Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Pentru un “perete al diversităţii şi al toleranţei”.


de Motanul Biped la: 02/10/2010 06:44:29
taguri: Salonul 
voteaza:
Într-un stat laic modern există o separare între sfera publică şi sfera privată. Această separare implică la rândul ei existenţa unei separări între cetăţenie, etnie şi apartenenţă confesională.(apartenenţa confesională ţinând în exclusivitate de sfera privată.). Punctul de vedere laic recunoaşte faptul că (în principiu) un om are aceeaşi valoare din punct de vedere spiritual fie că este adept al religiei “X” sau al religiei “Y” fie că este agnostic sau ateu. Menţionez că din punct de vedere laic de domeniul spiritualului ţin raţionalul, filosoficul, ideaticul ş.a, acest fapt fiind în opozţie cu viziunea îngustă conform căreia spiritual=religios. Ca urmare a acestui fapt, într-un stat laic modern, problema apartenenţei confesionale precum şi problema credinţei sau noncredinţei în Dumnezeu sunt probleme ce ţin de opţiune şi nicidecum probleme ce ţin de educaţie. Principala problemă ce ţine de educaţie şi este tangentă cu celelalte două probleme invocate mai sus este aceea a învăţării elevului în spiritul toleranţei faţă de cei ce au alte opinii asupra fenomenului religios. Rolul şcolii în ceea ce priveşte fenomenul religios nu este acela de a face elevului educaţie confesională, aceasta este problema fiecărei biserici, ci de a-l educa în spiritul toleranţei faţă de alteritate. Şcoala nu trebuie să favorizez nici menţinerea apartenenţei confesionale a elevului la religia “X”(fie aceasta majoritară sau minoritară) nici convertirea elevului de la religia “X” la religia “Y” nici schimbarea opţiunii elevului din credincios în ateu sau invers.
Pe de altă parte o caracteristică a spiritului laic este dorinţa de a obţine un grad de exclusivism cât mai mic posibil. Conform mentalităţilor laice nu există (nici din punct de vedere juridic nici sub aspectul mentalului colectiv) cetăţean de mâna a doua pe criterii etnice sau de apartenenţă confesională, şi nici interdicţii în ceea ce priveşte drepturile civice şi politice ale unei persoane pornind de la aceste criterii.
În consecinţă, o naţie modernă se defineşte (atât juridic cât şi în ceea ce priveşte mentalul colectiv) nu în baza criteriului etnic sau în baza citeriului confesional ci în baza criteriului civic.
În cadrul unui învăţământ laic, obiectele legate de fenomenul religios pot fi prezente în calitate de opere de artă, nicidecum pe post de obiecte de cult.
Din nefericire, în învăţământul românesc, problema apartenenţei confesionale este privită în mod greşit ca o problemă ce ţine de educaţie. La acest lucru contribuie printre altele şi prezenţa în mod exclusiv a însemnelor religioase ortodoxe (reprezentate de icoane) în majoritatea sălilor de curs. În majoritatea cazurilor aceste icoane ortodoxe sunt prezente alături de Stema Ţării. Printr-o astfel de prezenţă, se conferă icoanelor ortodoxe prezente în sălile de clasă ale instituţiilor publice neteologice de învăţământ statutul de obiecte de cult ceea ce este în contradicţie cu principiile unui stat.
laic modern. Un alt efect negativ indus de prezenţa în mod exclusiv a icoanelor ortodoxe alături de Stema Ţării este inducerea în mod subliminal a ideii că apartenenţa la religia majoritară îl face pe cineva să fie “mai român” decât un alt cetătean român care fie aparţine unei religii minoritare fie nu are niciuna. Altfel spus este în mod greşit indusă ideea că definiţia noţiunii de român are şi o componentă confesională legată de religia majoritară, iddee incompatibilă cu definirea naţiei în baza criteriului civic specifică oricărui stat civilizat. În această privinţă, Grecia este în cadrul Uniunii Europene o excepţie regretabilă, nicidecum regula. Cred că atât în privinţa separării riguroase dintre stat şi biserica majoritară cât şi în privinţa definirii naţiei după criterii civice transetnice şi transconfesionale (atât sub aspect juridic cât şi din punct de vedere al mentalului colectiv) nu mai este cazul să invocăm modelele cele mai puţin evoluate ci dimpotrivă.
O cale de mijloc între menţinerea situaţiei de acum şi propunerea domnului profesor Emil Moise de eliminare a icoanelor din şcoli este dată de o soluţie perfect compatibilă cu un învătămînt laic neutru din punct de vedere confesional, soluţie ce constă în realizarea în fiecare sală de clasă (indiferentent de compoziţia clasei sub aspect confesional-excepţie făcând doar cabinetele de specialitate ale fiecărei discipline) a unui “perete al diversităţii şi toleranţei”. Altfel spus, un perete al fiecărei săli de clasă să fie rezervat obiectelor ce au legătură cu diverse religii precum şi cu gândirea liber-cugetătoare. De exmplu pe un astfel de perete ar putea fi puse o icoană ortodoxă, o icoană catolică , un tablou cu Martin Luther ca emblemă pentru protestanţi, un citat din Richard Wurmbrandt pentru neoprotestanţi, o stea evreiască, o semilună , un tablou al lui Voltaire sau al lui John Stuart Mill (sau reproduceri după coperţile originalelor unor opere scrise de aceştia) ca emblemă pentru gândirea liber-cugetătoare, etc-aceasta indiferent de componenţa fiecărei clase din punct de vedere confesional, deoarece, aşa cum am văzut rolul şcolii în ceea ce priveşte fenomenul reliogios este acela de a-l educa pe elev în spiritul toleranţei faţă de alteritate nu de a-i satisface nevoile confesionale, acest din urmă fapt fiind treaba fiecărei biserici in parte .
comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (11):


*** - de Baby Mititelu la: 02/10/2010 09:02:16
Cata vreme biserica e platita de stat nu vad cum s-ar putea separa de el. Si apoi omul credincios ar duce o viata impartita, in biserica e credincios iar la servici/scoala e laic. A fi credincios ori laic este o optiune libera dar pana la ea trebuie parcursa o buna parte de existenta. Eu sunt de acord cu educatia religioasa in scoli si cu simbolurile. Asa cum matematica, fizica, biologia, chimia il ajuta pe elev sa-si dezvolte o gandire stiintifica, logica, gandesc ca e cinstit sa i se ofere si varianta spirituala. Mai tarziu, va fi in gradul sa discearna singur si sa aleaga strada de parcurs in continuare.
#572330 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
* - de Astoniu la: 02/10/2010 10:03:56
[Menţionez că din punct de vedere laic de domeniul spiritualului ţin raţionalul, filosoficul, ideaticul ş.a, acest fapt fiind în opozţie cu viziunea îngustă conform căreia spiritual=religios.] - nu e nici o opoziţie, ci e o relaţie de includere (ca să vorbim în limbajul profesorilor de matematică). Sensul mai larg al conceptului, îl include pe cel restrâns. Asta ca să lămurim ceva din logică.

În rest, sigur că omul s-a născut liber, iar libertatea de a opta pentru o religie sau alta este un drept câştigat deja. Ca materie opţională în şcoli, nu văd de ce religia provoacă atâta tevatură. O faci dacă vrei sau nu o faci dacă nu vrei. Care e problema?
#572335 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
. - de INSULA ALTUIA la: 02/10/2010 14:03:35 Modificat la: 02/10/2010 14:05:38
.
#572357 (raspuns la: #572347) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Despre laicitate - de Motanul Biped la: 02/10/2010 18:28:46
Laicitatea nu este o atitudine propriu-zisă față de fenomenul religios ci un cadru de manifestare pe picior de egalitate al tuturor atitudinilor față de fenomenul religios fie acestea tesite (diversele religii) fie non-teiste (ateism, agnosticism, etc). Laicitatea înseamnă neutralitatea din punct de vedere confesional a spațiului public și este compatibilă cu orice atituine față de fenomenul religios (fie a această atitudine este teistă fie că este non-teistă). Cineva poate să fie adept al laicității și ortodox, adept al laicității și catolic, adept al laicității și baptist adept al laicității și ateu etc.
Așa cum am menționat și în articol, de domeniul spiritualului țin și raționalul, filosoficul , ideaticul Spiritualul nu se identifică cu religiosul sau cu credințele religioase.
#572376 (raspuns la: #572330) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
O problrmă - de Motanul Biped la: 02/10/2010 18:29:58
Varianta cu abordarea fenomenului religios în mod (quasi)exclusiv confesional cu posibilitate de scutire ridică o problemă:
Adevărata diversitate în ceea ce privește abordarea fenomenului religios constă în posibilitatea fiecărui elev de a beneficia la liber de diverse abordări din diverse unghiuri (politologic, filosofic, sociologic) ale fenomenului religios și de opinii pro și contra indiferent de religia la care aderă la un moment dat și indiferent dacă aderă sau nu la vreo religie colectivă, are propria lui religie (strict individuală) sau nu aderă la niciuna. “Diversitatea” dată de posibilitatea fiecărui elev de a alege forma de abordare (quasi)monolitică a fenomenului religios în funcție de religia la care aderă la un moment dat este o falsă diversitate.
#572378 (raspuns la: #572335) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Ehg amot - de Motanul Biped la: 02/10/2010 18:33:18
Sunt de acord cu cele spuse de tine cu o singură excepție: eu n-am dușmani (sau cel puțin nu consider pe nimeni ca fiindu-mi dușman).
Sunt de acord cu ideea de a ne întâlni.
#572379 (raspuns la: #572347) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
* - de Astoniu la: 02/10/2010 19:11:04
"...la liber de diverse abordări din diverse unghiuri (politologic, filosofic, sociologic)" - "unghiul" politologic e subversiv. Implică imixtiunea politicului în viaţa familiei - o portiţă către orice totalitarism.

"...are propria lui religie (strict individuală)" - aceea e credinţă autarhică, nu mai este "religie" (vezi şcoala cinicilor despre autarhie)...

"posibilitatea fiecărui elev de a alege forma de abordare" - dacă eşti profesor, ai făcut psihopedagogie în facultate sau nu? Ceva despre psihologia generală nu v-au învăţat? Pentru a alege liber, un copil trebuie să aibă o anumită vârstă biologică şi o anumită vârstă mentală (raportul dintre ele dă acel supra-uzat şi perimat IQ). Ori copiii mici, clasele IV - V, nu au cum să aleagă în mod liber, atâta timp cât personalitatea lor nu este bine conturată. De aceea rolul familiei este atât de important. Familia copilului, împreună cu el, sunt singurii care trebuie să facă alegerea. Profesorii nu au nici un drept să-i influenţeze, aşa cum nici partidele politice n-ar trebui să o facă.
Problemele astea duc inevitabil la abordarea bioetică a sănătăţii mintale, ceea ce nu mai ţine doar de educaţie. Iar bioetica nu e apanajul şcolii româneşti, în nici un caz! Nici drepturile copilului, dealtfel...
#572386 (raspuns la: #572378) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Astoniule/Tudor Serafim - de Motanul Biped la: 02/10/2010 19:38:25
De unde până unde abordarea politologică implică imixtiuni în viața familiei ? Asta este chiar amuzantă. Studierea modului cum anumite principii ale unei religii X influențează gândirea politică a cuiva și a modului cum anumite curente politice favorizează o anumită atitudine față de fenomenul religios nu înseamnă în nicun fel imixtiune în viața familiei.

De unde până unde profesorii un au voie să influențeze un copil ? Atuncea hai să renunțăm la rolul de educatori. Lol . Iar în ceea ce privește rolul școlii vis-a-vis de fenomenul religios acesta nu este acela al favorizării menținerii aderenței elevului la religia X, nici al favorizării convertirii elevului der la religia X la religia Y, nici al favorizării convertirii elevului din ateu în credincios și nici invers.

Nu se ajumge nicidecum în mod inevitabil la abordarea bioetică a sănătății mentale nici măcar nu este favorizat acest aspect. Iar ești amuzant. Lol. Oricum și problemele ridicate de bioetică (mai ales problemele deschise ale bioeticii) trebuie să fie abordate la liber în școală iar elevii să aibă parte de diverse păreri prezntate de cei mai buni adepți ai lor. Din nefericire și în abordarea unor probleme legate de bioetică religia deține un anume monopol.



#572392 (raspuns la: #572386) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
M.B. - de Astoniu la: 02/10/2010 20:25:09
Mă bucur că te-am făcut să râzi.

"...a modului cum anumite curente politice favorizează o anumită atitudine față de fenomenul religios nu înseamnă în nicun fel imixtiune în viața familiei." - aici cred că trebuie să mai meditezi. Curentele politice îşi fac simţită prezenţa în viaţa familiei (şi implicit a copiilor) prin activismul lor propagat prin diversele mijloace. Dacă abordarea politologică se rezumă doar la teorie, atunci e O.K. Dacă se amestecă şi componenta militantă a politicii, atunci nu mai este O.K.

"De unde până unde profesorii nu au voie să influențeze un copil?" - ai distorsionat contextul. Am spus "să-i influenţeze" (la plural), cu referire la familie şi copil, nu doar la copil. Atenţie la ce citeşti, înainte de a da un răspuns! Deci profesorii nu pot influenţa şi părinţii şi copiii în opţiunea lor, fără să ţină cont de drepturile omului (nu numai ale copiilor).

"Nu se ajumge nicidecum în mod inevitabil la abordarea bioetică a sănătății mentale nici măcar nu este favorizat acest aspect." - dacă nu se va ajunge la acest aspect, atunci e grav. Asta ar însemna să dai ascultare doar părţilor "mature" din cadrul disputei, lăsându-i pe avocaţii copilului (vocea imparţială a posterităţii) de izbelişte.

"Din nefericire și în abordarea unor probleme legate de bioetică religia deține un anume monopol." - nu din "nefericire", ci tocmai "din fericire" aş zice. Bioetica tocmai de aceea a şi apărut, ca un răspuns al umanităţii credincioase faţă de aplicaţiile ştiinţifice a-morale (nu neapărat imorale) din domeniile medicale.

Off topic: totuşi, cine-i Tudor Serafim ăsta, că n-am avut onoarea a-l cunoaşte?!
#572402 (raspuns la: #572392) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Devine plictisitor, Astoniule - de Motanul Biped la: 03/10/2010 11:27:36
Confuzi influența cu imixtiunea. Imixtiunea înseamnă anestec în mod explicit al unei persoane(sau a mai multor persoane) în viața altor persoane.
Pluralul l-am folosit în sensul de “elevi”.
Chestia cu lăsatul copiilor de izbeliște este o acuză gratuită în stilu-ți caracteristic. De altfel mă gândesc foarte serios să mă retrag de pe acest forum de dogmatici care mă acuză pentru că îndrăsnesc să solicit dezbaterea la liber a tabuurilor lor!!!!!!
Nu există nicio legătură nici directă nici inidrectă între abordarea la liber a fenomenului religios și ajungerea la abordarea din perspectivă bioetică a sănătății mentale. De altfel un este nimic grav dacă nu se face o abordare bioetică a sănătății mentale.
Niciun monpol în probleme legate de morală nu este normal. Orice monopol este o frână în evoluția normalităților. Bioetica a apărut datorită capacității oamenilor de a-și pune probleme etice. Și oricum morala un este monopolul religiei ci este un rezultat al dinamicii sociale și are baze empirice nu dogmatice.
#572498 (raspuns la: #572402) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Motanul Biped - de latu la: 03/10/2010 22:50:09 Modificat la: 03/10/2010 22:53:58
De altfel mă gândesc foarte serios să mă retrag de pe acest forum de dogmatici care mă acuză pentru că îndrăsnesc să solicit dezbaterea la liber a tabuurilor lor!!!!!!
Nu stiu cum, dar cumva o sa trecem si peste pierderea asta...

Te supraapreciezi de altfel: Scriiturile matale nu-s decat empirisme, la nivelul discutiilor de dupa a saptea bere. Sunt enunturi ale parerii pe care nu pari a ti-o fi format singur, ci pe care probabil ai prins-o de pe undeva din zbor. Afirmatiile-ti nu sunt sustinute argumentativ, ci simple... afirmatii.

Crezand deci, ca prin asta ai ataca vreun tabu altfel decat prin a-l trece pe-o lista, in fond cunoscuta tuturor, e pura laudarosenie si implicit o supraapreciere - cum ziceam mai sus - care face obsoleta orice fel de incercare de a discuta.
#572557 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul


Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: