Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Am vazut Marele Dictator


de gabriel.serbescu la: 07/03/2005 21:05:00
modificat la: 09/03/2005 19:03:36
taguri: Arta_si_Cultura 
voteaza:
De doua ori, respectiv. Odata parcurgand filmul si incercand sa-mi amintesc ce secvente au fost taiate de comunisti la difuzarea lui acum ceva ani buni, si a doua oara ca sa revad discursurile lui Chaplin interpretand un Hitler isteric transformat in Adenoid Hynkel, dictator fara egal al frumoasei Tomainia, tara in care femeile sint superbe, au brate de fier, se numesc in general Hilda, si le plac atat de mult narcisele, incat nu pot nici macar sa le taie.
Ca si productie cinematografica este una plina de cusururi, scene taiate aiurea, imperfectiuni de montaj si fond sonor ambigu, la doar 14 ani de la aparitia sunetului in cinema, insa sint detalii care se pierd in fata prospetimii si naturalitatii scenelor, ilustrate de Brahms sau au alte compozitii. Astfel este o placere sa-l vezi pe Chaplin barbierind in ritmul Dansului Maghiar, juisand ca dictator intr-o coregrafie cu un glob imens ce era Pamantul, sau dansand ridicol de important un vals cu sotia dictatorului Mussolini, in acest film transformat in Napaloni. Curios, ego-ul italian a eliminat aceasta scena la difuzare mult timp dupa aparitia filmului, nici mai mult nici mai putin de anul 2002. Insa nu e o noutate, in Spania fiind vazut doar abia dupa moartea lui Franco, cat despre data la care a fost lansat-1940, acesta fiind interzis in tarile europene ocupate, in Argentina si alte natiuni cu guverne dictatoriale, ba chiar in cateva state SUA, in timpul rodajului fiind boicotat sau supus unor presiuni de tot felul din partea uor grupuri radicale sau de extrema dreapta americane. Mult timp dupa, Marele Dictator a constituit prilejul oportun ca Chaplin sa fie acuzat de comunist si prin urmare sa fie declarat persoana non-grata in Statele Unite, unde discursurile democratice sint atat de definitive incat omul dispare in spatele cuvintelor. Si exact asta ne spune si comicul, ca unui oricare discurs ideologic i-ar trebui juxtapus un altul, lispit de sens si de inteles, dar care sa respecte o aceiasi tonalitate, teatralitate si enfaza, precum o au propriile-i imitatii geniale cand il interpreteaza pe Hitler: ¨Esteckl hasta umlan tofen, der ginge gigl umlat tofen, sie spilen hastam uuu, geisteckl hasta uuu, esteck dam der glu!¨- aplauze prelungite.
Chaplin ridiculizeaza un vis, cel arian, respectiv al unei lumi de blonzi cu ochi albastri condusi de un brunet cu mustacioara, si mai ales ne dezvaluie in paralel omul ce se afla la baza piramidei: soldatul, muncitorul, indragostitul, prietenul, omul comun, Atlasul pe spatele caruia se sprijina orice esafodaj guvernamental, si care raceste sau face gripa in cazul in care un lider politic a decis sa stranute. Culmea, desi e un film care are deja peste 60 de ani, ne vorbeste in aceiasi termeni umani incat nu poti sa nu-l vezi in locul lui Chaplin pe palestinianul simplu, pe sarbul comun, pe irakianul culturii sale, pe american, european, negru, asiatic sau emigrant, care ar putea trai la o adica linistiti ¨pe un pamant bun si bogat, in care exista un loc pentru toti¨ -o lume in care, dupa cum spune chiar Chaplin in finalul filmului, tehnologia ar trebui sa ne uneasca deasupra avaritiei si lacomelii. Evident nu e un film care sa poata fi difuzat in centrele de recrutare armata sau la videoteca cazarmii, dar se ridica mult prin atitudine deasupra multor alte pelicule, si trebuie specificat ca Chaplin a platit integral costul filmului-2 milioane de dolari, o suma imensa pentru acea vreme. Un film necesar, intr-un cuvant.


comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (0):

Nu exista comentarii

Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...