Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Amintiri colective stratificate in mentalul etnicilor romi.


de Emirul Caton la: 30/04/2004 16:52:00
modificat la: 02/05/2004 17:28:01
voteaza:
Aici avem raspunsurile istoriei la intrebarea : de ce gazduieste Romania jumatate din tiganii Europei ? Respectiv, de ce se spala Europa pe maini cand vorbim de problema romilor ca fiind una europeana ? Dupa citire ve-ti ajunge la concluzia ca nomadismul romilor = determinare etno-psihologica si strategie de supravietuire
Calatoria este astazi la rromi o alternativa existentiala ca raspuns la conditii de marginalizare si excludere, nicidecum un mod extravagant de viata. Supravietuirea si originalitatea se exclud.

Nomadismul in viziunea sedentarului este interpretat in doua viziuni stereotipe.
Iata- le:
Una pozitiva in care viziune se aduce echivalenta intre nomad si libertate, exotism, magie, romantismul, si alte atribute ancorate idei de nomad. O a doua viziune in culori negre ale nomadismului = stigmat, anarhie, dezechilibru, ilegalitate, transmitere de boli, saracie, vrajitorie, spionaj, mizerie, salbaticie, primitivism, neintegrare.

In limba romanes unul din cele mai uzuale cuvinte este „gaj’o”care se traduce ca fiind Netiganul, = CELALALAT = Strainul. Psihologi ne spun ca astazi in afaceri Celalalt este DESCHIDEREA dar la baza indiferent de etnie Celalat sau Strainul este cel ce provoaca dezechilibru in comunitate.
Orice dezechilibru te mobilizeaza si te obliga la atitudine. Vorbim de Celalalat ca neeuropean.
Pentru ROMI, celalalt este primul venit, omul cu radacini si patrie este fratele mai mare = interdictie. Primul venit ne spune despre Celalalt ca acesta este barbarul, migratorul, nomadul este omul fara de radacini, omul fara de patrie, cel ce nu respecta proprietatea si legea fratelui mai mare, adica legea lui,
legea primului venit . Priviti in acest fel al dihotomiilor intelectuale, fara a fi maniheisti, opunand pe „ primul venit contra complexul fratelui mai mic, sau pe sedentar cu legea in mana ca o pusca indreptata spre nomadul ce atenteaza la proprietatea primului venit putem intelege opozitia valorilor si termeni integrari pe care ii avem de negociat numai dupa ce raspundem unor intrebari fundamentale: fratele mai mic sau nomadul intra in categoria respectului valorilor si drepturilor universale ale omului ? Ce status acordam romilor in Europa ? Cat ne costa integrarea romilor pentru a ne garanta reciproc respectul valorilor si drepturilor intr-un spatiu al Europei multiculturale ? Integrarea e doar propaganda ? Ne dorim un proces participativ al romilor ?

Considerat de catre lumea sedentara ca fenomen de autoexcludere, nomadismul a fost, de fapt, o forma, poate unica posibila pentru istoria romilor, de conservare a identitatii. Marturie imi sta chiar situatia rromilor sedentarizati cu multa vreme în urma, care si-au pierdut de mult marcile etnicitatii si, traind acum în spatiul colectiv al Celuilalt ei au devenit Celalalt doar pe jumatate. Numai ca acest CELALALT sedentarizat fortat nu mai este acum recunoscut ca identitate culturala nici de romi traditionali ( cei care nu au renuntat la limba si la port ) si „culme a integrari cu japca”
ei nu sunt recunoscuti nici de romani care continua sa-i stigmatizeze si inca ii mai exploateaza in virtutea stigmatului de fost rob care a ajuns in folclorul contemporan sa fie numit „romanul negru”
Pana la urma ce mai conteaza inca o fratrie langa cele 30 deja consacrate ? Evolutia nu ne intreaba.
Altfel privit, antropologi ca oameni de stiinta indiferent de etnia din care provin ne vorbesc de doua tipuri de nomadism: 1 nomadismul structural, datorat unei anumite forme de organizare sociala si economica coroborate cu o dorinta perpetua de a calatori, si 2, un nomadism conjunctural, datorat unor situatii produse din exterior: excluderea (expulzarea) sau recluziunea (robia, închisoarea, si alte diferite interdictii ale fratelui mai mare ) .

Realitatea de azi a fotografiat ambele tipuri de nomadism in procesul dinamic al migratiei rromilor.
Aici eu voi sustine teza unui nomadism conjuctural care a facut ca fratriile romilor sa fie impinse de evenimentele istorice ale Eropei renasteri catre regiunea balcanica cu precadere in Romania, dovezi ce raspund intrebari: de ce sunt azi in Romania jumatate din romi Europei ?.
Privit prin prisma spatiul de locuit, la rromi, caracteristica este spatiul comun care formeaza un
Continuum. La inceputuri adaposturile naturale, apoi cortul, mai târziu caravana / rulota sunt spatii deschise întregii comunitati. Asa cum nu exista sentimentul proprietatii de pamânt, tot astfel nu se poate vorbi despre spatiu privat în sensul aceluia din modelul gajikano ( sedentar) . Pentru un om care prefera unei camere individuale un loc împartit colectiv si îsi numeste co-etnicii "frati" si "surori", experienta solitudinii este unul dintre cele mai groaznice lucruri care i se pot întâmpla tiganului
Concluzionam ca libertatea în raport cu CELALALT si spiritul colectiv, FRATERN, in raport cu ai sai reprezinta doua principii interdependente aflate în relatie directa cu nomadismul.
Acestea sunt argumente intelectuale pentru a intelege ca nomadismul trebuie privit ca o stare de spirit si mai putin ca o stare de fapt. Arhitectii sa ia aminte cand vor proiecta „poiana lui Iocan” pe timp de iarna in casele de locuit ale romilor caci noua romilor ne trebuie zile mai multe pentru o concluzie.
Componenta istorica a migratiei rromilor a preocupat cercetarea stiintifica - istorici, etnografi, lingvisti - ca element de mare importanta în definirea straturilor culturale ale ethosului rrom
In lucrarea noastra ne vom baza ca principale surse de informatie pe studiile si cercetarile antropologului si muzeografului de etnie roma Delia Grigore, studiile sociologilor Elena si Catalin Zamfir, scritorii Lucian Cherata si George Potra.
În ceea ce priveste migratia, ar fi de fotografiat doua tipuri de migratie care au aparut în spatiul european. Cea dintâi si cea mai des întâlnita este aceea de cucerire, violenta, însotita de razboaie de preluare a teritoriilor si încheiata cu sinteza culturala cucerit - cuceritor si cu întemeierea de culturi si state noi. Asa au fost migratiile tatara, slava, germanica, migratia avarilor, a hunilor, a francilor.

Foste si ele candva migratoare, popoarele care au venit astfel în Europa, si-au cucerit nu numai pamântul, dar si locul lor cultural în continent, sedentarizându-se din proprie vointa, pe un teren considerat prielnic. Dreptul primului venit sau dreptul celui mai tare spune tiganul supravietuitor.

Specificul migratiei romilor a avut caracter pasnic, non-violent, îndelungat, a fost ceea ce s-ar putea numi un nomadism real, în cautare de resurse de subzistenta si de conditii de viata mai bune, nu pentru cucerirea de teritorii si întemeierea de state, miscare fara ideea stabilirii într-un spatiu anume.
Cel care ne-a impus interdictii in virtutea dreptului primului venit este sedentarul, posesorul de pamânt pe teritoriul carui se face legea. Nomadul ca om liber a ascultat doar de legile lui Dumnezeu si ale neamului sau caci legile impuse de omul sedentar serveau sedentarilor adica Celuilalt. (gajo)

Iata care sunt legile Celuilalt in care patrie acum sunt invitat sa ma integrez si eu ca etnic rom. Nu aduc informatiile aici ca istoric. Le aduc ca argument al amintirilor colective in randul etniei
Cand vrem sa integram ceva trebuie sa stim cate ceva despre ce anume este in memoria lui colectiva caci deciziile lui nu se iau cu argumentele prezentului ci se ia cu indoiala trecutului trait si memorat.

Oameni care lucreaza cu viitorul au gandit si au infiintat Biroul de Informatii asupra Tiganilor prin Germania ultimului an din sec XIX adica 1899. Multiple surse europene ne spun acum adevarul istoric

Anglia: 1458 - ordonanta regala de persecutie a rromilor cu revenire in 1530, 1531, 1537 toate semnate de Regele Henri VIII. In 1554 – regina Maria si in 1563 - regina Elisabeta semneaza ordinele de urmarire, persecutie si expulzare a rromilor, care îi obliga sa renunte definitiv la modul lor de viata, pentru a-i putea sluji pe cetatenii onesti; In 1562 - regina Isabella întareste urmarirea si alungarea rromilor, care nu mai au nici macar dreptul de a se refugia în spatiile de cult, pâna atunci singurele zone protejate.
In Franta. La 27 iulie 1504 - regele Louis XII cere, printr-o ordonanta regala, nobililor din anumite regiuni, alungarea rromilor de pe teritoriile lor. In 1539 - regele François I interzice stationarea rromilor în regat, ca apoi, în 1561, sa dea ordin de persecutie si expulzare definitiva tuturor rromilor si urmasilor lor. In 1612, ordinul regal întareste sanctiunile pentru nomazi: pedeapsa cu bataia si închisoarea; 1682 - regele Louis XIV da un edict care interzice francezilor sa-i adaposteasca pe rromi pe terenurile lor. Abia in secolele al XVIII-lea si al XIX-lea - rromii nomazi sunt identificati in ascunzatorile unde sau retras si pusi sub supraveghere cu ajutorul unui instrument de stigmatizare rasiala - "carnetul antropometric de identitate"/ "carnetul nomazilor" / "pasaportul intern" ca prim act de identitate al romilor pe continentul european. La revolutia din 1789, care a spulberat regatul francez, sa cerut fraternitate pentru alti fiindca au ramas in vigoare persecutiile împotriva rromilor; acuzati de vrajitorie. Multi dintre rromii sunt executati cu sprijinul direct al Bisericii.
Cu doar cativa ani inainte de descoperirea Americi, dar totusi in epoca renasteri, ajungem si in Germania. In 1449 romii sunt expulzati din Frankfurt pe Main; 1496-1498 - rromii sunt declarati spioni platiti ai turcilor, purtatori ai epidemiei de ciuma si acuzati de vagabondaj, vrajitorie, rapire de copii si chiar canibalism. In 1500 - împaratul Maximilian I – da ordin de expulzare a rromilor iar cei gasiti înca pe teritoriul tarii dupa 30 de zile de la semnarea decretului puteau fi ucisi, fara ca ucigasul sa fie pedepsit în vreun fel. In 1721 - împaratul Charles VI porunceste exterminarea rromilor: barbatii sa fie ucisi, iar femeilor si copiilor sa li se taie o ureche. In 1725 - Frederic Guillame I condamna la spânzuratoare toti rromii de peste 18 ani, surprinsi pe teritoriul prusac, fara distinctie de sex, spânzuratii urmând a fi aliniati pe granita pentru a servi drept exemplu: Aceasta rastignire a romilor a avut cel mai mare impact in mentalul colectiv de dupa regasirea lor si povestirea amintirilor in spatiul balcanic. Persecutia a continuat prin urmarirea, vreme de secole, a numarului si a locurilor de trecere ale rromilor, si a culminat, în epoca national socialista a lui Hitler si în cel de-al doilea razboi mondial, cu exterminarea a sute de mii de rromi în lagarele de concentrare naziste. „Am plecat sapte sute de mi ca florile si ne-am intors cinci mii ca ciorile” spune in interviul unei supravietuitoare a holocaustului Rafaela Veta.
In patria bancilor Elvetia: 1471 - Adunarea de la Lucerne le interzice stationarea pe teritoriul Confederatiei; 1514 si 1532 – se da ordin de expulzare; din 1580 – se organizeaza vânatoare de romi. Guvernatorul George II semneaza un decret in 1661, care si-a produs efectele peste regiunea Saxe unde maria sa guvernatorul era jupan. Decretul cerea pur si simplu ca „orice rrom gasit pe teritoriul lui sa fie omorât pe loc” fara alte justificari. Nu sau gasit explicatii a motivelor pentru care rromii trebuiau omorati altele decat efectul „vanatoarea de vrajitoare” In 1727 se da ordin de taiere a unei urechi barbatilor si femeilor de peste 15 ani daca sunt prinsi în tara prima data, pentru a doua abatere - condamnarea la moarte; arestatii rromi sunt trimisi la galere în Italia si în Franta. Danemarca: 1536, 1554, 1561, 1570, 1574 - Christian III - ordine de expulzare daca sunt gasiti în tara, urmând condamnarea la munca fortata si la închisoare, alaturi de uciderea sefilor.
Tarile de Jos: respingerea totala: la rascruci de drumuri erau expuse pancarte pictate cu imagini de rromi spânzurati, pentru a servi drept exemplu; acuzati de furt, spionaj si vrajitorie, sunt expulzati (1525 - Charles Quintul), aruncati în închisori, condamnati la tortura si munca fortata, biciuiti, marcati cu fierul ca vitele, li se confisca bunurile, se desfasoara asa-numita "vânatoare de tigani" (secolele al XVII-lea si al XVIII-lea).
Tarile Scandinave: Suedia - 1560 - arhiepiscopul Laurentius Petri interzice preotilor sa-i boteze si sa-i înmormânteze pe rromi; 1637 - ordin de expulzare, cei care nu i se supun fiind ucisi fara judecata; Norvegia - 1687 - Chirstian V - rromii sunt arestati si expulzati, bunurile fiindu-le confiscate si sefii omorâti; 1845 - interzicerea nomadismului.
Italia: Conciliul de la Trente - 1563 - pentru casatoria cu un rrom era nevoie de o autorizatie speciala de la episcop; se interzicea nomadismul (sedentarizare fortata), cei care continuau sa-l practice erau expulzati; erau arestate si ucise în torturi femeile rrome care se presupunea ca se ocupa cu vrajile; rromilor care nu erau considerati buni crestini li se refuza înmormântarea; practicarea magiei se pedepsea cu biciuirea, închisoarea spânzuratoarea si arderea pe rug.
Spania: dupa o scurta perioada de relativa libertate, în care s-a produs o semi-sedentarizare sub protectia aristocratiei au urmat secole de persecutii extreme: 1560, 1610 - ordine anti-rrome ale regelui Philippe II (arestari si torturi); edictele lui Charles V din 1523, de la Medina del Campo, apoi din 1525, 1528, 1534, 1539 - pedeapsa celor prinsi cu "vagabondajul" este robia pe viata la cel care i-a prins; 1539 - edict regal de expulzare - cei care nu parasesc regatul în decurs de 60 de zile, sunt condamnati la 6 ani de galere - din secolul al XIV-lea si pâna în secolul al XVIII-lea, acest mijloc de tortura si de munca fortata totodata - galerele - va ucide mii de rromi în Spania; Inchizitia, cu fanatica "vânatoare de vrajitoare", a încarcerat, a torturat si ucis în streang sau pe rug un numar semnificativ de rromi; persecutia a culminat cu decretul "împotriva tiganilor" de la Medina del Campo, din 1499, al Isabelei de Castiglia si al regelui Fernando - expulzarea "definitiva" a rromilor nomazi sub amenintare pedepsei cu moartea si torturarea (taierea urechilor, biciuire, etc.) celor prinsi "fara munca", "fara stapân" sau practicând vrajitoria; Rromii cei mai puternici erau trimisi la galerele, devind sclavi; edictul din 8 mai 1633, al lui Philippe IV, le interzice rromilor vorbirea limbii rromani, portul, dansul, muzica si obiceiurile specifice printr-un adevarat etnocid. Si exeplele din vest nu se opresc aici continunad in aceiasi linie. Unde se refugiaza rromi speriati de toate aceste masuri ?

Daca apusul european a "excelat" prin expulzari, rromii fiind nevoiti sa calatoreasca pentru a supravietui, Europa de rasarit s-a "remarcat" prin procesele de sedentarizare fortata si de asimilare etnica (Tarile Române prin robie, Polonia prin sedentarizari rurale, Ungaria prin politicile asimilationiste tip Maria Tereza).

Un exemplu semnificativ este acela al Ungariei secolului al XVIII-lea, perioada în care rromii au fost judecati în numar mare sub acuzatia de canibalism, condamnati la moarte si executati în cele mai crude moduri: spânzuratoare, decapitare, sfârtecare de viu. Decretele imperiale ale Mariei Tereza (1768) si ale lui Iosif II (1782) au interzis nomadismul, fortându-i pe rromi sa se stabileasca în sate sub numele de "noii maghiari" (Uj Magyar) sau "noii tarani", sa învete ungureste, sa mearga la scoala si la biserica, sa se înroleze în armata, sa munceasca pamântul, sa nu-si mai vorbeasca limba, sa nu-si mai pastreze portul si obiceiurile, sa nu mai cânte sau sa mai practice meserii traditionale. Istoria se afla din nou în fata unui etnocid cu mult mai eficient deoarece acum erau deja adunate fratriile care au fugit de spanzuratoare, taierea urechilor si marcarea cu fierul inrosit.
In Romania romi au fost luati sclavi pe langa manastiri si curtile boieresti situatie care sa mentinut vreme de 500 de ani dar cu exceptia holocaustului de la BUG ( rezultat al aliantei lui Ion Antonescu cu Hitler ) istoria nu retine drame colective de mare impact fapt ce explica de ce in Romania se gasesc astazi peste 50% din romi Europei.

Studiind componenta istorica a migratiei rromilor cercetatoti - istorici, etnografi, lingvisti – sunt de parere ca toate aceste amintiri colective sau imprimat cu fiecare receptionare in grup si sau amplificat intratat incat nu definirea straturilor cultural al ethosului rrom primeaza ci viitorul etniei in Europa.
Drept concluzie, europeni trebuie sa retina ca migratia rromilor are câteva caracteristici istorice de baza: nu a fost una directionata de vointa liderilor romi. Nu a avut ca tinta precisa Europa, S-a declansat ca deplasare spontana dupa cum arata specificul indian de astazi. A fost accelerata de factori istorici a fost directionata mai mult de evenimentele militare întâlnite pe drum si migratia inca nu sa incheiat. Sa facut in grupuri de familii largite (fratrii ) ceea ce exclude caracter militar al acestora si s-a desfasurat în valuri istorice si specificul tine de teritoriile si cultura strabatuta.
Mai putem adauga ca specific al migratiei romilor caracterul pasnic si non-violent al fratriilor romilor, durata îndelungata iar pe timp de pace ea se justifica ca o cautare de resurse de subzistenta si de conditii de viata mai bune. Faptul ca nu sa vrut cucerirea teritorii si nu sa intemeiat un stat prin nealegerea unui spatiu sau altul poate fi privit si ca slaba organizare si ca specific etno-psihologic. Cum spuneam strainul poate provoca pentru oricine un dezechilibru în comunitate si aici trebuie cautat motivele reale ale haituiri continuii a romilor.
Deasemeni sa retinem ca cel care ne-a impus interdictii in virtutea dreptului primului venit este sedentarul, adica posesorul de pamânt pe teritoriul carui se face legea. Nomadul ca om liber a ascultat doar de legile lui Dumnezeu si ale neamului sau caci legile impuse de omul sedentar serveau doar sedentarilor, adica CELUILALAT si iata-ne acum intr-un rotund al esecului si neputintei integrari romilor. Noi romi venim in fata istoricilor si specialistilor integrari cu convingerea ca nomadismul romilor a fost o strategie de supravietuire adaptata specificului etno-psihologic, in conditiile unui mediu continuu ostil. Noi romi vrem sa fim inainte de toate ajutati in a ne castiga si consolida o identitate si dreptul sfant la a ne apara un specific cultural ca bogatie si contributie reala la masa integrari sub un cer al deschiderilor noastre intr-un spatiu al lui ACASA AL NOSTRU AICI
PRIN EUROPA CIVILIZATIEI MILENIULUI III.

Cat priveste convingerea CELORLALATI ca majoritatea romilor accepta cetatenia statelor gazda incluzandu-se de buna voie ca natinalitate aceleiasi tari gazda vezi tentatia „legitimatiei
de maghiar” noi credem ca este o gluma buna pentru jucatori politici dar nu tine cont de drama in care se gasesc sute de mii de oameni rarefiati geografic si marginalizati, oameni pe care Asociatia Fratia Romilor si Fundatia Ramses ia identificat si ia incadrat la capitolul CRIZA DE IDENTITATE. Faptul ca ei se declara acum membri ai asociatiilor reprezentative a romilor este un inceput de recastigare a identitati noastre culturale si poate singura solutie de a raspunde impreuna la intrebarile CINE are dreptul de a fi rom ? Ce nationalitate au cei din familiile mixte ? Carei minoritati europene vom incadra cele 24 de fratrii ale romilor de tip : romunguri, laieti, vatrasi, ursari, ciurari, caldarari, spoitori, fierari, potcovari, chivute, salahori, vacsuitori, baiesi, caramidari,
cosari, albieri, rudari, turcani, rotari, lautari, romilor de matase, etc, etc, etc. Cine vorbeste in numele acestor fratrii de analfabeti cand e vorba de integrarea lor ? Pe bune si pe cinstite citi etnici romi mai sunt in rotundul Romaniei de azi ? Cat costa 1000 de romi integrati ? Merita acesti romi despagubiri
ca victime colaterale ale eternului holocaust al tarilor civilizate ale Europei focalizat pe romi ?
Emirul Caton e-mail: emirul@k.ro
comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (0):

Nu exista comentarii

Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: