Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Gianni Vattimo - Exista mai multe civilizatii fata in fata


de gabriel.serbescu la: 01/06/2005 19:53:00
modificat la: 13/06/2005 14:39:39
voteaza:
Urmatorul text este un interviu luat filosofului italian Gianni Vattimo, publicat de cotidianul spaniol El PAIS, cu ocazia aniversarii a 10.000 de numere. Ne aflam astfel in fata unei haiduceli literare, insa interviul e o lectura obligatorie oricarei persoane interesate de micro sau macropolitica, din cele mai umane perspective. Filosoful nu doar ca ne ofera un tablou complet al presiunilor ce sunt exercitate azi pe Glob, dar chestioneaza si cateva institutii occidentale: dreptul universal la vot, laicismul in fata fundamentalismului crestin sau islamist, relatiile intre civilizatie si alte lumi, blocurile antagonice sau alternativele, militarizarea europeana, vorbindu-ne in termeni cat se poate de simpli si de pragmatici.
Traducerea imi apartine, si de la inceput vreau sa va asigur de acuratetea textului, fara decat cateva adaptari lingvistice.
Despre pertinenta intervievatului, profesor de Filosofie al Universitatii din Torino, si membru al Parlamentului European, puteti gasi mai multe detalii la: www.giannivattimo.it sau, in varianta tradusa in engleza:

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=it&u=http://www.giannivattimo.it/&prev=/search%3Fq%3DGianni%2BVattimo%2B%26hl%3Den%26lr%3D%26sa%3DG

Doar pentru a va starni curiozitatea, am selectat pentru inceput cateva citate din interviul citat, ca mai apoi sa decideti personal daca continuati parcurgerea textului sau nu.

¨Oricare tip de guvern universal stimuleaza nostalgia diferentelor¨
¨Occidentul e obligat sa se disclipineze¨
¨Este o eroare credinta ca civilizarea lumii semnifica transformarea acesteia intr-o copie identica cu lumea noastra¨ (Claude Levi-Strauss)
¨Statele Unite si Irael se simt natiuni justitiare, mai mult sau mai putin desemnate de Dumnezeu.¨
¨Daca pentru a conduce o masina ne trebuie un curs si un carnet, nu ar trebui ceva asemanator pentru vot?¨

__________________________________________________________________________



Gianni Vattimo - ¨Exista mai multe civilizatii fata in fata¨


Intrebare: Intr-un moment de mari convulsii internationale, economia mondiala pare sa functioneze autonom, pe cand politica esueaza.

Raspuns: Faptele ne demonstreaza ca economia s-a globalizat foarte rapid, si economia nu. Face rau economia in se globaliza? Face rau politica in a nu-i urma exemplul?
Eu cred ca globalizarea e un fenomen strict economic si nu mi se pare o idee buna aspirarea la un sistem politic mondial. Pana nu putin, tendinta la mundializare mi se parea inevitabila, insa acum mi se pare mai putin. In realitate exista ceva asemanator unei puteri politice planetare, respectiv imperiul american. Insa problema e ca nu tuturora ne place foarte tare. Oricare tip de guvern universal stimuleaza nostalgia diferentelor, ceea ce e foarte razonabil. unitatea planetei ar avea sens doar in cazul in care am fi atacati de martieni, sau asa ceva. Pe mine nu ma intereseaza existenta unui sistem politic global, nici pentru ajustarea dezechilibrelor economice si nici pentru altceva.

I: Atunci ar trebui sa ne resemnam in fata efectelor unei economii libere de orice control politic?
R: Permiteti-mi un raspuns pesimist: economia este deja incontrolabila. In teorie, medierea intre politica si economie ar trebui sa corespunda informatiei. Insa medile de informatii sunt ceea ce sunt. De la bun inceput sunt industrii si atunci, prin definitie, vor apara expansiunea fara limite a capitalismului. Pe de alta parte sunt la fel de pesimist asupra calitatii informatiilor. Mi se pare ca, in fondul problemei, un cotidian prestigios ca si The New York Times se distinge prea putin de un cotidian conservator de provincie.

I: Si nu se poate face nimic?
R: Fie daca ar castiga George W. Bush, fie daca ar castiga John Kerry, mi se pare evident ca in viitorul previzibil, pentru a-si conserva si apara privilegiile in fata restului lumii, Occidentul e obligat sa se disclipineze. Desigur, nu-mi doresc ca in razboiul actual sa castige terorismul islamist. Insa ar fi ideal ca toti, atat Occidentul cat si ceilalti, sa demonstreze un pic de inteligenta si sa lucreze impreuna ca sa obtina o apropiere logica.
De cateva decade suntem avertizati ca apa si energia, doua bunuri si produse rare, sunt de obicei cauze de razboi. Astfel ne aflam deja intr-unul. Avem nevoie atunci de o reducere a consumului energetic si sa ne organizam de alta forma, ceea ce presupune o serie de schimbari radicale, pe care opinia publica occidentala le vor accepta doar in cazul unor riscuri reale, grave si iminente. Doar fapte de extrema importanta ne forteaza sa ne schimbam mentalitatile si sa acceptam certe renuntari.

I: Chiar exista doua blocuri, respectiv Occidentul si ceilalti?
R: Trebuie sa ne mentinem speranta si intr-un al treilea bloc, si avem exemplul Braziliei lui Lula de Silva, atat de plin de perspective. Ma intreb totusi pana la ce punct se poate face ceva, cu atat de multe conditionari externe. Si atunci ne reintorcem la vechea dezbatere marxista asupra revolutiei intr-o singura tara sau in mai multe. Stalin era un bandit sangeros, insa politica sa a fost determinata de faptul ca era nevoit sa faca fata unei lumi exterioare mai avansate si de o ostilitate deschisa.

I: Dumneavoastra ati aparat idea ¨gandirii debile¨ ca si cadru elastic al democratiilor evolutionate. Revin totusi, concepte ce probabil nu au nimic cognitiv, dar care sunt fara indoiala niste concepte deosebit de puternice: Dumnezeu, religia, patria, traditia. Nu ne aflam, oare, si in fata unei crize a filosofiei?
R: Filozofia s-a vazut obligata sa-si revizeze multe din propriile-i dogme. Astfel ideea existentei unei singure umanitati, este acum de nesustinut. Exista diverse civilizatii fata in fata. Claude Levy-Strauss, filosof de gandire matura, avertizase deja in razboiul cu Algeria, ca este o eroare credinta ca civilizarea lumii semnifica transformarea acesteia intr-o copie identica cu lumea noastra. Eu sunt un prooccidental total, imi place sa traiesc in propria mea civilizatie, intr-o tara libera, democratica si prospera. Insa sunt constient ca apararea in extrem a propriei mele civilizatii ma va duce la un razboi continuu pe care nu-l pot accepta. Ca si filosof, cred in compartimentarea lumii. Nu vorbesc de apartheid, insa da, vorbesc de respectarea unor compartimente ce comunica unele cu altele fara invazii, si prin care sa se permita dezvoltarea autonoma a culturilor.
De ce trebuie, de pilda, sa se simta saraci taranii Yucatanului mexican? Ei nu sunt saraci. Se pot doar simti saraci din cauza bombardamentului publicitar, ce le exiba tot ceea ce nu pot cumpara, si de care in realitate, nici macar nu au nevoie.
Personal, in acest moment, ma impart intre speranta faptului ca s-ar putea intampla ceva decisiv, si care sa schimbe lucrurile, insa fara necesitatea de a se ajunge la un razboi, si teama faptului ca asa ceva nu se va intampla niciodata. Si ca practic, ne aflam intr-o alta optiune, care este razboiul continuu preconizat de Bush, adica apararea extremista si prin arme a propriilor noastre privilegii. Vad la orizont lucruri terorifice.

I:Chiar azi, exista grupuri destul de numeroase, ce inspirate de o interpretare fundamentalista a Coranului, nu doresc o reechilibrare, ci distrugerea valorilor occidentale.
R:Asa e. Exista astfel de grupuri. Insa in nici un moment nu le putem confunda cu guverne sau tari intregi. Ar fi o confuzie deosebita.
Insasi istoria umanitatii este plina de astfel de situatii confuze. Vorbind de Italia in timpul celui de al doi-lea Razboi Mondial: un democrat isi dorea infrangerea propriei tari pentru ca asta presupunea infrangerea regimului fascist musolinian si al Germaniei naziste. Si astfel trebuie sa-si doreasca victoria Statelor Unite, chiar daca nu ar fi putut fi de acord cu o situatie in care aceasta tara si-ar fi asumat rolul de hegemon planetar. Practic exista putine situatii in care avem o parte alba si o alta neagra.

I: Si in Irak?
R:Se spune ca daca trupele de ocupatie ar abandona Irakul, aceasta s-ar converti intr-o republica islamica, cu un inamic comun, strainatatea. Pare probabil. Oricum e deja inutil sa mai insistam in faptul ca multi dintre noi am avertizat ca razboiul asta e o idee nefericita. Insa ceea ce s-a facut, facut este. Trebuie atunci sa luam in calcul calea raului cel mai mic: spre exemplu retragerea trupelor americane in unul sau doi ani, si substituirea lor prin trupe egiptene, marocane sau a altor tari arabe.
Intr-o alta ipoteza, este chiar atat de imposibila negocierea cu o republica islamista? Cand ayatolahul Jomeini a ajuns la putere in Iran, eu am propus butada unui bombardament continuu al tarii cu pornografie si prezervativ. Pentru ca si Occidentul s-a secularizat cu aceste doua lucruri elementare, si daca se doreste, vulgare. Cred ca avem nevoie doar de timp.
Mi se parte ca daca atitudinea occidentala ar fi mai putin beligeranta, lucrurile s-ar schimba.
Lent, pe calea dureroasa a dialogului democratic, fiind nevoiti poate sa suportam atentate si vilolenta, insa s-ar schimba. Spre exemplu, daca ne imaginam ca Iran si-a construit deja prima ei bomba atomica, credeti dumneavoastra ca ca ar lansa-o asupra Israelului? Guvernul iranian e constient ca daca ar face-o, Statele Unite ar sterge Iranul de pe harta. Trebuie sa presupunem ca traim intr-o lume de fiinte umane iar nu de nebuni sangerosi.
Echilibrul nuclear al Razboiului rece era precar, insa nu s-a produs nici un Holocaust. Echilibrul e deci posibil.

I: Si atunci un echilibru intre Occident si Islamismul fundamentalist?
R: Nu, nu, ci un echilibru multipolar, fara arsenale atomice masive de razboi rece. Europa ar trebui a se converteasca intr-o potenta alternativa Statelor Unite. Alternativa iar nu inamica. Daca continuam sa ne situam in acelasi bloc cu Statele Unite si Israel, noi europenii vom fi obligati sa continuam o aceiasi cale a razboiului continuu.
Statele Unite si Irael sunt societati in care religia are o greutate enorma, drept pentru care se simt natiuni justitiare, mai mult sau mai putin desemnate de Dumnezeu. Europa in schimb este mai laica, mai putin fundamentalista, mai sceptica si intr-o astfel de situatie trebuie sa-si caute un camin diferit, trebuie sa caute alternative. Daca nu gasim astfel de alternative, in viitorul apropiat fiecare european va trebui sa-si cumpere o pusca.

I: Oricum dumneavoastra propuneti sa ne cumparam o pusca, caci o Europa fara putere militara, ar fi o alternativa foarte putin probabila.
R: In sensul asta, da. Cred in refortarea Europei chiar cu pretul unei Armate Europene, cu toate costurile care sunt presupuse, si cu toate investitiile in industria de armament. Insa cum bine stiu si americanii, cheltuielile in tehnologia militara inseamna in acelasi timp finantarea investigatiei stiintifice si impinge cresterea economica.

I: Da. Insa nu e posibila o armata fara o putere politica coerenta.
R: Efectiv, o putere politica care nu exista in Europa, si pe care o Constitutie in proces de aprobare o imposibiliteaza in continuare. Din cauza asta va vorbeam de pesimismul meu. Parlamentul European este un parlament proeuropean cat se poate de onest, insa Comisia Europeana si Guvernele europene nu sunt, ba dimpotriva, prefera o Europa debila.

I: Toate Guvernele europene au fost alese democratic, si apara evident, interesele electorilor.
R: Democratia actuala, asa cum o practicam nu mai e viabila. S-a tranformat intr-un sistem care prosteste masele pentru a crea un consens cu clasele guvernante. Ar trebui sa ne intoarcem la provocari: e necesar dreptul de vot universal si fara conditii?
Daca pentru a conduce o masina ne trebuie un curs si un carnet, nu ar trebui ceva asemanator pentru vot? Strainii care aspira la cetatenia americana trebuie sa aprobe un examen de cunostinte a valorilor constitutionale care dirijeaza tara, si poate asa ceva ar conveni si electorilor. Altfel ne indreptam catre un sistem care se bazeaza pe sondaje si cheltuieli publicitare. Asa cum stau lucrurile azi, nu cred ca daca ne-am alegem guvernantii prin extragere la sorti, s-ar ajunge la rezultate mai rele. Cel putin, o extragere ar garantiza certe variabile parlamentare, si o mai mica prezenta a multimilionarilor in politica.

comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (0):

Nu exista comentarii

Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...