nu a fost o secta, a fost lozinca unui om, baiat bun, al carui nume nu as vrea sa-l dezvaluiesc, dat fiind ca situatia s-a clarificat. Frontul Digital Românesc de fapt nu a existat si nu exista - slava Domnului ! Aceasta titulatura a fost stearsa de pe siturile in cauza. Sa o uitam.

An 2005 Bun.
Doamne ajuta.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32783 (raspuns la: #32667) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
locasul de rugaciune - de pr Iulian Nistea la: 05/01/2005 16:36:41
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna, Dorin Vancea.

"Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care este în ascuns, îţi va răsplăti ţie." (Mt. 6, 6) - desigur, asta e rugaciunea si relatia directa, verticala, cu Dumnezeu.

Totusi, pe lânga aceasta, mai este rugaciunea comuna. Inainte de Patima Sa, Mântuitorul i-a adunat pe ucenicii Sai intr-o casa ("un foisor mare", Mc.14, 15; Lc.22, 12) si acolo a facut Pastile cu ei, si le-a poruncit: "Aceasta sa faceti intru pomenirea mea" (Lc.22, 19). Si vedem ca ucenicii Sai au facut acest ritual. Peste zeci de ani, Apostolul Pavel scria despre acest ritual al Cinei Domnului - 1 Cor. 11:
"23. Căci eu de la Domnul am primit ceea ce v-am dat şi vouă: Că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine,
24. Şi, mulţumind, a frânt şi a zis: Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi. Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea.
25. Asemenea şi paharul după Cină, zicând: Acest pahar este Legea cea nouă întru sângele Meu. Aceasta să faceţi ori de câte ori veţi bea, spre pomenirea Mea.
26. Căci de câte ori veţi mânca această pâine şi veţi bea acest pahar, moartea Domnului vestiţi până când va veni."

Acest ritual, din care incet-incet s-au dezvoltat apoi toate slujbele Bisericii, nu se putea face oriunde, oricând, de cine vrea si cum vrea. Pentru Cina cea de Taina Iisus a ales "un foisor mare". La Pogorârea Duhului Sfânt, ucenicii erau în "încăperea de sus, unde se adunau de obicei" (FA 1, 13) si unde obisnuiau sa staruiasca in rugaciune, toti intr-un cuget. Pentru aceste rugaciuni, slujbe, ritualuri pe care crestinii le faceau impreuna desigur ca aveau nevoie de un loc. La inceput a fost mai simplu, caci comunitatile erau mici, si se puteau aduna in casa mai mare a unuia dintre ei. Când insa crestinii s-au inmultit, ei au trebuit sa-si faca lacasuri de cult mai mari si mai incapatoare. Au transformat case in biserici; au transformat temple pagâne in biserici; au construit biserici, asa cum au putut. Când crestinismul a devenit o religie oficiala, imparatii si dregatorii bogati au construit pentru comunitatile crestine biserici frumoase: cu fresce, cu icoane etc.

Sigur ca noi astazi suntem, si in arta bisericeasca, mostenitorii unei lungi epoci imperiale. Noi nu mai putem construi azi ceea ce a facut imparatii bizantini, dar ne chinuim sa imitam si se investesc o gramada de bani: bani de la oameni, de la intreprinderi, de la stat.

Nu stiu ce sa zic... Cei care au credinta, ar trebui sa pretuiasca aceste locasuri de cult, unde crestinii se intalnesc toti (Trupul lui Hristos) si se roaga impreuna dupa porunca Mântuitorului. Se poate ca atunci când face biserica preotul sa-si faca si casa cu materialele de constructii din santierul bisericii... Se poate ca unii bani si fie folositi altfel... Se poate, nu zic ba. Si chiar se intampla uneori asa. Dar acestea sunt devieri. Daca vad pe strada un nebun nu o sa-mi zic ca toti oamenii sunt nebuni, nu-i asa? Daca vad ca un preot face nebunii nu o sa zic ca toti sunt la fel si ca crestinismul e rau, nu-i asa?

Acum, daca ne uitam la bisericutele de lemn din satele românesti din Ardeal, vedem un frumos simplu si nu foarte costisitor. Lemn din padure, mesteri de-ai locului, iconografie populara dar frumoasa. Se poate deci si fara a cheltui sume colosale... Totusi, crestinii au nevoie de biserici ca sa se roage impreuna, dupa porunca lui Hristos. Iar aceste biserici nu se contruiesc oricum, caci si arhitectura si pictura si toate ale bisericii sunt purtatoare de un mesaj, care trebuie sa fie conform cu invatatura de credinta a Bisericii.

In fine, nu ma mai lungesc. Doar mai adaug ca nu trebuie puse in conflict ajutorarea saracilor cu investitia in construirea unei biserici. Daca e nevoie, construiesti o biserica in unul sau doi ani, apoi poti face milostenie dupa ea zeci sau chiar sute de ani. Caci rânduiala veche a Parintilor era ca din cele ce vin la altar o treime sa fie petru clerici, o treime pentru intretinerea bisericii si o treime pentru saraci.

Doamne ajuta.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32748 (raspuns la: #32368) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
hirotonirea unui episcop - de pr Iulian Nistea la: 03/01/2005 14:44:06
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Cu privire la episcopii români ai stilistilor, as vrea sa spun câteva cuvinte legate de hirotonirea unui episcop in viziunea ortodoxa.

Atât practica ortodoxa, cât si practica abuziva a hirotonirii episcopilor se sprijina pe Canonul 1 Apostolic care spune ca un episcop sa fie hirotonit de 2 sau 3 episcopi - http://www.ocf.org/OrthodoxPage/reading/St.Pachomius/aposcanon.html (in engleza pâna la aparitia lor in româna). Pornind de la acest canon multe schisme, atat in Biserica Ortodoxa cât si în cea catolica s-au propagat. Fiecare grupuscul schismatic a facut eforturi sa scoata din pamânt 2 sau 3 episcopi ne-caterisiti care sa le hirotoneasca un altul si astfel sa obtina "continuitatea apostolica"... O logica omeneasca si de cele mai multe ori perversa.

In fapt, practica ortodoxa de aproape 2000 de ani cu privire la hirotonirea unui nou episcop este aceasta: Un episcop este hirotonit de 2 sau 3 din episcopii riverani (episcopii vecini scaunului pe care-l va ocupa), care sunt de fapt delegati ai Sinodului mitropolitan (al regiunii, care are in frunte un mitropolit sau un primat). Deci cei 2 sau 3 episcopi nu sunt de capul lor acolo, ci reprezinta: 1. semnul ca acea hirotonie este cu binecuvântarea Sinodului in care episcopul urmeaza sa se integreze (caci nu exista biserica si preot si episcop si parohie ortodoxa daca ea/el nu este intagrat/a unui Sinod ortodox); si 2. episcopii vecini erau de multe ori "locum tenens" (inlocuitor al scaunului episcopal vecin vacant) si cunosc situatia locului si adeseori erau implicati direct in alegerea noului episcop, deci ei sunt trimisi si pentru aceste motive (+motive de buna-vecinatate intre episcopi, atat de importante pentru armonia lucrarii ortodoxe).

Tocmai in virtutea acestei intelegeri ortodoxe a lucrurilor, canonul 1 apostolic nu a dat o cifra exacta pentru nr de episcopi necesari hirotonirii, ci a spus "doi sau trei" pentru ca nu e in primul rând o chestiune de numar, ci una de implinire a lucrului in rânduiala ortodoxa a traditiei Parintilor.

Acum puteti intelege de ce practici de genul celor pe care la vedem la toate gruparile si grupusculele schismatice sunt de fapt lovite de nulitate canonica. Un act bisericesc trebuie sa fie facut cu binecuvântarea Bisericii lui Hristos (episcopul se refera la sinodul lui, preotul la episcopul lui, credinciosul la preotul si la duhovnicul lui), altminteri nu e decât un soi de "magie alba ortodoxa" = apas pe butonul "canon x" si se intampla "lucrul y" -- ceea ce este o aberatie adesea intâlnita in ziua de azi in lumea crestina.

Domnul sa ne lumineze ca sa intelegem mai bine invatatura Sa si a Bisericii Sale.

An Nou Fericit tuturor.
Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32616 (raspuns la: #32312) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
precizare NT si VT - de pr Iulian Nistea la: 21/12/2004 21:22:05
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna, RSI.

As vrea sa fac o precizare, pornind de la reactia dumitale.

Mântuitorul, în "predica de pe Munte", care e considerata un fel de chintesenta a invataturii Lui, a repetat adeseori: "Stiti ca este scris in lege... Eu insa va spun voua..." Totusi, aceasta exprimare, nu este una adversativa - Mântuitorul Iisus Hristos nu s-a opus legii vechi -, ci una corectiva, care ajusteaza si transfigureaza legea veche ("Porunca noua am venit sa dau voua: Sa va iubiti unii pe altii - precum eu v-am iubit pe voi , asa si voi sa va iubiti").

Aceasta atitudine a condus pe apostoli (vedem in evanghelii noi interpretari profetice ale unor pasaje din Vechiu Testament) si urmasii lor, sfintii parinti, sa priveasca Vechiul Testament prin cel Nou. Vechiul Testament este citit prin cel Nou. Si este normal sa fie asa: Hristos este noul Adam, neamul omenesc a fost din nou ridicat, universul intreg (creatia toata) a fost restaurat de venirea lui Hristos.

Dupa Hristos, toate se judeca prin el, si prin esenta invataturii lui: iubirea aproapelui.

Am facut aceste precizari ca sa spun in final ca in aceasta viziune de lucruri trebuie intelese explicatiile pe care le-a dat Echinox, si pentru care ii multumesc, ca eu am avut mai putin timp de internet in ultima vreme.

Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32092 (raspuns la: #32063) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
calendar-ortodox.ro (2005+) - de pr Iulian Nistea la: 21/12/2004 00:49:03
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Cadou de Craciun pentru internautii crestini:

- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox)

In sfarsit un calendar ortodox pe 2005, complet, cu sfintii zilei si sinaxar (vietile sfintilor din Mineie) pentru fiecare zi. Navigare pe zile sau pe luni sau direct pe sfintii.
Doamne ajuta si Sarbatori Fericite.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
Biserici ortodoxe in Bruxelles si Benelux - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 21:33:12
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna.

Aici: http://www.mitropolia-paris.ro/?subject=parohii/index&Belgia (site al Mitropoliei ortodoxe române pentru Europa Occidentala si Meridionala) gasiti parohiile ortodoxe românesti din Belgia.

Aici: http://www.orthodoxie.be/ (un site privat) gasiti o lista cu parohiile ortodoxe din Benelux.

Când am fost acum câteva saptamâni la Manastirea Chevetogne - http://www.monasterechevetogne.com/ - am vazut acolo o brosura cu toate parohiile, manastirile si institutiile ortodoxe din Belgia -- o realizare exceptionala, care in Franta, de pilda, nu exista din pacate.

Toate cele buna.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
parent | raspunde acestui comentariu
#26679 (raspuns la: #26586) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
denominatiuni recente - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 02:44:02
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Personal, gasesc ca am destul de studiat (si tot nu termin) cei 1900 de ani de crestinism pâna sa apara baptistii, adventistii, penticostalii, martorii lui iehova, ca sa-mi bat prea mult capul cu aceste denominatiuni recente si neo-protestante. Domnul sa-i lumineze, iar pe noi sa ne miluiasca.

Iertati-ma.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#26582 (raspuns la: #26271) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
facerea si pentateuhul - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 02:40:05
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Pentru cei care nu stiu, Pentateuhul (sau Pentateucul) sunt primele 5 carti ale Bibliei, incepând cu Facerea, care sunt atribuite lui Moise.

Buna, ueit.
A fost cineva prezent când a creeat Dumnezeu lumea (in afara de ingeri...), ca sa povesteasca cum a fost? A putut deci Moise sa "povesteasca" Facerea? - Nu, desigur. Tot Penteteuhul, dar mai ales Facerea, sunt niste carti nu atat istorice, cât simbolice. Si inca intr-o mentalitate simbolica foarte veche si greu de descifrat astazi. Din aceasta cauza, multi din Parintii Bisericii au dat acestor carti o tâlcuire "anagogica" (adica ce il ajuta pe om sa urce spre cele ceresti), iar nu una istorica si literala.

De aici apoi si toate luptele intre creationism si evolutionism.

Toate cele bune.
iulian nistea

- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#26581 (raspuns la: #26140) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
cazuri si locuri - de pr Iulian Nistea la: 19/10/2004 21:29:30
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna, Mary.

Eu stiu (desigur) mai multe cazuri de preoti in situatiile si descrierile facute de tine. Din nefericire ! Insa eu nu vreau sa discut aceste cazuri: nu pot sa arunc cu piatra, chiar daca eu nu fac asa, ca ei (fiecare avem lipsurile noastre, mi se pare) - iar a le discuta si a deprecia este egal cu a ma pune pe mine in evidenta... Si asta nu vreau sa fac. Apoi, desi stiu ca in ochii celor multi aceste cazuri arunca o umbra/pata asupra bisericii ortodoxe (ca institutie, ca altminteri fiecare padure are uscaturile ei), totusi ar fi foarte reductionist sa conluzionam de aci lipsa de forta sau timpul revolut al ortodoxiei. Sa fim seriosi - câteva zeci de mii de protestanti se convertesc la Ortodoxie in America (a se vedea cartea "Crossing the Tiber : Evangelical Protestants Discover the Historical Church", de Stephen K. Ray si marturiile de pe situl http://www.ortho-logia.com/ ()), iar noi vorbim de decadenta ortodoxiei?? Poate ca forma in care e prezentat mesajul de catre unii preoti si teologi nu e intotdeauna cel mai fericit - asta da.

Vroiam insa sa mai spun si altceva: Nu ma duc intr-o sala de cinema ca sa-mi recit poemele in timpul filmului ! - chiar daca poemele mele imi plac si filmul nu imi place. Asta e: nu se face. Cum reiese si din prezentarea acestei "conferinte" si cum am spus-o de mai multe ori, acest loc este unul de dicutii pe teme de spiritualitate ortodoxa si nu de altele. Oriunde veti merge, exista niste conventii prestabilite. Aceasta e "conventia" acestei conferinte.

Toate cele bune.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)

P.S. Mie personal mi-a placut poemul "Interviu cu Dumnezeu", chiar daca situl e tipic american (in sensul ca se scoate bani din orice, cu o buna prezentare...).
#25606 (raspuns la: #25555) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
luare de pozitie - de pr Iulian Nistea la: 19/10/2004 02:04:47
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Multumesc, Destin, pentru luarea de pozitie.

Eu sunt de parere sa nu raspundem la astfel de mesaje, pentru a nu prelungi o eventuala polemica probabil sterila intr-un loc unde nu-si are locul.

Doamne ajuta.
pr_iulian
#25483 (raspuns la: #25218) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului
plata lucratorilor - de pr Iulian Nistea la: 13/10/2004 23:09:51
(la: Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea)
Buna Alex.

La aceasta intrebare a raspuns Mântuitorul in pilda platii lucratorilor:

Un om avea nevoie de lucratori si a venit de dimineata si a angajat pe cine a gasit. Dar nu a fost de'ajuns, si a revenit la amiaza si iarasi a angajat pe cei pe care i-a gasit. Si tot asa, catre seara. Iar la sfârsitul zilei, i-a platit pe toti la fel. Dar cel care a lucrat de dimineata a avut de comentat: "Cum, si acela care a venit in al 11-lea ceas e platit ca mine?" Raspunsul a venit prompt: "Ai luat tu ceea ce ai meritat? - Atunci ce te priveste cum platesc eu pe restul?"

Invatatura acestei parabole e tocmai ca Domnul rasplateste cu iubirea, nu cu rasplata dupa fapte! Fiul risipitor si el a fost primit cu ospat (iar fratele lui a avut de comentat). De asemeni, pastorul cel bun pleaca in cautarea singurei oi ratacite dintr-o suta.

Toate arata ca Domnul vrea intoarcerea omului, vrea ca inima omului sa fie pregatita sa-L primeasca.

Intrebarea cruciala e: Va mai fi in stare cel care si-a trait constient viata in desfrânare sa se intoarca in ultima clipa? - Caci ceea ce faci, te si face! Nu e asa simplu: devenim ceea ce facem. Desigur, pâna la urma nu stim. Domnul stie. Nu este al nostru de a cerceta lucrurile acestea.

Dar simplul fapt de a pune aceasta problema contine in sine o urma de frustrare, de regret. Adica: cine pune problema asa, inseamna ca si el ar dori, undeva, in strafundurile lui, sa faca la fel, dar nu indrazneste (si bine face!), sau "legea" din el nu il lasa, sau "constiinta". Iar aceasta frustrare este dovada ca omul nu a gustat inca "pacea, bucuria si binecuvântarea" ce vin din implinirea cu bucurie si multumire a poruncilor lui Hristos.

Caci spune sfântul Marcu Ascetul (Filocalia 1):
"Domnul e ascuns in poruncile Sale. Si cei ce-L cauta pe El il gasesc pe masura implinirii lor. Nu zice: Am implinit poruncile si n-am aflat pe Domnul. Caci ai aflat adeseori cunostiinta impreunata cu dreptate, cum zice Scriptura. Iar cei ce-L cauta pe El cum se cuvine, vor afla pacea" (Despre legea duhovniceasca 190-191).

Asadar cine implineste cu adevarat poruncile, afla intr-un anumit fel de Domnul, si nu mai are aceasta privire frustrata si plina de regret fata de cei care nu fac poruncile, ci are mila (adica "com-pasiune", impreuna-patimeste) de ei si se roaga pentru ei.

In rest, iarasi, vorba parintelui Nicolae Steinhardt: Din fericire, Domnul nu este contabil, ci boier darnic. Dracul este cel care contabilizeaza.

Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#25033 (raspuns la: #24435) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului



-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...