-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Fragmente Alese de sufletul miou


de Taunul2 la: 03/07/2007 14:28:51
taguri:
voteaza:


Fragmente Alese de sufletul miou

Mireasa mea, a noptii. O, fica a Ierusalimului! Vreau sa pictez pe rochia ta de nunta o natura moarta... Inima ta si trupul tau cald ii vor da viata... Mireasa noptii, o fica a Ierusalimului! Vreau sa scriu pe rochia te de nunta un vers inaripat... Inima ta si bratele tale vor prinde aripi. Vei trai inaripata. Mireasa noptii, o fica a Ierusalimului! Vreau sa aprind o candela pe rochia ta de nunta, candela cu ulei inmiresmat... Inima ta si bratele tale vor arde intelept. Vei trai inflacarata.

Eduard Orasanu

Cugetari privind Evanghelia dupa Matei (XXV)

Poate pentru multi dintre noi efectele caderii fiintei umane nici nu sunt banuite macar. Multi nici nu au termeni de comparatie fata de starea omului care a fost creat sa reflecte chipul lui Dumnezeu, nici nu banuie cat de adanc este sensul omului. Ceea ce se petrece sub soare nu este altceva decat o jalnica conditie a omului cazut in animalitate (ca sa parafrazam expresia unor semeni de-ai nostri care considera omul un animal rational). Asa facem istorie, alergand sa ne acoperim grijile, teama si suspiciunile. Revelatia crestina, prin Evanghelie, ne arata ca prin cadere omul a pierdut ceva esential, ceva care tine de sensul sau: a cazut in robia lucrurilor pe care trebuia sa le stapaneasca, a cazut in instrumentalismul lucrurilor de infaptuit. Ca o incercare de a-si recastiga demnitatea pierduta, cel ce era menit sa-si exprime libertatea in dialog cu divinul si cu semenii, se lupta cu cele potrivnice, se exteriorizeaza in forma robiei alergarii dupa implinire. Chiar in conditiile caderii, Evanghelia ne arata ca omul ramane suprema valoare. Viata este mai mult decat mancare si bautura - iata o expresie extrem de simpla, dar atat de greu de inteles in viata practica. intelegerea acestui adevar se confirma doar atunci cand grija, puterea omului sunt indreptate spre propria viata, spre esenta vietii, spre iesirea din robie, din moarte. Iar cand Evanghelia spune ca trupul este mai de pret decat imbracamintea, se afirma un alt adevar simplu, clar, dar la fel de greu de realizat. Greutatea nu vine din perspectiva rationalitatii enuntului, ci din aceea a dimensiunii sale practice si a ancorarii lui in realitatea sensului omului. Aici se cere un salt calitativ: sa devii cineva, sa iesi din sclavie, sa-ti recapeti demnitatea si libertatea de stapan. Este vorba despre o ancorare, de o inradacinare, nu in cele pamantesti, istorice, trecatoare, ci in cele ale Tatalui ceresc, care sunt vesnice.

Danut Jemna

Perspective teologice

Ce s-a intamplat in 1517, la Reforma, este iarasi extrem de important pentru noi, care ne consideram mostenitorii Reformei radicale. Luther a observat stricaciunea Bisericii, atat morala, cat si doctrinala, si a incercat sa cheme biserica la auto-reformare. Intentia lui Luther, ca si a lui Calvin mai tarziu, nu a fost sa produca o schisma. Acest lucru ar fi fost inimaginabil in acele vremuri. Ei au dorit sa reformeze Biserica. A rupe unitatea Bisericii era considerat un pacat de moarte, si prin crezul pe care fiecare crestin il rostea duminica – „cred in una, sfanta, universala si apostolica Biserica“ - afirma aceasta unitate. In ciuda faptului ca avusese deja loc o schisma, prin care au luat nastere doua biserici ce s-au afurisit reciproc de-a lungul istoriei, incercand totusi, in acest timp si in diverse randuri sa refaca unitatea, Biserica continua sa afirme unitatea ei de nezdruncinat.

Tragedia a constat in lipsa de intelepciune a papilor vremii, in aroganta si stricaciunea care domina institutia catolica, pe de-o parte, iar pe de alta parte in incapatanarea proverbiala a lui Luther. Combinandu-se, acestea au dus la o ruptura nefericita. Au mai fost si motive politice care au dus la aceasta scindare. Principii germani care au dorit sa se emancipeze de sub autoritatea papala, au facut din Luther un purtator de stindard de catre, si trecerea multora dintre statuletele germane la protestantism a fost una pur formala si fundamentata politic. Se poate reprosa Reformei ca oamenii nu au trecut la protestantism printr-o decizie personala, ci au avut loc convertiri formale, care nu au antrenat intotdeauna o schimbare a mentalitatilor. Tocmai de aceea au aparut anabaptistii si ceilalti radicali protestanti, care au incercat, mai bine sau mai rau, sa duca la bun sfirsit ceea ce n-au facut reformatorii.

Danut Manastireanu

Andante

Ingenuncheat in camera sa, artistul plange... Isi plange nevrednicia, nimicnicia in fata Divinitatii, este patruns de patimile Mantuitorului sau?

Aceasta este postura in care Bach a fost de multe ori surprins de catre sotia sa, Anna Magdalena, in timpul cat a compus cea mai ampla lucrare a sa, "Patimile dupa Matei". Structurat in doua parti, oratoriul a fost interpretat pentru prima oara la 15 aprilie 1729, chiar in Vinerea Patimilor. Libretul oratoriului a fost scris de Christian Friedrich Picander, in limba germana.

Fiind o lucrare vasta, "Patimile dupa Matei" solicita cel mai mare ansamblu interpretativ din creatia compozitorului: patru solisti, doua coruri, un cor de copii, doua orchestre de coarde, instrumente de suflat, doua orgi si bas continuu.

Personajele oratoriului: evanghelistul Matei (tenor), Isus (bariton), apostolii Iuda si Petru, Pilat si sotia acestuia, cele doua slujnice, soldatii, femeile credincioase. Personajul colectiv, poporul, este interpretat de cele doua coruri. Bach surprinde extraordinar de bine psihologia multimii (in care eu unul ma regasesc, strigand: "Rastigneste-l!"), care are o dubla atitudine: de ura si de compatimire; dramaturgia muzicala a oratoriului este insa sustinuta in principal de orchestra.

Ce-ar fi sa auzim de Pasti intr-una din bisericile noastre "Patimile dupa Matei"? Oare cum ar fi receptate? Ar avea oare asupra noastra efectul pe care l-au avut asupra crestinilor din sec. XVIII? Frumoase si irecuperabile timpuri...

Daniel Grigoroscuta

comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (7):


*** - de Intruder la: 03/07/2007 22:19:52
ce sunt textele astea?
iote o biblioteca in cafenea, lol!
#212169 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
*** - de taunul3 la: 03/07/2007 22:45:54
o biblioteca in cafenea, lol

cafeneaua mea din Fairfield, Iowa are biblioteca mare.
What seems to be the problem?
#212182 (raspuns la: #212169) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
- de RSI la: 03/07/2007 23:16:59 Modificat la: 03/07/2007 23:17:47
anulat
#212196 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
*** - de donquijote la: 03/07/2007 23:18:48
de ce taunul2 si 3? unul nu era deajuns?
sau si-a uitat parola?
#212197 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
*** - de jeniffer la: 03/07/2007 23:55:12
Nu exista motive sa credem ca fiintele supraomenesti inchipuite in religii sint reale.
#212205 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
jenny - de zaraza la: 04/07/2007 00:30:14
sa traiesti, eu ma intreb daca tu vei obosi vreodata. sper ca nu, ai devenit asa, o permanenta a forumului. mi-ai lipsi sincer.

zaraza
#212208 (raspuns la: #212205) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
jjenny - de taunul3 la: 04/07/2007 03:12:55
posibil.
#212217 (raspuns la: #212205) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: