-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Ce parere aveti despre preotii din ziua de azi?


de tavita la: 25/03/2004 04:28:00
modificat la: 25/03/2004 07:15:39
taguri: Arta_si_Cultura 
voteaza:
In felul meu, cred In Dumnezeu. Spun in felul meu pentru ca nu am mers prea des pe la biserica. Dar cred! Am avut momente in care ma simteam incarcata, dezorientata si mi-as sa ma spovedesc.Dar am avut o mare surpriza cand am fost trimisa, cu un aer plictisit, la alt preot in a carui parohie m-as fi aflat.
Mie mi se pare aberant! Un preot trebuie sa fie mereu la dispozitia oamenilor. Eu il vad un fel de "doctor" de suflete. Sau poate gresesc eu?
comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (6):


preotii - de (anonim) la: 25/03/2004 07:49:30
vom ajunge ca si in Belgia! Nimeni nu mai merge la biserica, anul trecut nu a existat nici un student la teologie, casatoria nu se mai face demult la biserica. Este exemplul spre care ne indreptam si de vina sunt preotii care sunt mult prea "oameni" pentru pozitia lor. Civilizatia si nivelul de trai ne scoate din biserici!
#12801 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Dragă Tavi , nu te lăsa descurajată de neîndemânarea unui o - de Mircea Cristian Puscasu la: 25/03/2004 19:09:01
Există mulţi duhovnici care au nobleţea sufletească necesară...

dintr-o discutie cu un preot duhovnic
("Intapminari"-interviuri realizate de Sabin Voda cu parintele Teofil Paraian)

"– Pãrinte Teofil, de ce avem nevoie de un duhovnic, de un îndrumãtor în viatã?
– E bine sã avem duhovnic, pentru cã e bine sã ne verificãm cu o constiintã strãinã de constiinta noastrã si cu o constiintã superioarã constiintei noastre. Avem nevoie de un om strãvãzãtor, un om care poate sã-si dea seama de niste situatii pe care noi însine, pãrtinitori fiind, nu le putem sesiza si nu le putem rezolva. Si atunci e nevoie de cineva între noi si Dumnezeu, un om al lui Dumnezeu, care sã ne descopere voia lui Dumnezeu, avem nevoie de un om care sã asculte mãrturisirile noastre, care pentru noi înseamnã si o usurare sufleteascã. Avem nevoie de un om care sã stie mai bine decât noi ce trebuie sã facem ca sã înlãturãm din viata noastrã cele rele si sã ne întãrim în cele bune. Asta însã nu înseamnã totdeauna cã cel care se spovedeste are si un duhovnic. Sunt atâtia credinciosi ai nostri care nu au duhovnic, chiar dacã se spovedesc la un preot duhovnic. Adicã nu au un om de care sã atârne cumva, un om pe care sã-l consulte în anumite situatii. Cineva care se spovedeste o singurã datã pe an, cum ar fi în postul Pastelui, nu poti sã zici cã are duhovnic, ci s-a spovedit la un preot duhovnic. La fel cei care se spovedesc foarte rar, poate mai rar decât o datã pe an sau chiar dacã se spovedesc de douã, de trei ori pe an, nu poti sã zici cã au duhovnic, ci au un preot la care s-au spovedit sau se pot spovedi la mai multi preoti, care au darul duhovniciei. Duhovnic ai atunci când depinzi de cel care îti este duhovnic, când ai constiinta cã ai un duhovnic, când esti doritor sã-i cunosti îndrumarea, când cauti îndrumare la el. În începuturile crestinismului si mai ales în începuturile monahismului, erau si cãlugãri fãrã hirotonie si fãrã hirotesie, care erau consultati, care aveau o harismã a duhovniciei si care erau duhovnici fãrã sã fie si dezlegãtori de pãcate, dar aveau darul strãvederii si puteau sã îndrumeze nu numai pe baza unor cunostinte de viatã moralã, ci mai ales pe baza unei harisme de cunoastere, pe baza unei receptivitãti fatã de voia lui Dumnezeu care se descoperea celor care erau vrednici sã aibã strãvedere. Deci, pe vremea aceea, duhovnicia nu era o functie, ci era o realitate care se baza pe înainte-vedere, pe faptul cã cei care aveau darul acesta erau vãzãtori cu duhul. Or, acum duhovnicia este mai mult o functie, o situatie care, totusi, e superioarã situatiei de a nu consulta pe cineva, dar nu este ceea ce ar trebui sã fie sau ceea ce a fost odinioarã. Credinciosii trebuie, totusi, sã aibã un preot în care sã se încreadã si prin constiinta cãruia sã aibã încredintarea cã îi vorbeste Dumnezeu Însusi.
[…]
– Pãrinte Teofil, de ce trebuie sã ne mãrturisim gândurile cu voce unui duhovnic si nu direct lui Dumnezeu?
– Dacã putem sã ne mãrturisim gândurile si direct lui Dumnezeu, si le mãrturisim de fapt, de vreme ce avem trebuintã si de iertarea pãcatelor, care se dã prin mijlocitor, asezat de Dumnezeu pentru iertarea pãcatelor, e nevoie sã ne si mãrturisim gândurile. Toate negativele câte le avem, e nevoie sã le mãrturisim, pentru ca cel care dezleagã pãcatele sã stie dacã situatia este aceea pe care o prezintã credinciosul si ca sã ierte pãcatele, trebuie sã stie ce anume trebuie sã ierte. Mãrturisirea pãcatelor este un mijloc prin care omul contestã pãcatul, adicã nu doreste sã fie sub puterea pãcatului. E o mãrturisire, nu numai în sensul cã spui ceva, ci este o mãrturisire despre faptul cã nu doresti sã fii sub asuprirea pãcatului. Sunt unii credinciosi care nu au puterea sã-si mãrturiseascã pãcatele, se spovedesc adeseori si totusi tãinuiesc anumite pãcate. Si acesta este un semn cã ei nu sunt de acord cu pãcatul. Iar când, cu ajutorul lui Dumnezeu, reusesc sã îsi mãrturiseascã toate pãcatele, atunci a biruit asupra pãcatului si atunci are cu adevãrat usurare.
– Pãrinte Teofil, cum ne alegem duhovnicul? Ce trebuie sã cãutãm la un duhovnic?
– Mai întâi de toate se considerã cã orice preot fiind duhovnic, orice preot care-ti vine-n fatã, si mai ales un preot care conduce comunitatea din care faci parte, este duhovnicul tãu sau poate fi duhovnicul tãu. Deci, cei mai multi dintre credinciosi nu fac deosebire între preot duhovnic si preot care nu-i duhovnic si nu stiu cei mai multi dintre credinciosi deosebirea aceasta, pentru cã în majoritatea parohiilor din tara noastrã în special, preotii sunt si duhovnici. Si mai ales în Ardeal. Preotii sunt duhovnici, primesc duhovnicia îndatã dupã hirotonie si în cazul acesta credinciosii se pot spovedi la orice preot duhovnic si sunt îndemnati sã se spovedeascã la duhovnicul care conduce parohia din care fac parte. Numai cã existã si niste ezitãri si anume, oamenii în vârstã de obicei ezitã sã se spovedeascã la un preot tânãr, desi un preot tânãr este mai mare decât un om în vârstã de ani si care nu e preot si nu are duhovnicie. Dar existã o ezitare, am putea zice, într-un fel fireascã. Un om în vârstã se simte cumva împiedicat sã spunã unui preot tânãr chestiuni care sunt de-o viatã întreagã, asa cã fiind astfel de situatii sau apãrând astfel de situatii, care sunt situatii firesti si care nu pot fi trecute adeseori, omul trebuie sã-si gãseascã un preot la care sã aibã deschiderea de suflet si sã-i spunã ceea ce simte el cã-l apasã pe suflet sau ceea ce în mod firesc n-ar spune la nimeni. Si atunci ceea ce ar duce la o relatie de felul acesta între duhovnic si credincios ar fi deschiderea de suflet, omul cãruia pot eu sã-i spun ceva ce n-as spune la nimeni si ceva ce ezit sã-mi spun si mie însumi. Pentru cã sunt fel de fel de pãcate, sunt fel de fel de situatii, pe care oamenii le poartã în suflet si pe care unii le poartã în suflet o viatã întreagã si abia la moarte dacã le pot spune. În cazul acesta, motivul de apropiere ar fi deschiderea de suflet. În fata unuia nu ai deschidere de suflet, deci nu poate sã-ti fie duhovnic în mod firesc si fatã de altul ai deschidere de suflet si acela îti poate fi duhovnic si îti este duhovnic în momentul în care l-ai ales. Apoi, sigur cã trebuie sã fii încredintat de viata lui moralã, sã fii încredintat de capacitatea lui de a nu face caz de chestiunile care te privesc pe tine, capacitatea de a tine secretul spovedaniei si poate cã e pânã la urmã si o chestiune de simpatie.
– Pãrinte, credeti cã existã sau trebuie sã existe o pedagogie a duhovniciei, în sensul cã duhovnicul sã se raporteze la fiecare în functie de statutul sãu?
– Da, neapãrat. Omul nefiind o fiintã stas, trebuie sã îl iei pe fiecare dupã ceea ce poti întelege despre el, dupã ceea ce stii despre el. Pe unii îi folosesti cu asprimea, pe altii cu bunãtatea. Pe cei mai multi îi folosesti cu bunãtatea. Un credincios, de obicei, când merge la un duhovnic, se duce la un pãrinte, nu se duce la judecãtor, nu se duce la asupritor, nu se duce la cineva care sã dispunã cumva de el dinafarã, ci se duce la un pãrinte, care are inimã de pãrinte. Un duhovnic trebuie neapãrat sã aibã sau inimã de pãrinte, si asta e cel mai bine, sau inimã de frate sau inimã de prieten, sau sã aibã si inimã de pãrinte si inimã de frate si inimã de prieten. Un duhovnic trebuie sã aibã inimã. Dacã n-are inimã, nu-i duhovnic. Si sã-l trateze pe cel care vine cum s-ar trata pe sine însusi sau cum si-ar trata propriii lui copii, dacã are copii.
– Pãrinte, duhovnicul poate fi consultat sau cãutat si în afara spovedaniei?
– Da, si e bine. Sunt lucruri care se spun numai la spovedanie, pentru cã pãcatele nu se spun, ci se spovedesc – e o vorbã care-mi place foarte mult. Duhovnicul poate fi consultat în chestiuni generale si în afarã de spovedanie. Pentru cã nu trebuie neapãrat sã creãm un cadru de spovedanie ca sã rezolvãm niste chestiuni care nu trebuie rezolvate neapãrat în spovedanie.
– Pãrinte Teofil, ce înseamnã sã fii ucenic?
– Sã fii ucenic înseamnã sã te lasi îndrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: sã te pleci cu mintea, sã nu stii tu mai multe decât cel care te îndrumeazã. Sã faci ceea ce a zis Domnul Hristos: sã mergi pe urmele Lui, sã-l urmezi pe cel care te îndrumeazã. Sfântul Apostol Petru, de pildã, la Pescuirea Minunatã, a zis cãtre Domnul Hristos: „Toatã noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvântul Tãu arunc mreaja în mare si pentru cã zici Tu" (Lc. 5, 5). Asta înseamnã sã fii ucenic. De aceea a putut fi Sfântul Apostol Petru ucenic, pentru cã s-a plecat cu mintea. Pãrintele Arsenie Boca zicea cã noi avem mintea care discutã cu Dumnezeu, în loc sã se supunã fãrã discutie. O astfel de minte avea Sfântul Apostol Petru la Cina cea de Tainã, când a zis: „Doamne, Tu sã-mi speli mie picioarele?" Si a auzit de la Domnul Hristos: „Ceea ce fac Eu acum tu nu întelegi, dar mai târziu vei întelege" (In. 13, 6-7). S-a împotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: „Dacã nu te voi spãla, nu ai parte cu Mine" (In. 13, 8). De unde întelegem cã ucenicia este plecare de minte. Dacã nu te pleci cu mintea, dacã stii tu mai bine, dacã ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fatã de duhovnic, în cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amândouã. "
#12830 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Tot preotii, saracii. - de (anonim) la: 26/03/2004 01:13:48
Si eu am aceeasi viziune fata de preoti, cred ca sunt doar un fel de prestatori de servicii religioase si mai putin "doctori" de suflete. Preotia, din pacate, tinde sa fie un fel de profesie liberala, in care se fac usor bani multi, si de cele mai putine ori nejustificati fiscal (un popa nu-ti da niciodata chitanta pentru un serviciu prestat - slujba de cununie, botez, inmormantare sau altele). Chiar, apropo, de ce nu li se impune si la preoti sa fie dotati cu aparate fiscale de marcat, din moment ce tot tonetarul este obligat sa le aiba (si biserica a fost transformata intr-un fel de SRL de catre preoti).
Am vrut intr-o zi sa cumpar niste lumanari sa merg la o inmormantare, mai dupa amiaza si am batut la portile inchise ale bisericii, iar dupa cateva minute de asteptare iese o femeie, o slujitoare a bisericii si imi spune ca este inchis. Revoltat ii spun ca Biserica nu este un SRL, si vazandu-mi revolta si indignarea a catadicsit sa vina sa imi vanda niste lumanari (si alea la suprapret, la 2 mii lei bucata, in timp ce la Mitropolie o lumanare costa 1 mie lei bucata). Dar va veni vremea Judecatii cand fiecare va trebui sa dea socoteala pentru faptele sale. Domnul sa ne aiba in paza, si pe noi, oile multe si ratacite, dar si pe pastorii nostri.
#12839 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
ciudat - de Zenyatta Mondatta la: 26/03/2004 01:46:40
ti s-a intimplat personal faza asta? cu trimisul la alta parohie? probabil e o coincidenta - am citit recent in Academia Catavencu ceva similar. era vorba de mama unuia dintre "catavenci" care fusese refuzata parca de catre un preot al bisericii cretzulescu.tot in bucuresti deci.am sa rasfoiesc mai atent ultimele numere ale revistei pentru a corija eventualele inexactitati.
pe de alta parte nu am deloc cuvinte elogioase la adresa popimii romane. am mai spus si in alte comentarii pe aceasta tema faptul ca exista intr-adevar un numar redus de preoti "umani" si eruditi, profund interesati de binele aproapelui.putini insa.restul-amploaiati publici seci,escroci si sictiriti, minati de instincte clare de inavutire.totul porneste de la imixtiunea clara a politicii permisa de gunoiul preafericit din fruntea institutiei bisericii.traficul de influenta este omniprezent in tara asta.
despre hoardele care se calca in picioare (vezi stirile de ieri de la slobozia parca-unde s-a inaugurat-sfintit o catedrala) pentru a pupa moaste..nu mai am comentarii. este semn clar de obscurantism si credulitate ignoranta. banuiesc ca aceia spera la o absolvire totala a pacatelor prin asta. mare e gradina lui dumnezeu!
#12843 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
De doua ori chiar! - de tavita la: 29/03/2004 06:21:41
Personal mi s-a intamplat sa fiu trimisa la o alta parohie si asta chiar de doua ori.Nu de aelasi preot,ceea ce este chiar mai grav,cred eu. Cum sa nu te descurajezi si sa nu-ti abandonezi toate pornirile religioase cand dai peste asemenea oameni.
Cred(sau imi doresc sa cred) ca mai exista si altfel de preoti,adevaratii preoti,cei care s-au facut preoti pentru chemarea pe care au simtit-o fata de Dumnezeu si nu din alte motive.
#12975 (raspuns la: #12843) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
duhovnici - de (anonim) la: 15/12/2004 17:03:42
Caut demult un duhovnic.In zona mea nu am gasit un duhovnic care sa-mi vindece ranile si sa-mi dea speranta .Merg pe ideea ca duhovnicii sunt numai in manastiri si cei batrani.Am avut un duhovnic batran si nu am avut cu cine sa-l inlocuiesc.
#31707 (raspuns la: #12830) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...