Pentru a accesa aceasta pagina trebuie sa fii conectat

Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea


de admin la: 18/11/2003 13:28:00
modificat la: 12/06/2006 22:34:53
voteaza:
Cu bucurie, il avem printre noi pe Parintele Iulian Nistea, [preot] [ortodox] la [biserica] [romana] din Paris.

Poet, eseist, traducãtor, de fel din Alba-Iulia, a studiat la Cluj, Sibiu, [Bucuresti] si in prezent la [Paris]. Parintele Iulian modereaza de asemenea mai multe grupuri de discutii [internet] si intretine de asemenea un sit [web] de [spiritualitate] si [literatura] ce poate fi accesat la adresa - http://www.nistea.com () .


Cateva eseuri le puteti citi online la:
- http://www.nistea.com/eseuri.htm (test)

iar pentru cei interesati de un Curriculum vitae:
- http://www.nistea.com/cvfr.htm ()

Parintele Iulian va asteapta cu interes intrebarile legate de spiritualitatea [crestin]-ortodoxa, dar si de problematicile vremurilor actuale la care ortodoxia poate oferi solutii.
(comentariile sunt inchise) . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (579):


nelamurire.. - de sorin1975 la: 18/11/2003 14:23:44
Parinte,
am o prietena in Paris care imi spune ca acolo este f greu sa vorbesti despre ortodoxie in adevaratul sens al cuvantului... acolo ea nu a gasit inca un preot care sa-i fie Duhovnic si la care poate merge asa cum o facea in romania oricand la spovedanie...acolo biserica este deschisa doar joia, parca, si Duminica... ea a trecut de curand printr-o situatie f grea si chiar ar fi avut nevoie de un duhovnic.... este situatia atat de grea in Paris incat preotul nu poate fi doar preot... va rog sa ma iertati daca sunt gresit informat si chiar mi-as dori o adresa ptr. a i-o inmana in cazul in care exista o biserica cu program zilnic...
#4634 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Ortodoxia pierde trenul? - de Dinu Lazar la: 18/11/2003 15:21:31
Exista Biblia in romaneste pe Internet? Exista o viatza a bisericii ortodoxe romane vizibila pe Internet, exista o strategie a bisericii ortodoxe privind acest mijloc fundamental de comunicare?
#4643 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
permisiune... - de sorin1975 la: 18/11/2003 15:31:13
imi permit sa-ti dau eu adresa de unde poti download-a Sf. Scriptura ortodoxa... are 1,93 M
http://www.crestinism-ortodox.ro/html/index.html
#4644 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
deschiderea bisericii in Paris.. - de Coralie la: 19/11/2003 01:20:53
Cu cativa ani in urma, stiam ca preotul trebuia sa aiba si un serviciu paralel, sa lucreze, ca sa poata trai, ca biserica nu-i asura un mijloc material ca sa traiasca
Lucrand in timpul saptamanii, ar fi greu sa fie prezent la biserica, tot timpul

Poate s-a schimbat mai recent situatia, dar nu cred..
#4666 (raspuns la: #4634) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte, - de Alice la: 19/11/2003 03:36:44
eu am citit Biblia cu mintea, nu cu sufletul, si cred ca asta e pricina pentru care pricep atata de putin din ea...
De aceea vin acum sa va rog sa-mi deslusiti parabola smochinului. De ce l-a pedepsit Isus?
Multumesc.
#4688 (raspuns la: #4666) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
preotii la Paris (si in Franta) - de pr Iulian Nistea la: 19/11/2003 03:42:20
Buna, Sorine.
    Adevarul e ca, in Franta, intre preotii ortodocsi romani sunt foarte putini cei care pot ("isi permit") sa nu lucreze. Asta pentru ca aici bisericile/parohiile sunt simple asociatii (culturale, adica nici macar cultuale, ca legea din 1905 nu se aplica din cauza procedurii infernale), iar preotii nu pot avea pe aceasta parte in fata legii un statut ce sa le permita obtinerea cartii de sejur de la statul francez. In plus, comunitatile sunt mici si nu isi pot intretine preotul (mai ales cand, cum e in general in ortodoxie, preotul e casatorit si are familie). Asa se face ca aproape toti preotii ortodocsi romani au trecut (sau trec inca) printr'o alta studentie in Franta, ca sa obtina permisul de sejur... Dar studentia nu iti da de mancare la copii (din contra, se plateste), si atunci preotii sunt nevoiti sa lucreze. Deci aici in Franta, cei mai multi preoti ortodocsi romani sunt si preoti si studenti si muncitori. E un cerc vicios care cu greu poate fi spart. E ceva mai usor pentru preotii celibatari (sau calugari) si pentru cei, foarte putini, care sunt in parohii mai mari.
    Acum, cat priveste disponibilitatea preotilor din Paris, nu mi se cade sa vorbesc pentru altii. La noi, la Biserica "Sfintii Arhangheli" din 9 bis rue Jean de Beauvais (Paris, arr.5 -- M.10: Maubert-Mutualité, langa College de France si Sorbona), lucrurile stau asa:


    1. Programul slujbelor:



      • Vineri, ora 18.00: Acatist
        (prima Vineri din fiecare lună, la ora 17.00, Sfântul Maslu)
        (ultima Vineri din fiecare luna, la orele 23.45, Priveghere)
      • Sâmbătă, ora 18.00: Vecernie
      • Duminică, ora 09.30: Utrenie ; ora 10.30: Sfânta Liturghie



    2. In afara de aceste ore, cand biserica este deschisa pentru slujbe (si spovedim, de e cazul), preotii pot fi intalniti pentru spovedanie sau alte slujbe punandu-se de acord asupra unei ore cu persona care le telefoneaza (numarul meu de telefon e: 06.033.18.033). Eu, ca sa dau un singur exemplu, spovedesc regulat lunea pe un roman care lucreaza intr-o pizzerie si nu are liber decat lunea.



    Toate cele bune.
    Pr. Iulian


      P.S. La aceasta adresa http://www.geocities.com/orthodoxeroumain/CelebrationsNov.htm se gaseste programul slujbelor de la o alta parohie din Paris. Mai este si o a treia, dar nu-i stiu programul.
#4690 (raspuns la: #4634) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
strategii oficale :) - de pr Iulian Nistea la: 19/11/2003 04:47:45
Buna, Dinu Lazar.
    Multumesc pentru provocari. O sa pornesc de la situatia punctuala a prezentei Bibliei pe net ca sa ajung la ... strategii.
  1. Am vazut ca Sorin ti-a dat deja un link pentru Biblie.
    • In format html, acum Biblia se gaseste pe multe site'uri (e destul sa arunci o privire in http://dmoz.org/World/ , apoi Română: Societate: Religie şi spiritualitate: Creştinism: Ortodoxism).
    • Ca si intrument de lucru, eu cred ca formatul cel mai bun e actualmente la http://www.intratext.com/X/RUM0001.HTM
    • In format e-book pe site'ul catolic ;-) romanesc http://www.catholica.ro/varia/ebooks.asp se gaseste Noul Testament (traducerea ortodoxa) si Biblia pentru copii.
    • E interesant de spus, ca trecere catre punctul doi, ca Biblia ortodoxa a fost publicata mai intai pe net de un ascorist informatician din Timisoara (acum monah la manastirea Vatopedi, din Muntele Athos), si nu de Patriarhie, cum poate era normal. Apoi, acest text a fost reluat (=copiat, =impropriat), cu micile lui erori, de mai toti.

  2. Eu sunt pe net, si inca destul de prezent, din '96. Si am putut vedea toate elovutiile (sau involutiile, discutie interminabila) internetului ortodox de limba romana. Dar mai ales am putut vedea ca BOR (nu depreciem) nu a facut nimic mai toti acesti ani pentru o strategie a internetului. Si intr'un fel, ma gandesc ca poate e mai bine asa. O institutie risca sa faca o strategie falimentara! - din cauza politicii bisericesti si confesionalismului. Dar cel putin sa sustina, sa arate interes pentru domeniu. Nimic. Situl Patriarhiei a aparut tarziu si este mort (nu are nici un fel de interactivitate - compara'l cu http://www.goarch.org sau chiar cu http://www.oca.org si o sa'ti vina s'o iei la fuga). Crestinism-ortodox e facut de un grup de 3-5 persoane si supravietuieste cu greu. Alte situri ortodoxe sunt girate de alte mici grupuri (unele reactionare - "calugarii necenzurati" -, altele fundamentalistele - "frontul digital ortodox" -, altele mai stiu eu cum). Dar, finalmente, eu personal, gandesc ca e normal sa fie asa, doar ca bine ar fi ca Biserica sa fie mai prezenta cu adevarat, sa contribuie la discernerea unor lucruri...


    Toate cele bune.
      pr.iulian
#4694 (raspuns la: #4643) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte, - de JCC la: 19/11/2003 05:24:47
Buna ziua Parinte,

Aceiasi situatie este si cu preotul de la Biserica uniata de la Boulogne-Billancour, este obligat sa lucreze

Parintele Boldeanu, pe care l-am cunoscut, nu numai ca lucra ca si muncitor, dar din salariul lui a mai si ajutat pe refugiatii romani.
Biserica Ortodoxa a ajutat pe multi romani inainte de 1989, aduna haine pe care le distribuia noilor veniti, dadea sfaturi practice, punea oamenii in relatii, incuraja si ne dadea moralul.
La fel ca si Dumneavoastra, numarul personal de telefon al parintelui Boldeanu era cunoscut si puteam sa-l contactam cand aveam o problema sa primim o indrumare..

De cand nu mai locuiesc la Paris, ci in Sudul Frantei, nu mai stiu cum este astazi, dar cred ca traditia a fost continuata

Pe vremuri, era o adevarata comunitate de români, erau si multi romani in varsta care veneau, plecati de mult din tara, iar biserica putea fi intretinuta in cea mai mare parte din donatiile lor..
poate ca asta s-a pierdut putin in ultimii ani, generatia noua este diferita, nu se mai gandeste la donatii sau ajutoare pentru altii...
#4699 (raspuns la: #4694) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
care este eventuala legatura - de dragosm la: 19/11/2003 07:59:23
care este eventuala legatura dintre cei patru evanghelisti si cei doisprezece apostoli ?

reprezentarea iconografica in cele patru colturi si personajele insotitoare/culoarea robelor ?
#4714 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
preotii muncitori++ - de pr Iulian Nistea la: 19/11/2003 09:09:55
Buna, Coralie.

    Situatia preotilor a variat in diferite epoci.
  • La inceputurile crestinismului desigur ca lucrau. Si apostolul Pavel lucra pe unde mergea sa propovaduiasca (desi erau altii care nu lucrau, pentru ca "Vrednic este lucratorul de plata lui" si "Din cele ce lucrazi sa si mananci"; iar Apostolul Pavel nu ii condamna, ci zicea ca el lucreaza ca sa nu fie discutii, certuri si reprosuri, si ca sa nu ingreuieze pe nimeni..).
  • Apoi lucrau cat se lucra la cele ale casei, in majoritate (si vorbesc mai ales de partea rasariteana a crestinismului).
  • Dar deja din epoca apostolica ne'a ramas un canon care zice ca din toate cele ce se aduc la altar o treime sunt pentru clerici, o treime pentru saraci si vaduve si o alta treime pentru biserica. Cam acesta ar fi principiul general, care apoi se aplica si se adapteaza de la caz la caz.
  • In situatia de azi a preotilor ortodocsi in Franta, eu nu consider ca e bine ca preotul sa fie si preot, si student, si muncitor, nu pentru ca incurajez lenea, ci pentru alte motive foarte serioase:

    • aici nu sunt parohii teritoriale ca in Romania, ci credinciosii pot sa te solicite de la zeci au chiar sute de km (cum s'a intamplat acum cateva zile de a trebuit sa merg la Vierzon sa vad o femeie bolnava de cancer - care a si murit o zi dup'aceea -, ca nu era nici un preot prin zona);
    • daca eu ca preot merg sa fac o slujba in banlieu mi s'a dus macar o jumatate de zi (nu ma plang, ci zic);
    • daca am si preotia, si familia, si studentia, si servici (nu e cazul meu, ca eu am doar preotie si studentie..), ma tem ca pe niciuna dintre acestea nu o mai fac cum trebuie... sigur ca e greu - sa fim realisti! - pentru un astfel de preot sa raspunda la solicitari pe loc;
    • sunt pline spitalele si puscariile de romani/romance, care, unii, se sting de singurate, nu de boala, crede'ma; si nu are cine sa'i spovedeasca, sa vorbeasca cu ei, sa'i acompanieze etc.

    Cam asa vad lucrurile. Solutii? - Nu stiu. Poate o anume reglementare a situatiei dpdv legal, in viitor. Poate o sensibilizare a laicilor (a ne-preotilor) pentru voluntariat (exemplu: sa duci o carte unui bolnav intr'un spital). Poate o imbunatatire a activitatii asociatiilor ce'i privesc pe romani aci. Poate, pentru moment, o preferinta a Bisericii Ortodoxe in Franta pentru preotii celibatari. Poate, poate.
      Toate cele bune
        pr.iulian
#4723 (raspuns la: #4666) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Buna seara parinte Iulian,i - de SB_one la: 19/11/2003 13:26:43
Buna seara parinte Iulian,
imi cer permisiunea sa transmit link-ul parohiilor ro din frantza:

http://www.mitropolia-paris.ro/?subject=parohii/index&lang=fr#france

Poate se gaseste cite ceva ptr. fiecare!

Revenind sa situatzia preotului din diaspora, vreau sa spun celor care "asculta" aici ca sint numeroase solutzii si anume egala cu numarul celor dornici sa sustzina formarea si intretzinera acestor parohii. Vorbesc acum in cunostintza de cauza ptr. ca in zona unde locuiesc am reusit sa platim salariul preotului nostru paroh de un an ( nu are dreptul de lucru si e casatorit; fara copii, ca si Dvs., doctorand..fost, acum a terminat etc, etc.)

Iaca, o mina de voinici au hotarit sa faca minuni ( si nu ne e usor) ptr. romanii din zona si pina acum au reushit! Poate si acolo cei ce -si doersc o biserica romaneasca vor intzelege ca fara eforturi personale nu se face nimic. Sa ne reamintim ca Biserica si limba romana ne-a tzinut unitzi( totusi) de-a lungul veacurilor.
#4745 (raspuns la: #4723) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
As dori, Parinte.. - de Jimmy_Cecilia la: 20/11/2003 01:40:39
Buna dimineata Parinte Iulian,

As dori sa stiu ce credeti despre:

-Schisma produsa in sânul Bisericii Anglicane, când a fost hirotonisit un preot homosexual si care este pozitia bisericii ortodoxe fata de preotii homosexuali
Noi am avut aici pe forum un subiect despre aceasta:
http://www.racovitan.com/luneta/node/view/432

-celibatul impus preotilor catolici

Daca intrebarile mele va socheaza, am sa înteleg daca n-o sa-mi raspundeti.

Am citit cu mult interes mesajul Dumneavoastra despre preotul muncitor, cunosc biserica de pe Jean Bauvais, eram si eu obisnuita, din 1973 pâna in 1978 când locuiam la Paris. Eram acolo in familie..
Mi-a lipsit mult, dupa ce am plecat spre Sud..

Multumiri anticipate si numai bine,


#4773 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
SB_one, - de Jimmy_Cecilia la: 20/11/2003 01:49:03
Nu exista Biserica Româna Ortodoxa la Nice, exista una Rusa, insa romanii n-o frecantam, deoarece cuvântul "rus" ne face repulsie, numai cand il auzim.. (par raport la rusi si Romania)

Plecand de la principiul ca daca avem credinta si credem in Dumnezeu, o avem in inima, si putem sa o exersam ori si unde,
ne cununam si ne botezam copiii in Bisericile Catolice, un fel de adaptare prin forta imprejurarilor...
Am sa incerc sa iau contactul cu adresa pe care ai indicat pe lista ta, multam fain.
#4774 (raspuns la: #4745) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Lumina - de papadie67 la: 20/11/2003 06:50:38
Parinte, bine ati venit printre noi!

M-ar interesa sa stiu cum vedeti evolutia Bisericii noastre in context mai larg, mondial, in ultimii zece ani:

- dpv "cantitativ" creste - presupun, odata cu stergerea restrictiilor/persecutiilor impuse in fostele tari comuniste. Dar ma-ntreb daca stiti ceva despre raportul dintre cei care-o parasesc in favoarea altei religii, versus reciproca, in ultimii ani, in lume.
- dpv "calitativ", cum se reflecta cresterea numarului Romanilor credinciosi SI practicanti - din tara si nu numai - precum si a libertatii de exprimare, in felul cum preotii isi indeplinesc astazi menirea si isi urmeaza vocatia. Ma refer mai ales la implicarea in societate (Nu politica!), la caritate, la prezenta printre nevoiasi, la "pecuniar", la auto-curatirea Biericii de uscaturi, etc...si poate mai putin la construirea de noi locashuri.
Exista un semnificativ progres calitativ...iar daca nu, in cat timp credeti ca va apare?
Intreb deoarece nu de mult, fiind in tara, am vazut si bune si mai rele, fara sa reusesc a-mi da seama care-s predominante.

Cu Pace si respect pt efortul Dumneavoastra si inca o data: Bun venit!
#4790 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Nice - de pr Iulian Nistea la: 20/11/2003 07:54:59
E drept: românii din Occident au preferat sa'si boteze copiii la bisericile grecesti, decat la cele rusesti; dar mie mi se pare ca, pa langa argumentul istoric (comunismul si alte asupriri de provenienta ruseasca) e si cel liturgic - biserici grecesti, cu ambianta lor si cu slujbele lor, sunt mai apropiate de cele romanesti, care sunt mai mult de infuienta bizantina (plus influienta epocii fanariote, uitata ca perioada de asuprire, dar si cu pozitive influiente la nivel bisericesc).

La Nice parintele Patriciu e de vreun an de zile:

Paroisse Saints-Constantin-et-Hélène (21 mai)
Eglise: Maison du Séminaire
29, Bd. Franck Pilatte, Nice

Pr. Patriciu Dorin VLAICU
8, rue de Dijon, 06000 Nice
tel: 0033 (0)4 93 16 86 82; mobil: 0033 (0)6 11 17 44 73
email: pvlaicu@wanadoo.fr ; pvlaicu@yahoo.com
#4792 (raspuns la: #4774) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Banuiesc ca vroiai sa spui frecventam... - de LMMagain la: 20/11/2003 08:15:03
Interesant ce spui tu Jimmy Cecilia. In general sint foarte interesante mesajele tale la Luneta si de aceea, sincera sa fiu m-am decis sa le ignor....
Dar aici imi permit sa iti fac o mica observatie, pentru ca se pare ca exista un antogonism in felul cum gindesti, cu alte cuvinte te contrazici singura.
Pe de o parte te opresti de a vizita o biserica de aproximativ aceeasi credinta cu a ta,numai pentru ca este frecventata de rusi, pe de alta parte afirmi ca principiul adoptat si de tine este ´´DACA AVEM CREDINTA SI CREDEM IN DUMNEZEU PUTEM SA O EXERSAM ORIUNDE´´
Renunt greu sa te intreb ce intelegi tu prin a avea ´´credinta in inima´´
Sigur ca fiecare se duce la o biserica in care are incredere si in care se simte comfortabil cind se duce, dar cuvintul ´´repulsie´´ pe care il folosesti este foarte deranjant. Mai ales in context cu religie, Dumnezeu, credinta.
Ce noroc avem ca Dumnezeu ne asculta rugaciunile tuturor indiferent de ce sintem si unde sintem si cine ne-am nascut.
Si sa speram ca nici El si nici altii nu vor fi ca tine, in comparatie, sa aiba repulsie de cuvintul `´romin´´.
#4793 (raspuns la: #4774) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
homosexualitate - de pr Iulian Nistea la: 20/11/2003 13:32:16
Buna, Jimmy-Cecilia.
(iertati apelativul, dar daca semnatura, macar cu prenume, nu e, atunci ma adresez cum pot)

  1. Ca principiu general, ori de câte ori în Biserica se iau decizii importante în probleme ne-definitiv elucidate înca, exista riscul sa apara separari si schisme. Asa s-a întâmplat în Bisericile Ortodoxe când cu trecerea la "noul calendar", adica la calendarul îndreptat. Pentru ca lucrurile nu au fost destul de bine explicate si nu s-au ales momentele potrivite, au aparut separari, chiar daca schimbarea era buna ca idee.
  2. Desi se spune ca Biserica Ortodoxa nu accepta homosexualitatea (ca pe ceva "normal" - ghilimelele sunt datorate ambiguitatii notiunii de "normal"), eu cred totusi ca problema homosexualitatii nu e deplin eluciata. Si pot sa spun aceasta pentru ca exista marturii (din experienta pastorala) ale multor preoti care au cunoscut (la spovedanie) si indrumat homosexuali si care nu sunt atât de categorici precum discursurile oficiale. E drept ca discursul oficial vrea sa previna o deviere; dar practica arata ca lucrurile sunt mai dificile si se analizeaza si trateaza în particular în fiecare caz în parte.
  3. Fundamentul teologic al celor care spun ca exista (intr-un foarte mic procent) o homosexualitate "normala" se bazeaza pe o redefinire, daca pot spune asa, a întelesului sexualitatii, pe niste baze influientate de antropologia orientala, în care sexualitatea nu e ceva exterior (dat de organele sexuale si alte realitati materialistice si grosiere), ci e interioara si un pic misterioasa, si se incadreaza un pic intr-o lista de genul:
    • M-F
    • soare-luna
    • lumina-întuneric
    • convex-concav
    • actiune-receptare
    • etc.etc.etc. (am facut o enumerare ca idee, un pic amestecata, poate)

  4. Intr-o astfel de viziune, ce nu poate fi respinsa dintr-o data (mai ales ca ea vine odata cu niste realitati pâna acum ingorate de occidentali, dar cunoscute de orientali), ci va trebui discutata de teologi, filosofi, antropologi etc., cred ca se va duce discutia în viitor.
  5. Una peste alta, cred ca, în calitate de crestini, ni se cuvine sa iesim dintr-o tendinta de pune stampila pe oameni si grupuri, sa iesim din ispita de a trata oamenii la gramada (homosexualii). Sa analizam homosexualitatea în mod general si homosexualii în mod personal.

    Toate cele bune.
      pr.Iulian
#4811 (raspuns la: #4773) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte Iulian - de Catalina Bader la: 21/11/2003 07:41:22
Bine va gasesc
intr-un loc in care Oamenii
cam uita ce inseamna
Dumnezeu.

Eu va doresc
sa ne ajutati pe Toti
sa gasim
DRUMUL SPRE LUMINA.

Saru-mana, Parinte.
PACEA SA FIE CU NOI!
#4843 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
contact - de Pr Patriciu la: 21/11/2003 09:24:51
Doamne ajuta,
Am fost contactat telefonic de Doamna Jimmy-Cecilia. Ma bucur ca am descoperit acest forum si ca pot sa ma impartasesc si eu de schimburile de ganduri.

pe curand

Pr Patriciu
#4844 (raspuns la: #4811) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
aproapele - de pr Iulian Nistea la: 21/11/2003 10:33:07
multumim de urari, catalina.

eu unul cred ca noi oamenii il pierdem pe dumnezeu pentru ca nu stim sau când uitam ca: "de la aproapele este viata si moartea. că de vom dobândi pe fratele, pe Hristos dobândim; iar de vom sminti pe fratele, lui Hristos gresim".

grija si atentia la omul de lânga noi esenta învataturii domnului: "porunca noua dau voua: sa va iubiti unii pe altii; precum v'am iubit eu pe voi, asa si voi...", care porunca nu vorbeste de o iubire sentimentalista, ci de una care se vede din faptele iubirii (anuntate de mântuitorul in "predica de pe mente" - un fel de chintesenta a învataturii lui):
- celui ce'ti cere haina, da'i si camasa
- celui ce'ti cere sa mergi cu el pâna la colt, mergi si pâna la statia de autobus (ietrati adaptarea)
- in cel ce da in tine cu pietre, tu sa dai cu pâine
- pe cel ce te blatama, tu sa'l binecuvintezi
- etc.etc.

plus toate celelalte care tie de atentia la slabiciunea si neputinta (ascunsa, de cele mai multe ori) fiecaruia dintre noi.

"fa aceasta si vei fi viu".

pr_iulian

p.s. iertati predica... :)
#4848 (raspuns la: #4843) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc mult, Parinte Iulian - de Jimmy_Cecilia la: 21/11/2003 11:12:50
Buna seara Parinte Iulian,

Multumesc mult pentru explicatiile pe care ati avut bunavointa sa mi le dati,
Dar si mai mult va multumesc pentru coordonatele Parintelui Patriciu, ignoram complect ca aveam un Preot Ortodox român la Nice.
Ma bucur mult ca-l avem, ne lipsea cu adevarat.

Contactul a fost stabilit :)

P.S. Atât Cecilia cât si Jimmy sunt cu adevarat pronumele mele
#4849 (raspuns la: #4792) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
relatiile cu biserica catolica - de (anonim) la: 21/11/2003 13:35:17
Pe cand vom reusi sa unificam cele doua mari biserici - ortodoxa si catolica? Ar fi deosebit sa reusim o unificare a tuturor bisericilor, dar mi se pare foarte greu. De asemenea ce restrictii exita pentru o casatorie dintre un catolic si un ortodox?
#4858 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
multumesc ... - de iasite la: 21/11/2003 14:00:36
#4859 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
legatura cu Dumnezeu - de Catalina Bader la: 22/11/2003 00:53:48
cred ca NICIODATA nu putem sa-l 'pierdem pe Dumnezeu'
legatura dintre noi EXISTA
putem doar sa nu mai fim constienti de ea
pentru ca
gandim prea mult
si nu reusim sa ne amintim
care sunt adevaratele valori
care ne pot aduce
PACEA INTERIOARA
#4875 (raspuns la: #4848) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
cu multumire... - de sorin1975 la: 22/11/2003 01:09:26
inteleg situatia dvs.... sa nu credeti ca as putea judeca situatia de acolo... si cu atat mai putin un preot! va multumesc ptr. numarul de telefon...i-l voi da si daca intr-adevar cauta sa se spovedeasca va va gasi! va multumesc nu numai ptr. acest lucru ci si ptr. faptul ca ati avut curajul sa mergeti ptr. a sluji Lui Dumnezeu intr-un astfel de loc, in care preotul trebuie sa urmeze cuvantul Sf. Ap. Pavel :" cine nu munceste sa nu manance!" ... acum inteleg ca nu puteti alfel! va rog sa ma iertati ca la inceput eram atat de nelamurit!
sorin
#4879 (raspuns la: #4690) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc pentru detalii si explicatii - de Coralie la: 22/11/2003 02:20:53
Buna dimineata Parinte si multumesc pentru detalii, cunosc Biserica din Paris, am fost, desi eu sunt botezata catolic,
ne-am dus pentru ambianta si traditia romana..
Bunicii francezi, tatal sunt catolici, bunicii români sunt "uniati", dar practicam cultul si locul de cult catolic

Este totusi (dupa bunici si mama) o diferenta intre practicarea efectiva si derularea traditiilor intre Biserica Catolica din Romania si cea din Franta
Pentru gasirea acestei ambiante, poate ne-am dus si noi de cateva ori la Biserica Ortodoxa la Paris, de Pasti sau de Craciun..

#4891 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
ambiantza :) - de pr Iulian Nistea la: 24/11/2003 05:31:15
:)
Daca se intampla sa treceti prin Paris in jurul Pastilor sau a Craciunului (sau cu alt prilej), si aveti timp sa treceti pe la noi, nu ezitati sa ma sunati (06-033.18.033) sau sa-mi trimiteti un email ( inistea@yahoo.com ), poate se nimereste sa fie vreun concert sau ceva care sa aduca aminte de ambianta de alta data.

p.iulian
#5089 (raspuns la: #4891) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
bun venit - de pr Iulian Nistea la: 24/11/2003 16:38:49
Bun venit, Parinte Patriciu.
Te rog sa nu eziti sa raspunzi unor probleme la care ai un cuvant de zis (sau iti sta pe limba etc.).
p.iulian
#5116 (raspuns la: #4844) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
casatorie dintre un catolic si un ortodox - de pr Iulian Nistea la: 25/11/2003 16:46:38
Ce restrictii pot exista ca doi oameni (un/o catolic/a si o/un catolic/a) sa se indragosteasca unul de altul?

Apoi, aceasta unire in sentimente si in viata trebuie binecuvantata cumva vizibil (desi deja iubirea e o binecuvantare in sine...), si in fata comunitatii.

Inainte-vreme existau niste ritualuri speciale pentru casatoria dintre un ortodox si un neortodox. Astazi, in ceea ce'i priveste pe catolici, practica cea mai raspandita este ca se face o slujba "normala", ca la nunta dintre doi ortodocsi. Mai ales in Occident, unde asemenea casatorii sunt frecvente.

Acum, sigur, noi, ortodocsii, am vrea ca aceasta sluba sa se face in ritul ortodox, pentru ca este mult mai dezvoltat, mai plin de semnificati si mai frumos decat cel catolic (de astazi).

De asemeni, ii invitam pe cei doi sa-si puna inainte unele intrebari cu privire la practicarea credintei dupa casatorie (cum vor merge la slujbe impreuna? cum se vor impartasi impreuna? cum isi vor boteza copiii? etc.) ca sa nu se ajunga dupa aceea la dispute in familie...

Cand casatoria este intre doua persoane care apartin la culturi/civilizatii destul de diferite azi (cum e cazul intre o lume destul de traditionalista romaneasca si una occidentala), lucrurile devin si mai complicate.

Dar nu poti sa te pui impotriva dragostei....

p.iulian
#5192 (raspuns la: #4858) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
smochinul care nu a rodit - de pr Iulian Nistea la: 25/11/2003 16:56:00
Nu mai stiu exact unde - si nici nu am timp sa caut acum -, dar undeva Parintele Nicolae Steihardt (sper in curand sa mai auzim de el pe acest site) povesteste o istorioara orientala, care suna cam asa (cer iertare celor care o stiu, daca ea va fi un pic deformata, insa nu ca idee! poate era un haiku pe care eu il povestesc... asadar): un filosof se plimna printr-o padure; si era primavara; si unii dintre copaci erau in mugur; si el, trecand pe langa un astfel de copac ii cere: "spune o rugaciune"; si atunci copacul a inflorit.

Cam asa ceva s-a intamplat (sau, mai exact, nu s-a intamplat!) si cu acest smochin: Iisus, Dumnezeu intrupat, trece pe langa el infometat si el nu rodeste! Marea involburata si vanturile s-au potolit la porunca Lui, cand erau cu totii pe Marea Tiberiadei. Pamantul s-a cutremurat si soarele s-a ascuns la Rastignire. etc.etc. Dar acest smochin nu a facut nimic!

E, daca vrei, un fel de atitudine de impotrivire din partea smochinului, de nerecunoastere a Lui. Cam ceea ce faceau si fariseii. Doar ca pe noi oamenii, fiindca suntem dupa chipul Sau, Domnul ne lasa pana la sfarsit!

Iarta'ma.
p.iulian
#5193 (raspuns la: #4688) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
iconografia apostolilor - de pr Iulian Nistea la: 25/11/2003 17:10:08
dragos, nu inteleg prea bine intrebarea ta...

in tot cazul, daca vei cauta o erminie de pictura bizantina, acolo gasesti toate detaliile privind pictarea apostolilor si a evanghelistilor.

exista o reprezentare a celor 4 evanghelisti si exista una, pe iconostas, a celor 12 apostoli, intre care deci vai intalni si 2 dintre evanghelisti, dar diferit repezentati fata de cum sunt ei reprezentati in compozitia celor 4 evanghelisti: intre cei 12 apostoli, cei care au scris evanghelii tin in maini o carte, iar cei care au scris epistole tin in maini un sul; specificul compozitiei celor 4 evanghelisti este ca fiecare dintre ei e reprezentat cu un simbol al lui: leul (pt Marcu), vulturul (pt Ioan), ingerul (pt Matei) si taurul (pt Luca)...

mai sunt si alte reprezentari ale apostolilor, unele mai simple altele mai dezvoltate.
la culori nu ma pricep deloc.

pe internet desigur o sa poti gasi multe lucruri; faci niste cautari cu google

p.iulian
#5194 (raspuns la: #4714) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte Iulian - de mama la: 25/11/2003 23:27:56
eu sunt casatorita cu un catolic

unchiul meu, ortodox fiind este casatorit cu o femeie evanghelica

eu cred ca semnificatia casatoriei
trece de bariere religioase
atata timp cat cuvantul da
are o valoare in fata lui Dumnezeu.

sa-mi fie iertat
daca gresesc.

si sa va mai spun ceva:
strabunicii mei au fost greco-catolici
ei au trecut din motive...(independente de vointa lor)
nu conteaza
dar sa le spunem de politica bisericii
la ortodoxism.

asta nu i-a impiedicat sa fie
mai departe de Dumnezeu.
#5206 (raspuns la: #5192) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
imi cer iertare - de mama la: 25/11/2003 23:32:27
ca nu cunosc
continuarea...

ideea este ca Isus poate sa vorbeasca
asta nu inseamna ca toti o sa-l auzim

nu cumva a gasit pana la urma, Isus
alta sursa de hrana?
daca nu,
cred ca nu ii era cu adevarat foame.
poate i-a fost doar pofta.

sa-mi iertati extrapolarea...
#5207 (raspuns la: #5193) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
mai exista aici o idee interesanta - de mama la: 25/11/2003 23:36:56
care mi-a venit recitind comentariul dumneavoastra:

filozoful
gandind cu sufletul
a rostit o rugaciune
care s-a urcat la Cer.

Isus
este posibil,
sa fi lasat mintea sa judece
cand a spus aceeasi ruga?!

De ce?!
poate sufletul lui
nu se gandea la Dumnezeu
in acel moment?
#5208 (raspuns la: #5193) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
spor - de pr Iulian Nistea la: 26/11/2003 08:18:00
spor la "filosofari" si "analize". :d

adica sufletul iisus, care era dumnezeu adevarat si om adevarat, "nu se gandea la dumnezeu in acel moment"?

multumesc, mama, acestea eu nu servesc.
am ce manca.
iertati.

cele bune sa se'adune,
cele rele sa se spele.

pr_iulian
#5256 (raspuns la: #5208) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
practici si ritualuri - de pr Iulian Nistea la: 26/11/2003 08:47:28
sora mama,

practicile noastre religioase nu sunt niste rituri moarte, cum gandesc despre noi ateii.

la sfanta liturghie noi credem si ne rugam astfel: "doamne, trimite duhul tau cel sfant peste noi si peste aceste daruri ce sunt puse inainte" etc (cu rugaciunea preotului si a poporului pentru prefacerea lor si a noastra prin pogorarea duhului sfant). poporul este cel care aduce darurile (simbolic paine si vin), se fac pomeniri pentru cei pe care'i purtam in inimile noastre etc. in toate aceste ritualuri chiar se intampla ceva real, chiar daca acest real este la un alt nivel decat realul material si pipaibil.

la fel e si cu celelalte slujbe, ritualuri si binecuvantari ale bisericii, intre care si taina nuntii.

cine se lipseste de bunavoie de slujbele, ritualurile si binecuvantarile bisericii sale, se lipseste astfel de ceva foarte real si concret, care se da la nivel spiritual.

e o saracire de buna-voie.
pe aceasta cale au mers protestantii (mai nou, intr'o anumita masura, si catolicii), si astazi toti recunosc si apreciaza bogatia ortodoxiei. noi aci vedem aceasta admiratie nedismulata adeseori, caci adeseori avem la diferitele slujbe non-ortodocsi.

doamne ajuta.
pr_iulian
#5257 (raspuns la: #5206) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
imi cer scuze - de mama la: 26/11/2003 09:16:54
m-ati inteles gresit
probabil nu m-am exprimat suficient de clar:

de ce credeti Dumneavoastra
ca ruga nu i-a fost indeplinita.
daca el era Dumnezeul insusi?

e doar o intrebare.
#5258 (raspuns la: #5256) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
mesajul pe care de fapt doream sa vi-l transmit - de mama la: 26/11/2003 09:22:12
este ca in Biserica,
pentru a intelege ritualul
trebuie sa intram cu SUFLETUL
nu cu MINTEA.

sa ma iertati inca o data daca s-a inteles altceva.
#5259 (raspuns la: #5257) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Sarut-mana, parinte! - de Alice la: 27/11/2003 03:22:37
Acum mi-e clar!

Am fost martora unei dispute in care se sustinea ca, in icoana, Fecioara trebuie sa-si poarte pruncul pe bratul drept, fiindca, altfel, nu-i icoana ortodoxa.

Care-i adevarul?

Multumesc.

#5310 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
icoana Maicii Domnului "Hodighitria" - de pr Iulian Nistea la: 27/11/2003 06:31:55
Buna, Alice.

    Sunt multe reprezentari "canonice" (adica deplin integrate traditiei iconografice a lumii ortodoxe) ale Maicii Domnului:

    • Maica Domnului "Hodighitria" (adica "aratatoarea caii" - pt ca arata cu mana spre Prunc, Cel care a zis despre Sine: Eu sunt Calea, Adevarul si Viata), despre care mi se pare ca vorbesti
    • Maica Domnului "Oranta" (poate cea mai veche reprezentare, in care Maica Domnului e singura si se roaga cu mainile ridicate in sus)
    • Maica Domnului "Platitera" (in care Maica Domnului "oranta" are in plus Pruncul in mijloc, in locul inimii am putea spune, intr'un cerc de lumina, intr-un medalion, binecuvantandu-ne)
    • Maica Domnului "Glikofilousa" (adica "Dulcea-sarutare", in care Pruncul are fata lipita de a Maicii)
    • Maica Domnului "Galaktofilousa" (in care Pruncul se hraneste de la sanul ei)
    • si multe altele, mai putin cunoscute

    Revenind la prima reprezentare - Maica Domnului "Hodighitria" -, in cele mai multe icoane din aceasta categorie Maica Domnului tine Pruncul pe mâna stanga si arata spre El cu mâna dreapta. Dar sunt icoane, la fel de "ortodoxe", in care ea tine Pruncul cu mâna dreapta... Nu exista o regula in acest sens, iar explicatiile teologice exclusiviste sunt speculative. E suficient sa arunci o privire intr'un album cu icoane vechi, ca de exemplu, pe internet, albumul expozitiei "Treasures of Mount Athos": [http://www.culture.gr/2/21/218/e21800.html]

      Doamne ajuta.

        Pr. Iulian
#5339 (raspuns la: #5310) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte Iulian - de anonimus la: 27/11/2003 09:07:47
puteti sa ne spuneti
ce reprezinta pentru spiritualitatea romaneasca
Sfanta Parascheva?
#5364 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
ce inseamna - de anonimus la: 27/11/2003 09:31:09
APOCALIPSA
din punctul de vedere al ortodoxiei?

credeti ca in momentul de fata traim,
dintr-un motiv sau altul
vremuri apocaliptice?
#5368 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
daca aveti posibilitatea - de anonimus la: 27/11/2003 09:38:56
sa ne explicati

cine sunt SFINTII PARINTI.

de asemenea doresc sa ne spuneti:
care sunt relatiile dintre BISERICA ortodoxa si cea catolica

cum priviti dumneavoastra Vaticanul
din punct de vedere strict profesional?!
#5371 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Diaspora romaneasca de la Paris - de Daniel Racovitan la: 27/11/2003 11:03:21
Parinte Iulian, aveti contact zilnic cu diaspora romaneasca de la Paris (sau regiunea pariziana).
Cum vedeti starea ei? Care-i sunt nevoile, atat materiale cat si sufletesti?
#5395 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Apocalipsa - de pr Iulian Nistea la: 28/11/2003 03:39:00
Eu cred ca Apocalipsa a devenit o carte la moda. Si ca ea a fost transformata o carte la moda tocmai de catre spiritul mass-media astazi, care cauta senzationalul cu orice pret.

In fapt, Apocalipsa nu e carte biblica nici senzationala, nici exceptionala. E o carte biblica ca oricare alta noutestamentara.

Orice carte biblica are mai multe "nivele de lectura", macar trei:
1. istoric: cartea a fost scrisa intr'o epoca anume (cu mediul ei cultural si de civilizatie), cu un anume destinatar (adaptata deci lui), si de catre un autor precis (chiar daca pt unele carti astani nu mai suntem siguri de autor);
2. profetic: orice carte inspirata are si un anumit dozaj de profetism, care insa nu e "criptat" acolo ca in stihurile lui Nostradamus, ci un profetism care e dat de intelepciunea vesnica ce e continuta acolo.
3. personal: adica fiecare crestin o citeste personal si gaseste de multe ori solutii la problemele sale.

Asadar, mie mi se pare ca-i dam cartii Apocalipsei o prea mare atentie speculativa.

Despre sfarsitul lumii, ca si sfarsitul nostru, nu stim prea multe...

Pr. Iulian
#5453 (raspuns la: #5368) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Romanii la Paris - de pr Iulian Nistea la: 28/11/2003 04:00:16
Daniel, desi am un contact zilnic cu toate categoriile de romani la Paris, viziunea mea este inevitabil limitata - pentru ca ("se zice") sunt peste 200.000 de romani in regiunea pariziana; pentru ca eu sunt doar de un an si un pic la Paris; etc. E drept ca, in calitate de preot, ai un contact mai profund cu oamenii... Asadar:

Impresia mea e ca romanii la Paris sunt impartiti pe "falii", destul de net saparate intre ele. O mica enumerare:
1. foarte mica emigratie dinante de razboi
2. combatantii in al 2-a razboi mondial (in familii mixte, cei mai multi)
3. exilatii politic de dinainte de '89(mai mult sau mai putin, desigur, dar, ma rog...), eventual cu membrii ai familiei
4. emigrantii imediat dupa '89
5. "noua emigratie sociala" (oamenii care au venit in ultimii ani ca sa lucreze, si care cei mai multi sunt sariti din viza si fara nici un statut sau situatie in Franta)
6. studentii
7. fostii studenti care au devenit cetateni franceji
8. (am uitat pe cineva? :))

Aceste "falii" reprezinta toate (fara prima nr.1) o emigratie noua, foarte dezbinata, neomogena, si in care unele categorii dispretuiesc pe celelalte. Asa se face, cred eu, ca romanii sunt dezbinati (pt ca argumentul "asa suntem noi romanii" nu tine, ca in America nu sunt chiar asa): emigratia e recenta; nu exista institutii, asociatii, organizatii care sa functioneze cu adevarat si util; romanii din categoria nr.5 sunt prea multi in regiunea pariziana.

Ar trebui luata fiecare categorie in parte, dar acum nu am timp...
Poate mai intervine cineva de la Paris, ca sa ma ajute.
:)

Iulian
#5454 (raspuns la: #5395) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Mutualité vs. Saint-Sulplice - de Daniel Racovitan la: 28/11/2003 04:14:44
Cineva imi spunea ca "La biserica de la Mutualité vin omeni de proasta factura, pe cand la cripta ortodoxa de la Saint-Sulpice vine lume mai spalata, foarte multi studenti. Asa ca prefer Saint-Sulpice". Ce parere aveti despre asta? (fariseismul afirmatiei citate gasesc ca este evident)
#5455 (raspuns la: #5454) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Sfintii Parinti - de pr Iulian Nistea la: 28/11/2003 05:11:55
Sfintii Parinti sunt acei parinti ai Bisericii care au ramas in constiinta Bisericii, prin viata si scrierile lor, ca modele si izvoare de intelepciune. Cateva exemple: Sfantul Nicolae (la care i se apropie praznuirea, pe 5 decembrie), care a ramas prin "împlântat" in constiinta crestinilor mai ales prin viata lui daruita lui Dumnezeu si aproapelui; Sfantul Ioan Gura de Aur, ca a ramas in constiinta Bisericii mai ales ca un mare predicator si autor (desi avea o viata sfanta), s.a.m.d.

Mai mult decat atat, Biserica marturiseste ca Sfintii Parinti sunt "organe ale Duhului Sfant", adica ne'au graite "cuvinte cu putere multa".

Sfintii Parinti au nuantat invatatura Bisericii (una si aceeasi de la inceputuri, dar dezvoltata si explicitata in timp), si au precizat'o si au aparat'o.

Sfintii Parinti pot avea greseli. Nimeni nu'i infailibil. De aceea o scriere a unui Sfant Parinte nu este luata ca valoare "in sine", ci impreuna cu scrierilor altor Parinti.

Pr. Iulian
#5460 (raspuns la: #5371) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
corectura+ - de pr Iulian Nistea la: 01/12/2003 05:38:32
Hm.. Vad ca nu m'a corectat nimeni pâna acum: praznuirea Sfântului Nicolae e pe 6 Decembrie (nu pe 5, cum am zis mai sus...).

Spune'mi, la intrebarea "care sunt relatiile dintre biserica ortodoxa si cea catolica", la ce nivel te referi? - in Romania, in Franta, in general?

Spune'mi, iarasi: ce vrea sa insemne un punct de vedere strict profesional asupra Vaticanului?

pr_iulian
#5603 (raspuns la: #5460) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Parinte Iulian - de (anonim) la: 02/12/2003 03:05:09
cum vedeti dumneavoastra

la nivel de politica a Bisericii
reorganizarea ei
adica eliminarea coruptiei in biserica:

vedeti ,preot de 73 de ani...'
saru-mana.
Catalina
#5737 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
cum vedeti - de (anonim) la: 03/12/2003 02:48:55
dumneavoastra
relatia dintre Dumnezeu
si poporul roman?
Catalina
#5874 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Parinte,relativ la impart - de (anonim) la: 03/12/2003 17:45:20
Parinte,

relativ la impartirea romanilor in diverse categorii, din regiunea pariziana pe care ati facut-o, am recunoscut mai mult matematicianul/statisticianul din dumneavoastra si mai putin omul de spirit care sunteti. Personal, cred ca emigrarea este un fenomen mult mai complex si care nu poate fi impartita in astfel de categorii. Cand cineva se hotaraste sa-si paraseasca tara de bastina, el o face din mai multe motive. Poate fi doar o simpla curiozitate de a trai pe alte meleaguri, o nevoie materiala, o disputa cu familia sau cei de la servici, sau pur si simplu dorinta de a trai mai bine.

Imi este greu sa vad vreo diferenta dintre informaticianul venit in Franta pentru un salariu mai bun si tiganul care canta in metrou. Amadoi au sperat la o viata mai buna.

Lasati sa vorbeasca inima din dumneavoastra si continuati matematica ca o pasiune pura.

Toate cele bune, Petrigi
#5944 (raspuns la: #5454) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
ce vad - de pr Iulian Nistea la: 04/12/2003 06:20:19
Buuun..

Asadar, uite, frate Petrigi, ce vede si ce vorbeste inima mea.

Celalalt mesaj l'am semnat "Iulian", acesta o sa'l semnez "Pr Iulian", pentru ca din aceasta experienta si cunostere vorbesc.

Vad o multime de studenti care se dezechilibreaza psihic, in principal pentru ca nu'si dau seama de puterea distructiva a singuratatii, a dezradacinarii. Nu stiu sa se organizeze, sa insiste sa se intalneasca, sa iasa impreuna etc; iar noi nu ii ajutam destul.

Vad o multime de oameni simpli, care au venit aci sa lucreze, sa castige un ban, pentru care traiesc in conditii mizere fata de cele din Romania. Ii vad zilnic, caci zilnic bat la poarta bisericii. Dar nu vad ce facem noi pentru ei.

Vad o multime de oameni un pic mai asezati aici, care dispretuiesc aceasta alta multime de sdf'i romani, care dorm pe unde apuca si mananca ce pot si se spala din an in pasti.

Vad o multime de romani la Paris care isi pierd incet-incet legaturile cu traditia lor crestina, care'i hranea sufletste si devin tot mai debusolati.

Vad adeseori in spitale si in case de batrani oameni intr'o situatia tragica, pe care nu'i mai viziteaza nimeni.

Vad o ortodoxie dezbinata si o comunitate romaneasca si mai neunita.

Domnul sa ne ajute!

Pr Iulian
inistea@yahoo.com
06.033.18.033
#5982 (raspuns la: #5944) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
reformare - de pr Iulian Nistea la: 04/12/2003 06:50:27
Buna, Catalina.

Este un sfânt (din Occident) care a zis o vorba inteleapta, cam asa: Nu cautati sa reformati oamenii prin institutii, ci lucrati asupra oamenilor si institutiile se vor schimba dup'aceea, in mod natural.

Personal, eu cred ca Biserica ca si institutie nu va scapa niciodata complet de coruptie. Deja din primul moment al aparitiei "istitutiei bisericii", cand in jurul Mantuitorului s'a format un grup de ucenici, intre care unul era contabil...., coruptia a intrat.

Intr'un fel, e ca cu ciocoii noi: numai te trezesti ca noii veniti sunt mai rai decat cei dinainte. "Schimbarea regelui (in cazul nostru: a functionarilor institutiei bisericesti), bucuria prostului".

Istitutia e institutie, are coruptia oarecum in ea, si de'asta are nevoie sa fie pistonata si supravegheata dinafara.

E rolul crestinului "de rand" (adica "ne-cleric"); dar maniera in care se face aceasta luare de pozitie e delicata.

De exemplu, canoanele Bisericii spun ca "din mana preotului care stii ca este curvar sa nu iei impartasania". La vremea respectiva, cand toti crestinii se impartaseau, aceasta atitudine era una care sarea in ochi. Acum nu mai e. Dar ramane mesajul: Aceasta vrea sa spuna pt noi ca nu prin mass-media ne rezolvam problemele bisericesti, ci tot prin mijloace bisericesti. Care sunt insa acestea, trebuie sa gasim...

Dpdv al politicii biseicesti, eu sunt sceptic, pentru ca politica bisericeasca e uneori la fel de necrestina ca cea a politicienilor...

Toate cele bune.
pr_iulian
#5984 (raspuns la: #5737) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
popor si persoana - de pr Iulian Nistea la: 04/12/2003 06:59:12
"27. Caci, câti in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbrăcat.
28. Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus." (Galateni 3)

In sensul asta, eu as zice ca relatia lui Dumnezeu e in primul rand cu fiecare om in parte, si abia apoi cu popoare. Si pe aceasta relatie ar trebui sa ne concentram. Si nu sa inventam cutariu sau cutariu popor destine speciale.

Raspunsuri indirecte la intrebarea ta, care'mi vin acum in minte, sunt studiul despre Miorita al lui Mircea Eliade sau "omagiul" lui Nicolae Steinhardt...

Doamne ajuta!

pr_iulian


#5985 (raspuns la: #5874) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Dumnezeu - de (anonim) la: 04/12/2003 10:35:17
sa ne ajute si pe noi
sa induram
si sa trecem peste greutati.

si va doresc la toti
numai pace!
Catalina
#5992 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Intrebare despre evangheliile din Biblie - de schitroc la: 05/12/2003 12:16:18
Am o intrebare pt. Parintele Nistea.
De ce anumite evanghelii (a lui Toma de exemplu) n'au fost incorporate in Biblie?

Multumesc anticipat,
Silviu
#6038 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Referitor la Spiritualitatea Ortodoxa, - de papadie67 la: 05/12/2003 23:47:37
Parinte, v-am pus una sau chiar mai multe intrebari, pe sub "Lumina", cam prea demult.

Daca nu m-ati zarit, nu-i bai.
De m-ati zarit si n-a fost timp spre a-mi raspunde, nu-i inca bai, defel.
De m-ati vazut la timpul potrivit si totusi n-ati voit ca sa-mi raspundeti, inseamna ca n-am intrebat acele intrebari la care s-ar putea afla raspuns...
ori ca n-aveti vointa sau putinta de a-mi da, Astazi, raspuns.

Ci, sa ne Dea Putere!
Si s-auzim Cuvant!

Cat despre-ai noshti' copii, PreaSfantul Niculaie sa le dea Har si Multa Minte, astazi!

Doamne-ajuta!
#6049 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Sfanta Euharistie - de sorin_petre la: 07/12/2003 04:00:45
parintelui Iulian Nistea
Sfintia voastra,

va rog sa ma ajutati in a ma dumiri asupra unei probleme care ma framanta de o buna bucata de vreme: Impartasania. De ce nu ne impartasim cand mergem la Biserica duminica la chemarea preotului in din fata Sf. Altar? Ea este datatoare de viata duhovniceasca, spre a avea parte cu El. Care este semnificatia acelor cuvinte prin care Hristos ne cheama" ,...veniti si beti dintru acesta TOTI...? Toti, cei care..., toti care? afara de cei aflati in pacate de moarte si nespovediti, neimpacati cu Dumnezeu si aproapele se zice undeva. Totusi stiu ca se administreaza Sf Impartasanie celor indraciti, dar noua nu, de ce nu ni se prezinta mai clar aceste lucruri de o asa extrema importanta. Imparatsandu-ne cu Trupul si Sangele Domnului este ca si cum ne afirmam ca suntemi Crestini si-l marturisim pe Hristos astfel, gresesc cumva? Noi vrem sa crestem spiritual dar hrana spirituala nu o luam. Unii ne invata ca sa ne apropiem cu vrednicie dar, cine poate spune ca se poate apropia cu vrednicie fara a cadea sub mandrie? iar altii spun ca nimeni dintre oamnei nu-i vrednic(si asa si este), incat in smerenie, nevrednici fiind dar impacati cu aproapele si netulburati sa ne apropiem de aceasta sf taina. Lumea astazi atat aici in nordamerica cat si acasa in tara si probabil ca si-n vestul european e la fel, distanta fata de aceasta tainica chemare, spectatoare in loc sa fie co-liturghisitoare cu preotul din Altar. Am gasit ceva scris despre Sf Impartasanie destul de lamuritor un articol la parintele arhimandrit Roman Braga la adresa http://www.plasticsusa.com/ortho/cerberi.html
probabil ca urmare a sesizarii acestei stari de fapt din Biserica zilelor noastre. Acest articol totusi de preoti de aici (doi dintre ei) este neavenit, iar un altul de aici confirm acele scrise de parinteel arhimandrit. Consensul nu-l vad si pe deasupra mai zaresc ca un fel de doua scoli(ca in catolicism) unii(cei doi) zicind "pai ia uite ce-a spus parintele Cleopa despre asta, iar celalalt mai tanar, mai cu blindete imi citeaza pe parintele Rafail". Ba chiar la un moment dat mi s-a spus de actre unul dintre cei doi ca sa iau anafura ca tot aia e, iar eu stiu bine ca nu-i tot aia! si vedeti dumneavoastra astazi ma simt izbit dintr-un perete in altul si nelamurit, mai mult, un teren care simt ca-mi fuge de sub picioare si asta constientizez ca nu-i bine de loc, un soi de deznadejde imi da tarcoale chiar. Ce sa fac? stiu ca trebuie sa ma rog mai mult si sa nu mai stau in aceste framantari, dar fara un raspuns lamuritor - linistitor nu prea e pace.
Ma iertati ca v-am scris si v-am necajit aici pe acest forum cu framatarile mele, dar stiti uneori asa se potrivesc lucrurile.

Va multumesc si va doresc in continuare un post usor si folositor
Doamne ajuta!

sorin
#6088 (raspuns la: #5982) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Imi cer iertare parinte Iulia - de (anonim) la: 08/12/2003 18:54:15
Imi cer iertare parinte Iulian ca v-am impovarat si v-am rapit din timp cu intrebarea mea destul de laborioasa despre impartasanie, dar m-am rusinat astazi cand am descoperit (aparent intamplator) cuvintele cuviosului parinte duhovnic de la Sihla, Paisie Olaru, ca raspuns ce mi-a mers direct la inima, bucurand-o:

" Nu deasa împărtăşanie ne duce la desăvârşire, ci pocăinţa cu lacrimi, deasa spovedanie, părăsirea păcatelor, rugăciunea din inimă. Râvna unora pentru deasa împărtăşanie este semnul slăbirii credinţei şi al mândriei, iar nu semnul sporirii duhovniceşti. De două ori să te împărtăşeşti în post".

Doamne ajuta-ne!
sorin

#6223 (raspuns la: #6088) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .


Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: