"Coruptie, seductie, dezinhibare, ademenire" - o recenzie semnata de criticul Paul Gorban la romanul "Pervertirea" de Cristina Nemerovschi

de morgothya la: 22/06/2012 07:57:01
modificat la: 08/07/2012 15:27:30 arata originalul
rezumat: cronica literara
In numarul 5 al revistei Zona Literara, criticul literar si scriitorul Paul Gorban semneaza o cronica a romanului "Pervertirea", de Cristina Nemerovschi, aparut in aprilie 2012 la Editura Herg Benet.

Mai jos puteti citi un fragment din aceasta cronica:

“Cristina Nemerovschi şi-a luat perechea cea mai rezistentă de bocanci, costumele din piele neagră şi a pornit pe bulevardul marii literaturi, nu la bordul unui Mercedes sau al unei maşini americane de epocă, ci pe un motor tip Harley DavidsonFXCWC, nu alături de familiile şi prietenii gata oricând să facă un grătar sau să desfacă o sticlă de bere în acordurile unei manele la modă, ci alături de câteva personaje îndrăgostite de stilul black metal: bisexuali, misogini, atei, artişti nonconformişti, apolitici, idealişti, curve etc.

Cert este că, la nici doi ani de la un debut atât de fulminant, autoarea ne aduce o nouă carte, Pervertirea (Herg Benet, 2012), scrisă parcă tot în tonul cu care ne obişnuise în prima carte, în stil gotic. De această dată, autoarea pare a fi şi mai furioasă decât în cartea de debut, ceea ce i-ar înnebuni, mai mult, pe pariorii literari.Cartea, scrisă la persoana I, în tonul memorialistic, este populată de cel puţin trei categorii de personaje cărora, cu o măiestrie de invidiat, autoarea reuşeşte să le creeze un profil (puternic) psihologic.

În ansamblul ei, cartea prezintă viaţa tumultoasă a tinerilor răzvrătiţi, a tinerilor fără inhibiţii, căutători de esenţe artistice, fie că vorbim de sex, pictură, literatură sau filosofie. Cartea se vrea a fi un soi de hartă a descoperii propriilor pervertiri. Aici fiecare perverteşte pe fiecare. Pariul autoarei este dus până acolo încât lectorul nici nu va bănui că în cele din urmă întâmplările îl vor determina să se recunoască printre ceilalţi, aşa cum este, cu adevărat, cu toate păcatele şi iluziile sale. Pe de altă parte, Cristina Nemerovschi (de)construieşte un univers al nihilismului, dar propune, în tonul unui nou tip de contract social, prin personajul lui Ulf, o nouă ierarhizare a omenirii: în Păduchiuţii şi Nemuritorii, primii fiind oamenii fără discernământ, oamenii – proştii– care nu văd altceva viaţa lor decât ca pe un soi de maşinărie socială, în vreme ce aceia din a doua categorie sunt artiştii (pictorii, scriitorii, sculptorii etc.). În fond, cartea Cristinei Nemerovschi este, dacă vreţi, un mic tratat – filosofic – despre (conştiinţa) artă, despre prietenie, despre iubire, despre sex, despre muzică, despre seducţie, despre instinctele primare, ameninţătoare.

Din punctul meu de vedere, Pervertirea este cartea care vorbeşte cel mai coerent despre etapele schimbării la faţă a României ultimelor doua decenii, cu atât mai mult cu cât prin pervertire înţelegem: corupţie, seducţie, eliberare a fantasiei, dezinhibare, ademenire etc. Cred cu toată convingerea că romanul Cristinei Nemerovschi vorbeşte la fel de clar şi despre ademenirile, seducţiile şi
măştile literaturii române a ultimelor decenii.
Pervertirea este romanul care alungă, ca pe nişte muşte beţive, măştile şi inhibiţiile scriitorului. Este romanul care s-ar putea să placă nu doar misoginilor, bisexualilor, rockerilor, ci şi adevăraţilor artişti rătăciţi în căutarea unui canon, a unei chei de succes.“

Cronica integrala poate fi citita aici: http://www.scribd.com/doc/96944183/Zona-Literara-Nr-5-6-Mai-Iunie-2012-Pe-Internet