-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

rezumat: pentru V. S. Anghel, careia ii place sa citeasca la tara
taguri: Cutia_cu_litere
voteaza:
Cand i-am cunoscut pe Smaranda si Ducu stateau intr-o casa taraneasca dintr-un sat pe langa Severin. Eu imi petreceam iulie si august ca musafir acasa la Ion, prieten bun si coleg. Ma invitase cateva saptamani in casa unde isi petrecea verile, unde ne puteam economisi in tihna salariile de profesori.

Ion le zicea Sirenii si ii considera singura atractie a acelui ciot uscat de tara. M-a instruit chiar din prima zi cu un rezumat a ceea ce stia despre ei. De fapt Sireanu era doar el, Ducu, pentru ca nu erau casatoriti si - banuia Ion – nici macar amanti. Ba chiar Smaranda avea barbat, unul despre care nu se stia nimic. Probabil, plictisit si indiferent, o astepta undeva la turci. Traiau amandoi un fel de viata boiereasca, cu vie, pamant, capre si oi. Toate in casele satenilor de langa, nu la ei, unde nu s-ar fi potrivit sa creasca animale. Aveau si un fel de slujnice - categoric interzis sa le numesti asa - Maria si Ancuta, doua surori din sat, care veneau sa “ajute” la bucatarie, la curatenie si culmea Fanarului, chiar sa serveasca mesele!

Dupa prima invitatie la ei la pranz, prea multe nu reusisem sa aflu. Smaranda vorbea putin si niciodata despre ea. Nici din ce zona a tarii ar fi putut fi nu mi-am dat seama, dupa accentul plat de telejurnal. Ducu in schimb era o carte deschisa. Bucovinean si dupa mama si dupa tata, era destul sa deschida gura ca sa-si confirme obarsia cu fiecare cuvant. Ce facea in Oltenia nu puteam descoperi, cum nici el n-ar fi fost in stare sa spuna.
Stiam insa de la prietenul meu ca traia in huzur pe banii parintilor si ca, in ciuda celor 30 de ani de mult trecuti ai feciorului, era rasfatat si iubit, cum numai baietii singuri la parinti pot fi. Ii iertasera toate esecurile si nu-i refuzau nimic. Doar alcoolismul i-l mai reprosa uneori maica-sa.

Dupa pranz ne faceam siesta intinsi pe sezloange de panza. Ion si Ducu la umbra, sub nuc, Smaranda pe veranda, iar eu langa scari, la soare, cu capul acoperit de palaria de pai. Cam pe atunci venea o tiganca batrana si grasa sa-i ghiceasca Smarandei in bobi, in carti sau in cafea. Concentrat sa aud solilocviile despre rascruci si drumuri de seara nu reuseam niciodata sa prind somn. De ce-o chema, nu stiu. Dar mi-era clar ca Smaranda nu credea o vorba din ce-i zicea tiganca: i se citea limpede in glasul pe jumatate adormit cu care o indemna sa mai spuna.

Duminica mergeam la biserica. Sirenii intre noi. Ea imbracata subtire ca pentru un picnic duminical, el cu privirea tulbure de mahmureala, transpirat in camasa alba apretata. Ajungeam pe la mijlocul liturghiei si ne opream la intrarea in biserica, sa ascultam. Smaranda credea in popi cam tot cat in ghicitoare si curand o vedeam rotindu-si ochii plictisita, de la icoanele bizantine la pantofii enoriasilor, si-apoi la hainele sclipitoare ale preotului. In cele din urma se intorcea usor pe calcaie si iesea din biserica, iar noi o urmam ca la un semnal, in sir indian. In strada ne mai invioram cu gandul la friptura Ancutei, la dulceata de dupa si la trandavia de amiaza.

Stateam treji pana tarziu. Ascultam muzica si vorbeam despre orice. Uneori veneau si prieteni de la Severin sau de la Craiova dar nimeni nu ramanea peste noapte. Se juca whist si se bea mult, de saraceam pivnita de tuica si vin. Mai ales Ducu, care se imbata crunt si trebuia sa-l caram in pat eu si cu Ion, sa-i scoatem pantofii si sa-l bagam in asternuturi, ca pe un prunc. Smaranda n-ar fi fost in stare sa tarasca un om de statura lui, nici sa fi vrut. Pe la doua-trei ne luam ramas bun si incepeam sa urcam dealul, pana acasa la Ion.

Dupa plecarea noastra incepea scandalul, cum ne povestea Ancuta a doua zi cand ne intorceam, pe la ora pranzului. Odata am aflat ca Ducu batuse cu pumnii, picioarele si toate scaunele din casa la usa Smarandei, care nu voia sa-i deschida. Era chiar inainte de a se crapa de ziua si iesisera toti vecinii sa vada ce-i cu harmalaia.

Cand am intrat in casa se gaseau inca cioburi de farfurii si sticle si picioare rupte de scaun. La usa Smarandei doi mesteri din sat montau un zavor gros de fier, din cele care se pun la usile portilor mari de tabla. Ion avusese confirmarea banuielii si ranjea ca un diavol cu gandul la Ducu care beat turta isi cerea drepturile de concubin. Atat de aprins era de fericire, ca mi-a marturisit chiar ca-i fusese amant Smarandei, cu ani in urma, cand ea era mai tanara si cu siguranta mai frumoasa decat acum. Nou-dobandita superioritate il facuse mai nonsalant cu Ducu caruia nu-i mai tolera slabiciunile si betiile ca la inceput.

Noutatile astea m-au facut s-o vad in alta lumina. Ma surprindeam privind-o indelung la masa si chiar invidiindu-l pe Ion, iar noaptea ma teroriza un cosmar in care Smaranda statea goala intr-un pat cu baldachin si se impartea fara pudoare intre Ducu si Ion.

Mai rau era cand reuseam sa stam treji pana la rasaritul soarelui si ne urcam in Dacia lui Ion ca sa mergem sa pescuim la Dunare. Acolo trebuia s-o privesc cu orele intr-o pereche de pantaloni taiati scurt, incaltata cu cizme de cauciuc pana la genunchi. Daca ne prindea intunericul si ne scaldam dezbracati in apa murdara, o desluseam fascinat la luminile ce veneau pe fluviu dinspre Orsova.

Nebunia asta ma facuse sa empatizez cu Ducu, cel care intaratat se plimba noaptea de colo-colo, ii batea la usa sau arunca cu pietris in geam. Smaranda nu parea sa-si dea seama si nici femeie normala cu dorinte si nevoi nu parea sa fie. Daca nu i-ar fi placut si ei sa bea si sa injure cot la cot cu noi m-as fi rusinat chiar c-o murdarim cu poftele noastre.

Asa cum ma simteam solidar cu Ducu, innebuneam de gelozie gandindu-ma la Ion, iar de n-am fi fost nedespartiti as fi ajuns poate sa-l spionez.

Septembrie ne-a gasit tot cu tuica pe masa, tanjind sa gustam vinul nou. De-acum zilele de vacanta le puteam numara pe degete dar nici eu nici Ion nu ne induram sa plecam. In cele din urma, tot pe muteste, am inceput sa pregatim bagaje si sa vorbim despre scoala, Timisoara si toamna. La Sireni insa, nu se schimbase nimic. Ducu bea ca intotdeauna iar Smaranda continua sa-si afle viitorul aproape in fiecare dupa-amiaza. Fara sa vreau ma intrebam ce se va intampla cu ei odata cu frigul si ma ingrijoram prosteste ca mama, cand imi spunea ca muscatele nu trebuiesc lasate peste iarna pe balcon.

Raspunsul a venit intr-o vineri, aproape de mijlocul lunii. Ca in fiecare zi, ne indreptam spre casa lor sa mancam pranzul. Chiar un fata portii un taxiu din Severin care cumva razbatuse pe drumul neasfaltat si desfundat de ploi. Fara sa-si ridice privirea, Smaranda i-a intins omului valizele si tot cu capul plecat s-a si urcat in spate, fara sa ne vada. Pana sa apucam sa ne dezmeticim, ieseau deja din sat.

Sus in casa Ducu se trata cu tuica si arunca din cand in cand cate o camasa in valiza. Cand ne-a vazut, si-a ridicat privirea inrosita ca de rabie si ne-a confirmat:

-Ei, da. S-a dus!
-Ne ducem si noi, am strigat. Eram grabiti sa plecam, ca de la priveghi.

N-a fost chip insa sa-l lasam singur. Ne-am trezit fiecare cu cate un pahar in mana si asa am aflat ca Smaranda plecase de-acasa, in convalescenta fiind, dupa o cadere nervoasa si crize de isterie. Vara si traiul fara griji facusera din pacate miracole si acum ca isi revenise trebuia sa se intoarca acasa, la copii.

De Ducu ne-am despartit pe peron la Severin. El pleca spre Bucuresti, noi spre Timisoara.

Ni se terminase vacanta de vara.

comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri