-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Ce mai scriem, ce mai citim


de Raluca Enescu la: 04/08/2006 15:15:00
modificat la: 04/08/2006 20:25:31
taguri: Eseuri 
voteaza:
“Scrieti, copii, numai scrieti!” ii indemna candva Titu Maiorescu pe tinerii junimisti, admirand, probabil, volumul operei lui Balzac. S-a schimbat oare ceva de atunci?
In orice caz, scriitorii, indiferent din ce perioada, au fost oameni ai timpurilor lor, iar acest lucru se reflecta, inevitabil, si in literatura. Daca, in secolul al XIX-lea, cartea se adresa unui public larg si avea rolul de a informa, de a prezenta intamplari inedite, de a expune, astazi, intr-o “societate informationala”, cum o numea sociologul Alvin Toffler, in care, pentru informare, avem la dispozitie televizor si internet, beletristica nu mai este necesara in acest sens, fiind nevoita, astfel, sa isi descopere o alta menire, mai profunda.
Literatura, adresata acum unui public mai avizat, nu isi mai propune sa infatiseze, ci sa analizeze, sa puna pe ganduri. Diferenta dintre, sa zicem, “Doamna Bovary” de Gustave Flaubert, si “Jurnalul lui Bridget Jones” de Helen Fielding consta in faptul ca, daca in “Doamna Bovary” nu este prezentata decat viata unei femei, inteleasa ca un caz particular si oarecum senzational, “Jurnalul lui Bridget Jones” isi propune sa realizeze o analiza psihosociologica si sa infatiseze mai degraba povestea unei filosofii de viata decat a unei anumite persoane. Bridget Jones este “celibatoida”-femeia trecuta de 30 de ani, cu o cariera cel putin multumitoare, dar cu o viata sentimentala dezastruoasa, care isi cauta inspiratia calauzitoare in cartile de self-help. Emma Bovary este doar Emma Bovary.
Un scriitor de tipul lui Balzac sau al lui Sadoveanu ar fi considerat total neinspirat, in raport cu cerintele cititorului de azi. Cine ar mai fi interesat ( si cine ar mai avea timp??) sa citeasca o descriere plastica, de 3 pagini a unui fir de iarba? Din ce in ce mai mult, literatura se impleteste cu filosofia, cu analiza psihologica si sociologica. Naratiunea, departe de a mai fi cu adevarat scopul pentru care se scrie o carte, devine, din ce in ce mai mult, un pretext. Paulo Coelho, in “Alchimistul” nu isi propune sa nareze povestea unui cioban din Spania care pleaca in Egipt in cautarea unei comori, ci sa isi infatiseze, in pilde si povesti, gandirea filosofica: “ Baiatul nu stia ce este aceea Legenda Personala. <-Este ceea ce tu ai vrut dintotdeauna. Toti oamenii, la adolescenta, stiu care este Legenda lor Personala. In acest moment al vietii, totul este limpede, totul pare posibil, si oamenii nu se tem sa viseze sis a-si doreasca tot ce le-ar placea sa faca in viata>[…] Ce spunea batranul nu prea avea inteles pentru baiat. Voia sa afle ce erau acele “forte misterioase” fata negustorului avea sa ramana cu gura cascata” Observam ca intelegem ideea principala a acestui fragment, chiar daca nu am citit “Alchimistul”, chiar daca nu stim cine sunt baiatul, batranul si fata negustorului. Sa privim, pentru comparatie, si un fragment dintr-un roman scris in secolul al XVIII-lea: “S-a asezat. Eu am ramas in picioare, cu corpul pe jumatate intors, neindraznind s-o privesc in fata. De cateva ori am dat sa raspund, dar n-am avut puterea sa rostesc macar un cuvant intreg. In sfarsit, cu o mare sfortare, i-am strigat plin de durere: Mi-a repetat, plangand mai tare, ca isi recunoaste vina” (Abatele Prevost- “Manon Lescaut”) Scos din context, fragmentul nu prezinta nici un interes deosebit, putand fi inteles doar ca o parte a unei naratiuni.
Poezia lirica, la randul sau, tinde sa renunte nu doar la canoanele stricte ale versificatiei ci si la descrierile plastice, de success altadata, mesajul sau ermetizandu-se, imaginile devenind abstracte si suprarealiste: “ Nisip… Roca sfaramata in fractiuni de mileni/ Cate talpi arse de culoarea ierbii au tocit un bulgare de pamant pana cand acesta a cedat/Sub ariditatea unor suflete distante? “(Oana Streinu-Cercel-“Idila rocii nestatornice”). Spargand tiparele, poezia contemporana se urbanizeaza, creandu-si propriul decor,neconventional tocmai prin familiaritatea sa: ”Toamna cu luna/Când porţi peste pulovar o niciodata căptuşită cu totdeauna/ Când ştii că ai mai iubit şi ai să mai iubeşti/Printre taxiuri nefiresti/[..]Toamna cu luna /Aş vrea atât de tare să fim acum împreună /să privim vitrinele împreună sa numărăm taxiurile împreună /şi să ne ningă frunzele-ngălbenite.(Mircea Cartarescu-“Toamna cu luna”) Cautand impactul, socantul, efectul, poetul contemporan isi creeaza propriul limbaj, total rupt de canoane, demonstrand ca poezia nu cunoaste cuvinte frumoase sau urate, ci doar cuvinte si idei: “am picat examenul la regie teatru la cluj /şi m-am dus la motru cu tăticul cel chelios [..]dar m-am răzgândit /şi zdreanţa aia de 12 ani spunea că ei totul îi este egal /totul este egal /şi urcând scările în fugă /în blocul ăla mizer /am căzut şi mi-am rupt mâna stângă /fisură nu fractură /deasupra încheieturii /poate e un fel de pedeapsă de la Dumnezeu “ (Marius Ianus-Dumnezeu). Mesajul poeziei, adeseori violent sau exprimand o revolta impotriva societatii (vezi textele de rap!) este exprimat liber, fara retineri; poetii de tipul lui Marius Ianus nu se cenzureaza si nu accepta sub nici o forma cenzura. Daca, in poezia contemporana, jocul de cuvinte mai este practicat, el nu apare sub forma calamburului umoristic sau a jocului practicat doar pentru joc, ca in trecut, ci, la randul sau, este subordonat imaginii poetice nonconformiste: “ Ce-ti casuna/Pe capsuna/Fraga draga, fraga juna? “ (Serban Foarta-“Draga fraga)
Un moment de rascruce intre stilul “vechi” de literature si cel nou a fost dadaismul, curent literar intors impotriva traditiei,care, negand asocierea intre experienta, existenta concreta, pe de o parte, si creatia artistica, pe de alta parte, da nastere unui nou tip de limbaj poetic, punand sub semnul intrebarii menirea beletristicii de a “prezenta viata”. In “Cronicarii” lui Urmuz, de exemplu, se ridiculizeaza modul traditional de a intelege literatura. “Cronicarii” este o fabula pura, dar fara sens, o antiarta poetica: “Galileu, o galileu/Nu mai trage de urechi/Ale tale ghete vechi […] Morala: Pelicanul sau babita” Ulterior, insa, poezia lui Urmuz a fost, la randul sau, parodiata de catre Serban Foarta, in volumul “Rimelari”, transformata fiind, cu abilitate, intr-un protest la adresa construirii canalului Bastroe: “ Cica niste fara-sat/Duceau lipsa de-antebrat/Si-au rugat un rau mai bleg/Sa le dea un brat intreg/Raul,bifurcat ad-hoc/Juca noaptea cazacioc/Nestiind ca malul vlah/Nu vazuse propriu-i crah/Ecologi, o , ecologi/Striga el pus in darlogi/Nu mai trageti vreo nadejde/Ca mai are balta peste [..] Morala: Bastroe sau pelicanii”(Serban Foarta: “Fabula Rasa” )
Printre scriitorii post-dadaisti au existat numeroase voci care sustineau ca toate temele care puteau fi abordate in literatura au fost deja abordate, si, de aceea, singurul lucru care ne ramane de facut este sa reluam de la capat intreg demersul creatiei literare, dar dintr-o perspectiva noua si total diferita; cel mai concludent exemplu in acest caz ar fi Michel Tournier, in “Picatura de aur” el reia o poveste de valoare universala, inspirata, de fapt, ca si “Alchimistul” lui Coelho, cu care a fost comparata de unii critici, in “O mie si una de nopti”. Dar Tournier nu se limiteaza la nararea povestii asa cum facusera altii inaintea lui, ci isi transforma opera intr-un protest si un semnal de alarma vizand “civilizatia imaginii” si consumismul, asa cum Coelho si-o transforma intr-un eseu filosofic despre Legenda personala. In aceasta consta originalitatea literaturii contemporane.
Un alt exemplu de o asemenea reinterpretare a unei teme deja folosite in literatura este “Omul Vineri” de Adrian Mitchell. Povestea, apparent, este aproape identical cu cea a lui Robinson Crusoe, eroul lui Daniel Defoe. Folosind insa cu abilitate cliseele si spargand tiparele, “Omul vineri” transmite un mesaj diametral opus- daca pentru Daniel Defoe era foarte clar ca Robinson era singurul care se putea considera “civilizat”, iar relatia dintre el si Vineri nu putea fi decat una de subordonare, prin insasi natura situatiei si a celor implicati, in cartea lui Adrian Mitchell, salbaticul il civilizeaza, in mod autentic, pe omul asa-zis civilizat, venit dintr-o lume incapabila de a-si revizui valorile.
“Omul vineri” ar fi fost socanta si de neconceput in secolul al XVIII-lea. “Robinson Crusoe”, publicata astazi, ignorandu-se contextul si perioada in care a fost scrisa, nu ar prezenta nici un interes. In raport cu ceea ce s-a scris in trecut, literatura contemporana isi permite mai mult, analizeaza mai mult, se apropie mai mult de filosofie si isi revizuieste identitatea, adaptandu-se timpurilor in care este faurita si evolutiei civilizatiei umane insesi.

comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (8):


ce mai citesc - de un nasture la: 06/08/2006 22:56:04
Era acea ora anume,specifica-o recunosc chiar si acum , chiar si aici -cea mai draga mie ,si m-a cuprins apoi o senzatie taioasa:dorul


Petrescu-Balet mecanic
Soljentin-pavilionul cancerosilor
Buzura-orgolii si Noica -Mitologii subiective ...de scris scriu doar pentru mine
#137683 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc mult - de Raluca Enescu la: 08/08/2006 22:12:32
Multam fain de comentariu& pt. ca mi-ai recomandat niste carti bune. Si eu, pana nu de mult, scriam tot "pentru sertar", acum mai nou incerc sa mai apar pe net, cine stie...
#138111 (raspuns la: #137683) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Raluca - de RSI la: 09/08/2006 11:30:32
"Scrieti baieti, scrieti, numai scrieti romaneste" era indemnul pasoptistului Ion Heliade Radulescu si nu al lui Titu Maiorescu...!!!


Poezia lui Urmuz se numeste "Fabula" si nu "Cronicarii" dupa cate stiu eu.

In rest ai facut o "compunere" destul de ...draguta. Perseverati, dar imbunatatiti documentarea si nu "diluati" subiectul cu prea multe citate. Succes.
==================================================
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy."

~ Benjamin Franklin

#138222 (raspuns la: #138111) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Raluca Enescu - de Yuki la: 09/08/2006 15:05:40
"
“Robinson Crusoe”, publicata astazi, ignorandu-se contextul si perioada in care a fost scrisa, nu ar prezenta nici un interes. "--m-as miram-as; cand am citit prima data Robinson Crusoe in copilaria mea, habar n-aveam de Defoe si de romanul englez, si mi-a placut la nebunie. O carte buna NU este dependenta de context si de epoca.

Ce mai citesc : Florina Ilis " Cruciada copiilor"; Mihaela Miroiu " Nepretuitele femei"; S. Rushdie " Furie"
-------------------------------------------------------------
i've often seen a cat without a grin, but a grin without a cat it's the most curious thing i ever saw in all my life!
#138254 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
... - de anaa la: 18/08/2006 01:20:24
Scrieti baieti, scrieti, numai scrieti CORECT romaneste...E trist sa citesc texte extraordinare cu idei originale si interesante dar cu multe greseli de ortografie.
#139812 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
:-) - de Raluca Enescu la: 22/08/2006 20:23:41
Multumesc mult pt. sfaturi si pt. ca m-ai corectat-stii cumva daca mai pot edita acum articolul?
#140783 (raspuns la: #138222) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Hmmmm - de Raluca Enescu la: 22/08/2006 20:23:41
Si eu eram destul de mica atunci cand am citit-o priima data si, sincer, nu prea mi-a placut (OK, de gustibus...)
In primul rand, intuiam (pentru ca la vremea aceea nu aveam de unde sa recunosc/sa stiu prea multe despre un anumit tip de atitudiine) ca era ceva in neregula in legatura cu felul in care Robinson se purta cu Vineri-aveam tot timpul senzatia ca il privea "foarte de sus" si asta ma enerva destul de tare
In al doilea rand, mi s-a parut putin artificiala: un om care nimerea pe o insula pustie, era pous in pericol, descoperea un alt om si, pe urma, reusea sa se intoarca acasa, un om separat dintr-o data de lumea in care isi dusese viata pana atunci ar fi trebuitsa reactioneze emotiv mai intens; mi se parea foarte ciudat ca nu parea sa ii fie dor de oamenii pe care nu-i mai putea vedea; poate ca nu puteam atunci sa imi dau seama de astea, dar am avut intotdeauna senzatia de "doesn't sound right"
Si, in al treilea rand, prea multe descrieri plastice si exacte
Multora le-a placut, mie nu. De gustibus....
#140787 (raspuns la: #138254) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
#140783, de Raluca Enescu - de RSI la: 22/08/2006 22:47:16
Presupun ca era pt. mine. Cred ca se poate dar atunci textul este supus din nou moderarii si ia ceva timp ca sa reapara. E zic sa lasi asa. Urmatorul text va fi mai bun si mai bine documentat oricum , nu ? ;)
==================================================
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy."

~ Benjamin Franklin
#140910 (raspuns la: #140783) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...