-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Pascal - Cugetari (note de lectura)


de Homo Stultus la: 20/11/2006 10:48:00
modificat la: 20/11/2006 22:54:16
taguri: Diverse 
voteaza:
Parafrazand un grec din vechime (cunoscut mie pe filiera "Cugetarilor" lui Pascal) spunem si noi ca oamenii sunt mai ingaduitori cu un trup schiop decat cu un spirit schiop. Pascal il blagosloveste pe Descartes cu multe asemenea frumoase epitete. Problema ridicata este insa mult mai importanta decat o simpla raportare ingusta de caz. Intrebarea care se pune pana la urma se refera la existenta sau nonexistenta unui principiu unic al adevarului la nivelul experientei umane. Dar este foarte greu de definit la nivel principial un adevar (putem vorbi de adevaruri totusi).
Pe de alta parte falsul poate fi mai usor identificat, demascat(cel putin teoretic). Si atunci pe baza unor criterii obiective se poate discerne oarecum falsitatea? Problema cu spiritul schiop la care de altfel se refera Pascal are o cu totul alta dimensiune. Suntem nesiguri in asumarea alegerilor pe care le facem. Aceasta nesiguranta implica curaj atunci cand alegerea se face impotriva opinei celuilalt sau (cu atat mai mult), cand toti iti sunt impotriva. Cu toate ca ne urmam alegerea nu putem sa ne reprimam revolta cand cineva contesta justetea si necesitatea actiunilor noastre (sau uneori a cuvintelor). Asta cu atat mai mult cu cat celalalt este "un spirit schiop". Obiectivitatea sistemului de referinta este una atat de delicata incat nu ma incumet sa o abordez. In acest punct Pascal introduce problema imaginarului. Din perspectiva sa prin introducerea imaginarului se explica multe inclusiv irationalitatea multora din actiunile oamenilor la nivel individual sau in spatiul mai larg al gloatei.
Imaginarul este acela care valorifica chestiuni care in sine nu au nimic demn de consideratie. Un cersetor gangav nu este bagat in seama chiar daca ar spune cele mai clare adevaruri pe cand un domn bine si stapan pe retorica si oratorie poate sa determine pe unii sa intre in perspectiva sa. Acest lucru nu se poate face insa decat apeland la acele lucruri valorizate de om.
Reflectand asupra acestor elemente oferite de Pascal am incerca sa vedem in ce masura "ceea ce suntem", este rezultatul alegerilor noastre libere. Din pacate uneori granita intre lucruri e atat de subtire incat numai foarte greu le putem discerne in natura lor.
Problema personalizarii (ipostazierii) Adevarului este una ce trebuie sa se petreaca in adancul ontic al fiecaruia. "Eu sunt Calea si Adevarul si Viata." Pana sa ajungem la o astfel de intelegere drumul este totusi lung. Doctrina despre Logos a vechilor filosofi ne indreptateste sa consideram ca ei au avut un oarecare acces la aceasta problema. In filosofia greaca pe langa metafizica Logosului de vorbeste si despre acel Logos spermatikos sau despre "loghii lucrurilor". Daca ar fi sa traducem am intampina foarte multe dificultati. Totusi consideram ca nu ar fi total gresit sa traducem cu "rationalitatea lucrurilor".
Cu alte cuvinte tot creatul are o rationalitate a lui. Cosmosul, Universul poate sa fie cugetat, poate sa fie supus gnozei, cunoasterii. In acest fel omul ca fiinta cugetatoare se trezeste activand intr-o lume plina de sensuri el insusi fiind sens.
Asta nu ne duce insa la "ipostas". Numai din punct de vedere al ratiunii este greu de construit. Intr-un interviu Tutea zice (intr-o citare foarte aproximativa) "Adevarul secundum fide." Deci el implica si credinta. Este just ca pana la urma credinta este cea care ne ofera certitudini. Dar nici ratiunea nu este neputincioasa ea poate postula un principiu unic al tuturor lucrurilor (cum de altfel istoria gandirii umane ne arata) un principiu al adevarului. Se poate presupune rational chiar si o realitate personala ca fundament al realitatii noastre; o realitate personala total imanenta si total transcendenta (cum ar spune Pr. Staniloae) realitatii noastre.
Rolul ratiunii nu este insa acela a oferi certitudini inatacabile ci acela de a problematiza de a mentine viul in vietuire chiar si atunci cand totul pare pierdut.
comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (0):

Nu exista comentarii

-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: