-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

Despre spiritualitatea ortodoxa, cu parintele Iulian Nistea


de admin la: 18/11/2003 13:28:00
modificat la: 12/06/2006 22:34:53
voteaza:
Cu bucurie, il avem printre noi pe Parintele Iulian Nistea, [preot] [ortodox] la [biserica] [romana] din Paris.

Poet, eseist, traducãtor, de fel din Alba-Iulia, a studiat la Cluj, Sibiu, [Bucuresti] si in prezent la [Paris]. Parintele Iulian modereaza de asemenea mai multe grupuri de discutii [internet] si intretine de asemenea un sit [web] de [spiritualitate] si [literatura] ce poate fi accesat la adresa - http://www.nistea.com () .


Cateva eseuri le puteti citi online la:
- http://www.nistea.com/eseuri.htm (test)

iar pentru cei interesati de un Curriculum vitae:
- http://www.nistea.com/cvfr.htm ()

Parintele Iulian va asteapta cu interes intrebarile legate de spiritualitatea [crestin]-ortodoxa, dar si de problematicile vremurilor actuale la care ortodoxia poate oferi solutii.
(comentariile sunt inchise) . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (579):


cat de drept este ? - de desdemona la: 13/10/2004 17:34:47
Cred ca pot si eu sa raspund intr-o anumita masura, si cer parerea parintelui daca e adevarat.
Daca ne gandim ca 'e drept' sau 'nu e drept' ca un pacatos ce s-a pocait in ultimele sale zile sa fie mantuit la fel cu un om care a trait toata viata in nazuinta spre Dumnezeu ce facem noi de fapt ? Noi judecam generozitatea Lui. Eu cred ca adevarata traire religioasa este o stare atat de binecuvantata de comuniune cu Dumnezeu incat nu ramane nici un pic de loc pentru regretul eventualelor 'placeri' pierdute ce le-ar fi avut un om care 'si-ar fi facut de cap toata viata'. Cand Dumnezeu iti umple sufletul, nu iti doresti nimic mai mult, si chiar daca pe urma traiesti o placere, ea nu va fi nici pe departe atat de inaltatoare ca experienta Divinului. Deci, automat, nu iti mai doresti nimic altceva decat sa fii mereu in legatura cu Dumnezeu, o permanenta stare de gratie. Asa cred eu ca au fost sfintii si martirii, care au murit zambind.

Desdemonita
#24964 (raspuns la: #24489) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
plata lucratorilor - de pr Iulian Nistea la: 13/10/2004 23:09:51
Buna Alex.

La aceasta intrebare a raspuns Mântuitorul in pilda platii lucratorilor:

Un om avea nevoie de lucratori si a venit de dimineata si a angajat pe cine a gasit. Dar nu a fost de'ajuns, si a revenit la amiaza si iarasi a angajat pe cei pe care i-a gasit. Si tot asa, catre seara. Iar la sfârsitul zilei, i-a platit pe toti la fel. Dar cel care a lucrat de dimineata a avut de comentat: "Cum, si acela care a venit in al 11-lea ceas e platit ca mine?" Raspunsul a venit prompt: "Ai luat tu ceea ce ai meritat? - Atunci ce te priveste cum platesc eu pe restul?"

Invatatura acestei parabole e tocmai ca Domnul rasplateste cu iubirea, nu cu rasplata dupa fapte! Fiul risipitor si el a fost primit cu ospat (iar fratele lui a avut de comentat). De asemeni, pastorul cel bun pleaca in cautarea singurei oi ratacite dintr-o suta.

Toate arata ca Domnul vrea intoarcerea omului, vrea ca inima omului sa fie pregatita sa-L primeasca.

Intrebarea cruciala e: Va mai fi in stare cel care si-a trait constient viata in desfrânare sa se intoarca in ultima clipa? - Caci ceea ce faci, te si face! Nu e asa simplu: devenim ceea ce facem. Desigur, pâna la urma nu stim. Domnul stie. Nu este al nostru de a cerceta lucrurile acestea.

Dar simplul fapt de a pune aceasta problema contine in sine o urma de frustrare, de regret. Adica: cine pune problema asa, inseamna ca si el ar dori, undeva, in strafundurile lui, sa faca la fel, dar nu indrazneste (si bine face!), sau "legea" din el nu il lasa, sau "constiinta". Iar aceasta frustrare este dovada ca omul nu a gustat inca "pacea, bucuria si binecuvântarea" ce vin din implinirea cu bucurie si multumire a poruncilor lui Hristos.

Caci spune sfântul Marcu Ascetul (Filocalia 1):
"Domnul e ascuns in poruncile Sale. Si cei ce-L cauta pe El il gasesc pe masura implinirii lor. Nu zice: Am implinit poruncile si n-am aflat pe Domnul. Caci ai aflat adeseori cunostiinta impreunata cu dreptate, cum zice Scriptura. Iar cei ce-L cauta pe El cum se cuvine, vor afla pacea" (Despre legea duhovniceasca 190-191).

Asadar cine implineste cu adevarat poruncile, afla intr-un anumit fel de Domnul, si nu mai are aceasta privire frustrata si plina de regret fata de cei care nu fac poruncile, ci are mila (adica "com-pasiune", impreuna-patimeste) de ei si se roaga pentru ei.

In rest, iarasi, vorba parintelui Nicolae Steinhardt: Din fericire, Domnul nu este contabil, ci boier darnic. Dracul este cel care contabilizeaza.

Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#25033 (raspuns la: #24435) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
multumesc - de AlexM la: 13/10/2004 23:22:20
Multumesc Parinte Nistea. Intrebarea a fost raspunsa in spiritul Bibliei si raspunsul este datatorde speranta.
Riscul de a muri inainte de al gasi pe Dumnezeu trebuie constientizat de fiecare.

inca odata , multumesc.

AlexM
#25034 (raspuns la: #25033) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Mic comentariu... - de (anonim) la: 15/10/2004 03:52:49
Asa cum in vremurile stravechi membrii triburilor traiau in adularea vracilor, asa astazi oamenii venereaza gratuit acesti oameni "minunati" numiti preoti. Crestinismul nu numai ca nu se implica in evolutia spirituala a rasei umane, ci incearca in cel mai samavolnic mod sa tina mintile oamenilor incuiate in neagra ignoranta a adevarurilor fundamentale, intr-o maniera pur medievala si trimitand cu gandul la cele mai negre perioade ale istoriei.
Religia care sub stindardul asa zisei iubiri a semenilor a exterminat, direct sau indirect, milioane de oameni de la aparitia misionarismului si pana astazi, relihgia care a distrus cele mai minunate culturi asa-zis inferioare sub pretextul "convertirii" si, nu in ultimul rand, religia care exista ca o capusa in societatea contemporana, corupta si scindata in peste 6000 de secte existente in prezent.
Cum explica, de exemplu, domnii parinti care ne indeamna sa mergem la biserica, sa ne rugam, dar sa nu uitam sa o "ajutam", luxul in care traiesc majoritatea preotilor romani, in timp ce enoriasii lor se zbat in neagra mizerie, dar doneaza bisericii? Hipnoza in masa sau rodul a secole de indobitocire sistematica?
Asta ca sa nu mai vorbesc de asa-zisa cultura a multor preoti, care inafara de invataturile "sfinte" nu sunt capabili sa ingaime doua vorbe despre spiritualitatea mondiala...
Ca sa inchei, cum explica biserica asa-zis crestina reinvierea actuala a vechilor religii ("pagane"), calcate in picioare la inceputul mileniului 1 de cohortele romane urmate indeaproape de misionari?
#25137 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Pentru anonim, - de DESTIN la: 15/10/2004 23:17:24
Este "explicabila",insulta si lipsa de bun simt,de care dai dovada,sub "paravanul"anonimatului.

De felul meu nu raspund la asemenea mesaje anonime insa bine directionate...raspund din motivul marii indignari ce ai creeat-o prin acest comentariu mizer.

Indiferent de credinta omul este liber sa gandeasca,liber in viata de zi cu zi si in spiritualitatea sa.

Nu poti aduce la adresa preotilor acuzatii generale,a generaliza ,deja dovedesti lipsa de discernamant.

Cunosc preoti minunati,de la care poti invata,poti gasi linistea sufleteasca,poti deveni si tu anonimule OM.


Cine se teme de suferinta...va suferi de teama.
#25218 (raspuns la: #25137) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
credinta - de alexflor la: 16/10/2004 01:20:49
daca EL a facut si face lumea ce rost are sa ne consumam noi mintile,cu intrebari si raspunsuri,viata trebuie traita,asa cum este ea data,buna sau rea,e un dar,........ce trebuie sa facem?..................................
#25231 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
preoti - de alexflor la: 16/10/2004 01:25:48
desi repetata,var sta mai bine,daca va-ti lepada de aur ,chiar daca ziceti voi ca ar fi simbolul puritatii-e singele diavolului
#25232 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
luare de pozitie - de pr Iulian Nistea la: 19/10/2004 02:04:47
Multumesc, Destin, pentru luarea de pozitie.

Eu sunt de parere sa nu raspundem la astfel de mesaje, pentru a nu prelungi o eventuala polemica probabil sterila intr-un loc unde nu-si are locul.

Doamne ajuta.
pr_iulian
#25483 (raspuns la: #25218) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Destin: Cunosc preoti minunati,de la care poti invata.... - de schitroc97 la: 19/10/2004 03:35:33
De acord cu tine, sunt preoti care sunt oameni minunati dar mai sunt altii care nu fac parte din aceasta categorie (din nefericire). Desi nu cunosc pe anonimul care a scris mesajul anterior, pot spune ca este loc de mai bine in Biserica (fie ea Romana sau de alta nuanta). Cred ca Biserica a devenit prea mult o institutie (umana) si a ramas prea putin ceea ce Isus a avut in minte...
Si am sa'ti dau un exemplu, concret:
Tata a cumparat un teren de veci la cimitir (o mica comuna de munte din Romania) pt. el si mama. Cativa ani mai tarzau, tata a murit iar mama a trimis groparul la cimitir sa pregateasca groapa ce urma sa primeasca sicriul cu corpul tatei. Mare a fost mirarea mamei cand groparul a venit la mama si i'a spus ca nu a putut sapa groapa deoarece preotul nu l'a lasat. Atunci mama s'a dus la preot sa discute problema. Preotul, aparent vanduse terenul nostru altcuiva; noroc ca mama a pastrat recipisa. Neavand de ales, preotul i'a dat mamei un loc de veci tocmai la capatul cimiturului desi locul nostru de veci se afla in plin cimitir. Cam asta'i Destinule! Oh. Si'n plus preotul n'a vrut sa sfintzeasca crucea lui tata; motivul ca nu i'a placut tonul mamei si mai voia bani suplementari pt. asta.
Toata 'povestea' asta o stiu de la mama cu care am vorbit in toamna asta; eu fiind plecat din tara de mult timp si departe....
#25486 (raspuns la: #25218) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
pr. Iulian Nistea, - de DESTIN la: 19/10/2004 04:08:51
Doamne ajuta pr.Iulian Nistea,

Cum am precizat si in luarea mea de pozitie,nu raspund la "anonimi"insa indignarea m-a indemnat s-o fac.

Cu sinceritate,


Cine se teme de suferinta...va suferi de teama.
#25488 (raspuns la: #25483) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Mesajul anonim - de Mary la: 19/10/2004 15:35:24
Departe de mine gindul de a supara pe cineva, dar trebuie sa marturisesc ca sint de acord cu cite ceva din mesajul Anonimului....
Si hai sa nu reactionam socati numai pentru ca cineva spune adevarul lui propriu, pe care dumnealui il cunoaste, si nu este singurul care cunoaste din pacate si exemple mai putin fericite.... Si cred ca trebuie sa fim in stare sa discutam despre ele, ca doar traim toti in democratie si nu inchizitie sa ne fie frica sa vorbim despre si oi negre ale biserici. Ca nici biserica (in general) cum stim nu este ferita de ele. De ce, deci, sa asumam ca biserica ortodoxa este ?

Cunosc si eu de multi ani un preot din Romania care a inceput sa construiasca o biserica imediat dupa Revolutie (?) pe care nu a
terminat-o inca, din lipsa de bani.......In tot acest timp insa, si-a construit o casa cu etaj, cel putin 200 m patrati, si-a cumparat teren la munte si isi construieste acolo a doua casa in care sa se retraga la batrinete.... Ca biserica o lasa mostenire fiului pe care l-a facut tot preot. ...L-am revazut de curind, arata innasprit, ii lipseste o anume blindete si integritate din tinuta si chip care acum citiva ani il caracteriza si innobila ....Ma intreb, de unde atitia bani sa isi mai tina si cei citiva copii prin facultati??

Cu sinceritate marturisesc ca eu personal nu prea am fost ajutata de biserica ortodoxa sa gasesc spiritualitea pe care toti o cautam, mai devreme sau mai tirziu care asa cum o vad eu nu este altceva decit dorinta de a-l cunoaste si fi aproape de Dumnezeu. Pentru mine este prea aspra si rigida. Mi-a lipsit de fiecare data un mesaj din predica preotilor ortodoxi pe care i-am auzit eu, de cite ori am avut prilejul (recent) sa particip, duminica...sau de Sarbatori.
Nu mai sintem romanii inapoiati de acum citeva sute de ani, si nu sintem toti taranii mai putin educati sau inaintati in virsta, si totusi serviciul religios ortodox pe care il cunosc eu, parca se adreseaza numai acestei categorii de oameni !!! Nu vreau sa o numesc depasita, invechita, biserica ortodoxa, dar...pretentiile spirituale ale romanilor s-au mai modificat in ultima suta de ani si mi-as dori ca si iesind dintr-o biserica ortodoxa sa simt ca am invatat ceva, ca sint mai buna, sa ies de acolo, in suflet cu ecoul cuvintelor preotului.
Predicile sa fie facute pe intelesul oamenilor, sa cuprinda invataminte, sfaturi, sa redea oamenilor disperati incredere in Dumnezeu, sa le insufle oamenilor optimism, speranta, invataturile din Biblie sa fie nu numai citite uscat si sec, dar explicate si exemplificate cu experiente de viata normala de zi cu zi.
Dumnezeu insa sta peste toate religiile si nici nu este una anume , deci spiritualitatea este aceea pe care ma voi bucura sa o gasesc. In orice biserica crestina.

#25555 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
cazuri si locuri - de pr Iulian Nistea la: 19/10/2004 21:29:30
Buna, Mary.

Eu stiu (desigur) mai multe cazuri de preoti in situatiile si descrierile facute de tine. Din nefericire ! Insa eu nu vreau sa discut aceste cazuri: nu pot sa arunc cu piatra, chiar daca eu nu fac asa, ca ei (fiecare avem lipsurile noastre, mi se pare) - iar a le discuta si a deprecia este egal cu a ma pune pe mine in evidenta... Si asta nu vreau sa fac. Apoi, desi stiu ca in ochii celor multi aceste cazuri arunca o umbra/pata asupra bisericii ortodoxe (ca institutie, ca altminteri fiecare padure are uscaturile ei), totusi ar fi foarte reductionist sa conluzionam de aci lipsa de forta sau timpul revolut al ortodoxiei. Sa fim seriosi - câteva zeci de mii de protestanti se convertesc la Ortodoxie in America (a se vedea cartea "Crossing the Tiber : Evangelical Protestants Discover the Historical Church", de Stephen K. Ray si marturiile de pe situl http://www.ortho-logia.com/ ()), iar noi vorbim de decadenta ortodoxiei?? Poate ca forma in care e prezentat mesajul de catre unii preoti si teologi nu e intotdeauna cel mai fericit - asta da.

Vroiam insa sa mai spun si altceva: Nu ma duc intr-o sala de cinema ca sa-mi recit poemele in timpul filmului ! - chiar daca poemele mele imi plac si filmul nu imi place. Asta e: nu se face. Cum reiese si din prezentarea acestei "conferinte" si cum am spus-o de mai multe ori, acest loc este unul de dicutii pe teme de spiritualitate ortodoxa si nu de altele. Oriunde veti merge, exista niste conventii prestabilite. Aceasta e "conventia" acestei conferinte.

Toate cele bune.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)

P.S. Mie personal mi-a placut poemul "Interviu cu Dumnezeu", chiar daca situl e tipic american (in sensul ca se scoate bani din orice, cu o buna prezentare...).
#25606 (raspuns la: #25555) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
schitroc97, - de DESTIN la: 19/10/2004 23:32:44
Imi cer iertare parintelui Iulian Nistea,este conferinta domniei sale,raspund la acest comentariu din simplu motiv ca mi-a fost mie adresat.

Salut schitroc97,

Este tare dureros exemplul tau insa daca revenim la comentariul meu ca raspuns acelui anonim,acolo tocmai afirmam sa nu generalizam.

De acord ca in orice domeniu de activitate este loc de mai bine.

Iti propun, in cazul ca vrei sa discutam aceste aspecte pe care tu le-ai adus in discutie sa trecem pe subiectul meu ...

Cu bine,

Cine se teme de suferinta...va suferi de teama.
#25625 (raspuns la: #25486) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Re: Destinul - de schitroc97 la: 19/10/2004 23:45:35
Sunt de acord cu tine si cu pr. Iulian. Acest forum ar trebui dedicat numai discutiilor despre spiritualitatea ortodoxa...

Doamne-ajuta.
#25628 (raspuns la: #25625) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc Parintelui Iulian Nistea pentru raspuns - de Mary la: 20/10/2004 09:07:07
Apreciez foarte mult faptul ca v-ati luat timp pentru a-mi raspunde.
Va doresc si eu toate cele bune, binecuvintari personale si bisericii din Paris .

#25647 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Intrebare simpla pentru domnul Nistea - de ueit la: 25/10/2004 10:12:31
Cine a scris Pentateuhul?

Tot respectul.
#26140 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
adventistii - de ddf la: 26/10/2004 15:15:33
as vrea sa stiu parinte, ce credeti despre adventisti si credinta adventa. multumesc
#26271 (raspuns la: #4634) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
facerea si pentateuhul - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 02:40:05
Pentru cei care nu stiu, Pentateuhul (sau Pentateucul) sunt primele 5 carti ale Bibliei, incepând cu Facerea, care sunt atribuite lui Moise.

Buna, ueit.
A fost cineva prezent când a creeat Dumnezeu lumea (in afara de ingeri...), ca sa povesteasca cum a fost? A putut deci Moise sa "povesteasca" Facerea? - Nu, desigur. Tot Penteteuhul, dar mai ales Facerea, sunt niste carti nu atat istorice, cât simbolice. Si inca intr-o mentalitate simbolica foarte veche si greu de descifrat astazi. Din aceasta cauza, multi din Parintii Bisericii au dat acestor carti o tâlcuire "anagogica" (adica ce il ajuta pe om sa urce spre cele ceresti), iar nu una istorica si literala.

De aici apoi si toate luptele intre creationism si evolutionism.

Toate cele bune.
iulian nistea

- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#26581 (raspuns la: #26140) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
denominatiuni recente - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 02:44:02
Personal, gasesc ca am destul de studiat (si tot nu termin) cei 1900 de ani de crestinism pâna sa apara baptistii, adventistii, penticostalii, martorii lui iehova, ca sa-mi bat prea mult capul cu aceste denominatiuni recente si neo-protestante. Domnul sa-i lumineze, iar pe noi sa ne miluiasca.

Iertati-ma.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#26582 (raspuns la: #26271) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
intrebare - de coffeeaddict la: 28/10/2004 03:08:35
Locuiesc in Bruxelles doar de cateva zile, si nu am reusit inca sa descopar daca exista o Biserica Ortodoxa aici (sa sper chiar intr-o Biserica Romana? ). M-ati putea ajuta?
Multumesc.
#26586 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Pentru d-l Nistea - de ueit la: 28/10/2004 12:09:03
Multumesc pentru raspunsul dumneavoastra.

"A fost cineva prezent când a creeat Dumnezeu lumea (in afara de ingeri...), ca sa povesteasca cum a fost? A putut deci Moise sa "povesteasca" Facerea? - Nu, desigur."

Aveti dreptate, insa se poate argumenta ca autorul a primit aceste informatii prin revelatie divina. Intrebarea mea se referea insa la identitatea autorului. Thomas Paine in Era Ratiunii aduce argumente foarte solide impotriva ideii ca Moise este autorul Pentateuhului. Daca Moise nu este autorul, atunci cine este? Daca nu stim cine este, ce autoritate pot avea aceste carti? Nu trebuie uitat ca ele stau la baza crestinismului (Pacatul originar de pilda). Daca nu putem spune de cine au fost scrise nu putem afirma nici ca reprezinta cuvantul lui Dumnezeu, metaforic sau nu, deci crestinismul ramane fara unul din pilonii sai. Daca pacatul originar nu a existat, ce pacate a rascumparat Iisus?

Va multumesc inca o data.
#26609 (raspuns la: #26581) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Biserici ortodoxe in Bruxelles si Benelux - de pr Iulian Nistea la: 28/10/2004 21:33:12
Buna.

Aici: http://www.mitropolia-paris.ro/?subject=parohii/index&Belgia (site al Mitropoliei ortodoxe române pentru Europa Occidentala si Meridionala) gasiti parohiile ortodoxe românesti din Belgia.

Aici: http://www.orthodoxie.be/ (un site privat) gasiti o lista cu parohiile ortodoxe din Benelux.

Când am fost acum câteva saptamâni la Manastirea Chevetogne - http://www.monasterechevetogne.com/ - am vazut acolo o brosura cu toate parohiile, manastirile si institutiile ortodoxe din Belgia -- o realizare exceptionala, care in Franta, de pilda, nu exista din pacate.

Toate cele buna.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
parent | raspunde acestui comentariu
#26679 (raspuns la: #26586) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
bruxelles - de coffeeaddict la: 29/10/2004 12:18:03
Va multumesc foarte mult pentru raspuns...si pentru idea de vizita Manastirea Chevetogne cat de curand :)
Toate cele bune.
#26766 (raspuns la: #26679) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
ptr ueit - de Dragos Neacsu la: 02/11/2004 05:00:56
"Daca pacatul originar nu a existat, ce pacate a rascumparat Iisus?" Intrebarea finala, daca nu justificata macar justificabila, se bazeaza pe un neadevar sau mai bine zis pe o anume teologie protestanta cum ca Hristos a venit pentru a sterge pacatele, pentru a imblanzi un Tata manios si plin de ranchiuna la adresa neamului omenesc. Tragandu-si seva din augustianismul catolic exacerbat aceasta idee, desi amplificata la nesfarsit de mediile protestante, nu poate fi gasita in scrierile Parintilor Bisericii Ortodoxe. Hristos nu a venit sa ne puna in brate o carte (Biblia), nu a venit sa moara pe cruce ca sa spele pacatele (oare nu putea Dumnezeu sa spele pacatele si altfel?). Hristos a venit pentru a ne da posibilitatea indumnezeirii(indumnezeire care se face prin rugaciune, post, infranare, dar mai ales prin spovedanie si prin impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos). SPun Parintii Bisericii ca si daca Adam nu ar fi cazut in ispita sarpelui, Hristos tot S-ar fi intrupat. De ce? Tot pentru a ne ajuta sa ne indumnezeim, pentru a ne aduce mai aproape de ceea ce am fost meniti sa fim.

Cer iertare parintelui Iulian daca am fost nepoliticos cu aceasta interventie.
#27283 (raspuns la: #26609) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Preoti - de (anonim) la: 03/11/2004 03:06:01
Binecuvantati Parinte!

Se tot bate moneda pe faptul ca exista preoti care se ocupa mai mult de cele lumesti decat de cele duhovnicesti.
Cateva idei: admitand conventiile sistemului in care exista notiunea de preot, adica Dumnezeu (Creator atotputernic, Dragoste, Rabdare,...), ingeri "de pace", ingeri cazuti (cel-rau), si Omul, cred ca trebuie recunoscut, intr-un fel chiar logic, lupta dintre Bine si rau, lupta care se da pentru Om intre Bine si rau. De fapt Binele nu lupta pentru a cuceri Omul ci il lasa liber sa aleaga, in acelasi timp in care si raul este lasat sa-si faca jocul (tot in folosul Omului ca sa vada si sa discearna si mai apoi sa se intareasca in alegere). Dar din perspectiva noastra, a oamenilor, o vedem si o simtim ca o lupta, si lupta este! Ei bine, in razboi fiind raul contra Omului, daca cel-rau arunca o grenada duhovniceasca intr-un preot-om si grenada explodeaza, sunt raniti mai multi oameni in jurul lui decat daca cel-rau ar lansa grenada intr-un om simplu, ne-preot. Asta este tactica simpla de razboi. Concluzie-sfat: a nu se vedea efectul grenadei ci cel care a detonat-o! Eventual, "acoperiti" efectul grenadei asa cum face un body-guard credincios care se arunca el peste grenada sa moara numai el si nu cel pe care trebuie sa-l pazeasca. Preotul este om si poate fi si el prins "descoperit" sa incaseze o grenada.

Apoi, dupa cum romanii se dau in vant dupa scenarii, de ce nu ar fi posibil si scenariul simplu si vechi de cand e lumea, in care cei care alearga dupa putere, vrand sa slabeasca puterea Bisericii ca sa ia ei control asupra omului-consumator (de exemplu sa-si vanda pur si simplu produsele-tigari, droguri, reviste,...), infiltreaza "preoti" in Biserica, "buni" la inceput care in timp isi fac jocul de distrugere gen calul troian. E chiar asa de imposibil scenariul acesta?

Cred ca se potriveste povestioara aceea cu musca si albina. Cum necum, oricat ar fi locul plin de gunoaie, albina alege tot florile, oricat de mici ar fi si neinsemnate. Nu s-ar atinge Doamne-pazeste de gunoaie. Iar musca si ea, cauta cu inversunare un gunoi cat de mic unde sa se aseze si sa-si depuna ouale. De flori nici ca-i pasa! Fiecare dintre noi, mai devreme sau mai tirziu, trebuie sa alegem, metaforic, ce vrem sa fim: musca sau albina?

Gandul meu: aveti grija de preotii de langa voi, cat ii mai aveti. Preotul este preot atat timp cat noi continuam sa fim pe partea noastra credinciosi. Cand noua nu ne va mai pasa, nu vor mai fi preoti. Sau, cum spune proorocul Isaia, pentru necredinta noastra, vor spune (face) minciuni. Un gand: pe masura ce noi ne departam de ei in necredinta noastra, se coboara si ei dupa noi sa mentina posibilitatea unei comunicari cu noi ca sa ne readuca inapoi la realitate. Extrapoland, cred ca putem intelege ceva din taina intruparii Mantuitorului.

Iertare daca am suparat cu ceva.

Gelu
#27449 (raspuns la: #25555) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
biserica orthodoxa romana - de (anonim) la: 03/11/2004 10:28:18
http://news.softpedia.com/news/1/2004/November/10163.shtml

Am constatat ca multzi isi cer scuze ca scriu comentarii aici. De ce oare ? De ce sa ne fie teama sa vorbim?
Pai cum sa ajunga omul sa intzeleaga daca nu poate pune intrebari sau sa spuna ce gindeshte.Sa fie doar o reminniscentza a calitatzi de opresiune a religiei orthodoxe romane care consider ca este din plin promovata si aici?
Parerea mea este ca Preotul Iulian Nistea ar putea sa ishi deschida mai mult inima si sa fie mai mai incurajator pentru totzi cei care au intrebari sau raspunsuri despre credintza orthodoxa.
Foarte, foarte rece tratat subiect.....
#27470 (raspuns la: #27283) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Despre scuze si opresiuni - de Dragos Neacsu la: 03/11/2004 19:30:27
Un anonim a pus problema "scuzelor" care apar pe acest grup de discutii. Trebuie mentionat ca in tot ceea ce s-a scris aici nu am intalnit cuvantul "scuze", ci iertare. Desi sinonime, cuvintele sunt conectate cu diferite stari sufletesti greu de inteles pentru cineva care poate emite expresii de genul: " calitatzi de opresiune a religiei orthodoxe romane". Lasand la o parte greselile de ortografie si faptul ca ortodoxia romana nu este o religie, trebuie sa ne punem intrebarea daca avem de-a face cu un caz patologic sau daca intr-adevar Biserica lui Hristos a supus opresiunii pe cineva. E greu de spus pentru ca, pentru unii opresiune inseamna luare de pozitie. Daca BO ia pozitia impotriva martorilor lui Iehova sau mai stiu eu ce secta ratacita, atunci avem de-a face cu opresiune. Daca BO incearca sa pastreze o biserica pentru cei 200 de credinciosi ortodocsi care au nevoie de ea si nu "intelege" sa o retrocedeze celor 5 si greco-catolici (care ar putea frecventa o alta biserica), atunci este vorba de opresiune. Daca un ierarh afuriseste un preot care cerea cu nerusinare bani si daca acest preot alearga la baptisti, atunci BO este acuzata de opresiune. Daca se ia atitudine impotriva homosexualitatii si a prostitutiei, BO pune sub opresiune. Insa daca drepturile BO sunt calcate in picioare de secte si politicieni, daca preotii ii sunt umiliti si disconsiderati, daca BO este numita biserica satanica de catre niste neaveniti care s-au trezit crestini dupa 1800 de ani de la Hristos, nimeni nu va lua nici o pozitie. Biserica lui Hristos a mai indurat astfel de atitudini. Si le-a trecut cu bine. Insa mie nu mi-ar placea sa ma aflu luptand impotriva lui Hristos.
#27546 (raspuns la: #27470) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Daca pacatul originar nu a existat - de yrch la: 04/11/2004 22:23:13
As avea si eu o intrebare pentru Parintele Iulian (sau pentru Dragos).
Dragos a spus :"SPun Parintii Bisericii ca si daca Adam nu ar fi cazut in ispita sarpelui, Hristos tot S-ar fi intrupat" . As vrea si eu sa stiu care anume Parinti au spus aceasta. Este vorba de Parintii Bisericii, aceia din primele secole, sau de opinii teologice mai noi?
Va multumesc
P.S. Mi se pare ca insusi Sfantul Pavel spune ca Hristos a murit pe cruce pentru pacatele noastre, corectati-ma, va rog, daca gresesc.
#27679 (raspuns la: #27283) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc pt raspuns - de Dilberta la: 05/11/2004 01:26:24
Am citit raspunsul dvs. Nu m-am suparat ca mi-ati raspuns in link-uri. Eu ar fi trebuit sa gasesc probabil raspunsurile in tot ce ati scris pana acum, dar n-am avut rabdare.
Inca mai "rumeg" site-urile. Mai am si alte intrebari poate mai dure dar cred ca am sa le pastrez pt bietul si rabdatorul father Stephen din Oxford.:)
Am citit corespondenta purtata cu Tavi, poate din cauza tonului intrebarii n-ati vrut sa-i raspundeti sau pur si simplu nu intrati in astfel de polemici.
Domane ajuta.
Andreea
#27715 (raspuns la: #24433) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Pt. Dragos Neacsu - de ueit la: 05/11/2004 21:06:19
" Hristos nu a venit sa ne puna in brate o carte (Biblia), nu a venit sa moara pe cruce ca sa spele pacatele (oare nu putea Dumnezeu sa spele pacatele si altfel?). Hristos a venit pentru a ne da posibilitatea indumnezeirii(indumnezeire care se face prin rugaciune, post, infranare, dar mai ales prin spovedanie si prin impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos)."

Deci tu spui ca Iisus s-a intrupat doar pentru a le spune oamenilor care este calea spre mantuire. Uciderea Lui nu era nicidecum necesara si daca nu ar fost rautatea unora ar fi putut sa traiasca pana la danci batraneti, daca Dumnezeu, fie el si intrupat poate muri de batranete. Pot sa te intreb atunci de ce vorbesti de "Trupul si Sangele lui Hristos"? Ce semnificatie pot avea aceste cuvinte in afara de aceea a unui sacrificiu ritual?

" SPun Parintii Bisericii ca si daca Adam nu ar fi cazut in ispita sarpelui, Hristos tot S-ar fi intrupat."

Daca nu putem justifica provenienta Genezei nici macar nu putem vorbi despre Adam, daramite sa mai spunem ce si cum a facut. Acesti Parinti ai Bisericii de unde si-au luat informatiile daca nu tot din Biblie, pe care, dupa cum am spus, nu stim cine a scris-o? Trebuie sa ne ferim in a pica intr-un rationament circular. Daca nu stiu cine a scris o carte nu am de ce sa presupun ca ceea ce scrie in ea este adevarat, sau ca cei ce-si argumenteaza pozitia bazandu-se pe ea au credibilitate.
#27858 (raspuns la: #27283) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Ceea ce ma framanta, - de a soul la: 08/11/2004 15:35:11
este daca Dumnezeu ne judeca si pedepseste,
sau lipseste
-cum se spune cand e cazul,
ori e tocmai Cel care iubeste si iarta,
chiar si atunci cand nu simtim asta?



Multumesc anticipat pentru raspunsuri...





fa ce vrei,dar cu bun simt:)
#28047 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
ptr ueit - de Dragos Neacsu la: 08/11/2004 20:36:56
Eu nu am spus ca Hristos a venit numai pentru a le spune oamenilor cum sa traiasca. Daca cititi ce am scris in paranteza, veti vedea ca am vorbit de Trupul si Sangele lui Hristos in cadrul Sf. Liturghii ca mijloc de indumnezeire. Nu este vorba de o jertfa rituala asa cum o inteleg protestantii: o incercare de a multumi un Tata nedrept.

Cat despre asa-zisul "rationament circular", el este circular numai in masura in care ne raliem unei anumite pareri care e posibil sa nu aiba nimic de-a face cu realitatea. In primul rand, afirmatia ca nu stim cine a scris Biblia este o gogorita care probabil a fost "inventata" doar ca cineva sa isi mai ia un doctorat in "teologie". Ca sa ma refer numai la Noul Testament, se stie clar cui le sunt atribuite scrierile de acolo. Si nu sunt pure inventii, la stabilirea canonului Noului Testament in Sinodul din Cartagina, Parintii Bisericii au avut motive intemeiate de a considera cartile respective ca fiind autentice. Ca se trezesc acum voci care sa nege autenticitatea anumitor carti, nu ma mira. Luther avea cam aceleasi idei prin 1516 numai pentru ca unele texte nu mergeau mana in mana cu teologia lui. Din cate stiu eu, in Traditia ebraica primele 5 carti ale Noului Testament sunt atribuite profetului Moise. Ma intreb cum poate infirma un cercetator acest fapt la mai bine de 2500 de ani de la scrierea cartii?

Iar daca vine vorba de a chestiona cartile Bibliei, putem chestiona la fel de bine si ideea de Dumnezeu. Nu cred ca acesta este scopul grupului de discutii. Aici se vorbeste despre spiritualitate, ceea ce inseamna ca se pleaca de la un numitor comun: acceptarea existentei
lui Dumnezeu si implicit a revelatiei divine (Sf. Traditie).
#28098 (raspuns la: #27858) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Pt. Dragos Neacsu - de ueit la: 11/11/2004 21:59:40
"Din cate stiu eu, in Traditia ebraica primele 5 carti ale Noului Testament sunt atribuite profetului Moise. Ma intreb cum poate infirma un cercetator acest fapt la mai bine de 2500 de ani de la scrierea cartii?"

Facerea 36:31

"Iata si regii, care au domnit in pamantul Edomului inainte de a domni vreun rege peste fiii lui Israel:"

In vremea lui Moise nu existau regi in Israel. Cel ce a scris aceasta trebuie ca a trait cel devreme in timpul lui Saul.

Facerea 14:14

"Auzind Avram ca Lot, rudenia sa, a fost luat in robie, a adunat oamenii sai de casa, trei sute optsprezece, si a urmarit pe vrajmasi pana la Dan."

Iata ce gasim in "Cartea Judecatorilor"

"Apoi au pus numele cetatii Dan, dupa numele strabunului lor Dan, fiul lui Israel; mai inainte insa numele cetatii era Lais."

Daca "Facerea" ar fi fost scrisa de Moise, el s-ar fi referit la localitatea respectiva cu numele de atunci, "Lais".

Expresii ce semnifica trecerea unei perioade semnificative de timp intre periada lui Moise si momentul in care au fost scrise:

Deuteronomul 34:6

"Si a fost ingropat (Moise) in vale, in pamantul Moabului, in fata Bet-Peorului, dar nimeni nu stie mormantul lui nici pana in ziua de astazi."

Deuteronomul 34:10

"De atunci nu s-a mai ridicat in Israel prooroc asemenea lui Moise"

E greu de crezut ca Moise ar fi scris acest lucru:

Numerii 12:3

"Moise insa era omul cel mai bland dintre toti oamenii de pe pamant."

Gasim de asemeni versiuni contradictorii ale aceleiasi istorisiri, fapt ce ne indica scrierea acestor carti de catre cel putin doi autori. In primele doua capitole ale Facerii ordinea creatiei este inversata. Iata si urmatoarele:

Facerea 37:36

"Iar Madianitii au vandut pe Iosif in Egipt lui Putifar, dregator si comandant al garzii la curtea lui Faraon."

Facerea 39:1

"Deci Iosif a fost dus in Egipt si din mana Ismaelitilor, care l-au dus acolo, l-a cumparat egipteanul Putifar, o capetenie de la curtea lui Faraon si comandantul garzii lui."

Si veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi.
(Ioan 8:32)
#28513 (raspuns la: #28098) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
cele cinci carti atribuite lui Moise - de donquijote la: 12/11/2004 00:04:36
Acum vreo 2500 de ani (dupa cucerirea Babilonului de Persani si eliberarea evreilor din robia asiriana), cele cinci carti a atribuite lui Moise au fost compilate (pe baza unor scrieri mai vechi) in forma actuala de Ezra (si) Nehemia. Pun si in paranteza pentru ca nu se stie precis daca era o singura persoana sau doua.
#28536 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
stilul vechi - de jazz la: 17/11/2004 19:03:56
as vrea si eu sa stiu de ce toata lumea tace cand vine vb de stilul vechi...de ce sunt oamenii astia asa de blamati cand ei nu fac decat sa respecte o hotarire a Sinodului I Ecumenic, hotarare care nu putea fi schimbata nici macar printr-un alt Sinod. de ce se zice ca ei cred in Sfantul Calendar cand de fapt nu e deloc asa? de ce se spune ca, calendarul nu este o dogma deci poate fi schimbat? nici Crezul nu este o dogma, de ce sa nu-l schimbam si pe asta daca nu ne interzice nimeni?
de ce s-a schimbat un calendar care desi ramanea in urma cu 1 zi la 128 de ani era singurul in concordanta cu Pascalia, fapt demonstrat si azi? de ce se continua sa se nege adevarul cand aprox 3/4 din ortodocsii din lume sunt pe vechi?
si va rog, daca binevoiti sa-mi raspundeti, aduceti-mi argumente adevarate si nu peiorative sau jignitoare
#29058 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
De ce??? - de aradean la: 19/11/2004 20:00:11
Buna tuturor,

As avea si eu cateva intrebari pe acest topic:

#1. De ce nu tinem sabatul, si am ales duminica? Care este filozofie in spatele acestei schimabari, avand in vedere ca si Iisus s-a odihnit in ziua de sabat si a inviat duminica.

#2 De ce se uita cei care se pocaiesc la religie atat de mult? Te ptoi schimba ca si om, pot sa urmezi si biblia mai indeaproape in religia in care te-ai nascut!
#29264 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Stilul vechi - de Dragos Neacsu la: 24/11/2004 20:19:02
In primul rand, nu am idee la ce hotarare a Sinodului I ecumenic, va referiti.

In al doilea rand, cand spuneti ca " nici Crezul nu este o dogma" va inselati: Crezul este in fapt dogma Sfintei Treimi. De aceea a si fost scris, pentru a contracara ereziile lui Arie si Nestorie. Asadar crezul este o dogma; prescurtata- e drept, dar ramane o dogma.

In al treilea rand, de ce nu recunoastem ca, daca ar fi sa mergem dupa canoane, poate numai 10% din crestinii de azi ar putea sa se impartaseasca. Asadar canoanele aplicate fara discernamant sunt moarte, devin pur si simplu legi si dupa cate imi amintesc eu, Hristos a condamnat legalismul fariseic. Iar cand vine vorba de stilisti, ei tocmai asta au facut: au ales un punct pe baza caruia sa faca razmerita si o tot tin asa de aproape un veac. O sa incerc sa pun in lumina cateva puncte care ar putea aduce lamuriri:
1) Sf. Sinod a ales trecerea la noul calendar si mi s-ar fi parut corect ca ascultarea sa fie mai mare decat urmarea unui instrument de masurare a timpului. E clar ca nu pentru toti ascultarea inseamna acelasi lucru. Repet aici avem de-a face cu o unealta de masura si nu cu o dogma (nici macar teologumena). Asadar, aveam de-a face cu un caz tipic de zel religios, care din nestiinta sau rea vointa, a dus la schisma. Reiterez, schisma cu pricina nu a fost fundamentata pe un adevar de credinta ci pe un pur argument stiintific.
2) Nu sunt sigur ca stilistii au intrunit numarul necesar de episcopi care sa le asigure continuitatea apostolica. Chiar de le-ar fi asigurat aceasta continuitate, s-au pus pe sine in afara Bisericii prin neascultare fata de Patriarhul Ecumenic.
3) Daca sunteti la curent cu viata parintelui Ioanichie Moroi, veti vedea ca in urma unui post de 40 de zile a primit semn de la Dumnezeu prin care era indemnat sa se supuna mai-marilor sai.
4) Mi se pare extrem de graitor faptul ca preotii romani se pot impartasi cu preoti rusi, sarbi sau calugari de la muntele Athos, cei din urma fiind "pe vechi". Nu stiu cu cine se pot impartasi stilistii din Romania.
5) Desi nu esential in discutie, de ce ascund stilistii adevarata lor identitate? De cate ori isi fac o manastire "uita" sa scrie ca sunt pe stil vechi si in felul asta amagesc lumea. Mi s-ar parea corect sa avertizeze pe cei interesati ca manastirea cu pricina este in afara ascultarii de Biserica.
#29739 (raspuns la: #29058) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
de ce serbam duminica? - de echinox la: 20/12/2004 12:40:47
Indemnuri de a tine sarbatoarea Domnului in ziua de duminica sunt multe, atat in Vechiul Testament, cat si in Noul Testament, si in Sfanta Traditie:

Se pot vedea prefigurari ale instaurarii zilei intai a saptamanii ca Zi a Domnului, Ziua in care S-a aratat Domnul, inca din Vechiu Testament:

Psalm 117 "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim întru ea.
25. O, Doamne, mântuieşte! O, Doamne, sporeşte!
26. Binecuvântat este cel ce vine întru numele Domnului; binecuvântatu-v-am pe voi, din casa Domnului.
27. Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă. Tocmiţi sărbătoare cu ramuri umbroase, până la coarnele altarului. "


Tocmiti sarbatoare cu ramuri umbroase pana la coarnele altarului - in ziua incare s-a aratat Domnul. Domnul a intrat in Ierusalim Duminica, a inviat Duminica, Sfantul Duh s-a pogorat Duminica.

Noul Testament ne arata ca Sfintii Apostoli si primii crestini serbau duminica:Sfintii apostoli respectau duminica
- Fapte 20, 7-8 Fapte 20,16
-Primii crestini respectau duminica Cor. 16 1-2
-in Vechiul Testament se prefigureaza serbarea duminicii Levitic 23, 9-17, 36-39, Iesire 12,16
SfintiiParinti serbau duminica:
- sf. Ignatie 107 d.Hr (sarbatorit chiar astazi 20 dec. in Biserica). "Daca cei ce traiesc in lucrurile cele vechi au ajuns la o noua credinta nemaitiind sambata, ci traind dupa Duminica, in care a rasarit si viata noastra prin moartea si invierea lui Iisus Hristos"

-Sf. Varnava 96-98 d.Hr. "Serbam Duminica cu bucurie fiindca aceasta este ziua in care a inviat Iisus din morti"

-Clement al Alexandriei 194 d.Hr. "Vechea zi a saptea n-a ajuns decat o zi de lucru si in locul ei serbam Duminica cu totii"
#31993 (raspuns la: #29264) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
calendar-ortodox.ro (2005+) - de pr Iulian Nistea la: 21/12/2004 00:49:03
Cadou de Craciun pentru internautii crestini:

- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox)

In sfarsit un calendar ortodox pe 2005, complet, cu sfintii zilei si sinaxar (vietile sfintilor din Mineie) pentru fiecare zi. Navigare pe zile sau pe luni sau direct pe sfintii.
Doamne ajuta si Sarbatori Fericite.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32036 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Multumesc foarte mult pentru - de mya la: 21/12/2004 04:00:48
Multumesc foarte mult pentru link! Chiar azi m-am gandit sa va scriu si sa va intreb exact despre existenta unui asemenea calendar pe Internet. Gand la gand cu bucurie :-).

Sarbatori Fericite!
#32055 (raspuns la: #32036) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Pt. Echinox - de RSI la: 21/12/2004 12:12:04
"Indemnuri de a tine sarbatoarea Domnului in ziua de duminica sunt multe, atat in Vechiul Testament, cat si in Noul Testament, si in Sfanta Traditie:

Se pot vedea prefigurari ale instaurarii zilei intai a saptamanii ca Zi a Domnului, Ziua in care S-a aratat Domnul, inca din Vechiu Testament..."


Gresit! In Vechiul Testament se vorbeste de Sambata (Shabat) si nu de Duminica. Ziua de odihna a fost schimbata de crestini din sambata in duminica dupa ce a fost scris Vechiul Testament.



==============
"Ce que l'on concoit bien s'ennonce clairement et les mots pour le dire arrivent aisement"-Boileau

#32063 (raspuns la: #31993) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
precizare NT si VT - de pr Iulian Nistea la: 21/12/2004 21:22:05
Buna, RSI.

As vrea sa fac o precizare, pornind de la reactia dumitale.

Mântuitorul, în "predica de pe Munte", care e considerata un fel de chintesenta a invataturii Lui, a repetat adeseori: "Stiti ca este scris in lege... Eu insa va spun voua..." Totusi, aceasta exprimare, nu este una adversativa - Mântuitorul Iisus Hristos nu s-a opus legii vechi -, ci una corectiva, care ajusteaza si transfigureaza legea veche ("Porunca noua am venit sa dau voua: Sa va iubiti unii pe altii - precum eu v-am iubit pe voi , asa si voi sa va iubiti").

Aceasta atitudine a condus pe apostoli (vedem in evanghelii noi interpretari profetice ale unor pasaje din Vechiu Testament) si urmasii lor, sfintii parinti, sa priveasca Vechiul Testament prin cel Nou. Vechiul Testament este citit prin cel Nou. Si este normal sa fie asa: Hristos este noul Adam, neamul omenesc a fost din nou ridicat, universul intreg (creatia toata) a fost restaurat de venirea lui Hristos.

Dupa Hristos, toate se judeca prin el, si prin esenta invataturii lui: iubirea aproapelui.

Am facut aceste precizari ca sa spun in final ca in aceasta viziune de lucruri trebuie intelese explicatiile pe care le-a dat Echinox, si pentru care ii multumesc, ca eu am avut mai putin timp de internet in ultima vreme.

Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32092 (raspuns la: #32063) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
pentru Aradean - intrebarea a doua - de echinox la: 22/12/2004 16:03:06
"#2 De ce se uita cei care se pocaiesc la religie atat de mult? Te ptoi schimba ca si om, pot sa urmezi si biblia mai indeaproape in religia in care te-ai nascut!"

Cred ca va referiti la cei care isi schimba religia, si va intrebati de ce, cand aveau tot ce le trebuie pentru mantuire in religia stramoseasca. Eu va dau dreptate, important insa mi se pare sa fim noi incredintati de adevarul si dreptatea religiei stramosesti. Deci daca vom vedea la altii de exemplu ca nu mananca porc, sau serbeaza sambata, sau nu se inchina la sfintele icoane, nu trebuie nici sa-i judecam pentru asta dar in acelasi timp sa fim si noi incredintati ca procedam corect si sa nu ne indoim de credinta noastra.
#32124 (raspuns la: #29264) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Draga parinte Nistea - de RSI la: 25/12/2004 20:22:25
Reactia mea se referea numai la faptul ca "ziua Domnului" in VT se refera la sambata iar in NT la duminica si atat. Eu nu intru in discutii pe teme religioase mai ales ca nu-s religios si pe deasupra sunt evreu.

Oricum, va urez dumneavoastra si celorlalti membri de religie crestina ai Cafenelei un Craciun fericit si un An Nou bun!



==============
"Ce que l'on concoit bien s'ennonce clairement et les mots pour le dire arrivent aisement"-Boileau

#32257 (raspuns la: #32092) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Va multumesc pentru urari si - de echinox la: 27/12/2004 15:10:17
Va multumesc pentru urari si primiti din partea mea aceleasi ganduri de pace si sanatate!

Va asigur, pe aceasta cale, ca sensul celor spuse de mine era acelasi ca si cel indicat de dvs.: ziua Domnului se refera in VT la sambata.

Serbarea duminicii ca Zi a Domnului nu apare in VT decat sub forma de prefigurare, de prevestire, si aceasta numai in urma asumarii NT (si deci a Evangheliei Mantuitorului) ca si Cuvant al Domnului.

Cele bune Dvs, parintelui Nistea si tuturor forumistilor!
#32305 (raspuns la: #32257) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
tot despre stilul vechi - de echinox la: 27/12/2004 17:07:18
"Nu sunt sigur ca stilistii au intrunit numarul necesar de episcopi care sa le asigure continuitatea apostolica"
Care este acest numar? Iata cateva informatii dintr-un articol publicat in presa:

"pe 13 aprilie 1955, Galaction Gordun, episcop pensionar al bisericii oficiale, teolog de o inalta tinuta si fost secretar al Sfintului Sinod, a anuntat public ca trece la ortodocsii de stil vechi, devenind astfel primul arhiepiscop si mitropolit al “stilistilor”. Un gest uluitor, mai ales ca acestia erau in ilegalitate. Imediat a fost caterisit, prin decizia Patriarhului, iar numele sau a fost sters pina astazi din istoriografia bisericeasca. Arestat, el a fost obligat sa traiasca la manastirea Caldarusani, iar mai tirziu a avut domiciliu obligatoriu in Bucuresti. Cu tot domiciliul fortat, in secret, mitropolitul Galaction a reusit sa hirotoneasca noi episcopi: Evloghie Ota, Meftodie Marinache si Glicherie Tanase, infiintindu-se astfel primul Sinod al “stilistilor”. O data cu moartea lui Galaction, in 1959, aflat sub atenta supraveghere a Securitatii, noul mitropolit a fost desemnat in persoana lui Glicherie Tanase. "

sursa citatului:
http://disc.server.com/discussion.cgi?disc=140370;article=2279;title=Forum-ul%20revistei%20EKKLESIA
deci ce se poate spune, stiind aceste lucruri, despre continuitatea lor apostolica ?
#32312 (raspuns la: #29739) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Nu sunt de acord cu biserica. - de Vancea Dorin la: 29/12/2004 04:44:35
Am o inrebare pentru Parintele Iulian.
Eu cred in Dumnezeu, dar nu sunt de acord cu biserica.
Sa va spun si de ce, si ... va rog sa ma corectati in caz ca gresesc cu ceva:

O biserica costa o avere, foarte multi bani. Se tot construiesc, si se vor construi. Pana la urma, iese o afacere!
Si acum: Cati copii orfani, sau familii neajutorate, sau oameni handicapati(sau multe altele pe care nu le enumar), s-ar putea ajuta cu banii cu care se construieste o biserica? Decat sa ma duc la biserica, mai bine imi tzin banii care ar trebui sa-i dau biserici si cand ma intalnesc cu un cersetor ii dau un corn sau ceva...sa manance.

"Iubeste-ti aproapele"
Asa ne iubim noi aproapele? Construim ditamai bisericile care costa, pe cand cu banii cheltuiti putem hrani foarte multi nevoiasi.

"Dumnezeu e pretutindeni"
Pai, atunci la ce mai avem nevoie de o cladire in care sa ne rugam,cand ne putem ruga acasa. Sau acasa nu ne este primita asa cu drag rugaciunea ? Nu cred.

De ce sa nu fie o biserica, lunga si lata, de cc 5 ha, unde sa mearga toti oamenii din oras? Si biserica sa nu fie inalta pan` la cer, cu picturi si cu tablouri care si alea costa foarte multi bani.

Unii oameni care merg la biserica, merg din obligatie!
Am prieteni care spun asa "Ma duc sa ma culc, ca maine trebe sa ma duc la biserica"
Subliniez cuvantul "trebe".
Sunt oameni care merg la biserica sa vada pe altii cum se imbraca.

TOT RESPECTUL pentru calugari!
Este o manastire in Jud. Satu Mare, "Portarita"
Este o manastire destul de mare unde poti sa mergi cad vrei tu, esti bine primit, daca esti infometat, iti dau de mancare, daca ti-e somn iti dau o camera sa dormi, stiti cu cati bani? Cu 0 lei.
Toata manastirea a fost construita(si inca se extinde) din donatii, si din cartile vandute de catre manastire.

La noi in Satu Mare, vine preotul la usa ... clar, trebe sa dai bani, pentru ca daca nu, nu esti in ochi buni.

Va rog sa-mi da-ti un raspuns la toate astea, daca se poate.

Multumesc anticipat
#32368 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Nu sunt de acord cu biserica... - de (anonim) la: 03/01/2005 12:11:42
Raspuns pt Vancea Dorin
Am citit ce-ai scris si vroiam sa-ti spun ca-ti sustin parerea. Sunt intru totul de acord! Credinta este in noi, Dumnezeu este in noi, asa ca, de ce am fi obligati sa facem totul dupa cum spune biserica. Am foarte multe de spus, dar... o voi lasa pe alta data. Toate bune! Mirela
#32613 (raspuns la: #32368) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
hirotonirea unui episcop - de pr Iulian Nistea la: 03/01/2005 14:44:06
Cu privire la episcopii români ai stilistilor, as vrea sa spun câteva cuvinte legate de hirotonirea unui episcop in viziunea ortodoxa.

Atât practica ortodoxa, cât si practica abuziva a hirotonirii episcopilor se sprijina pe Canonul 1 Apostolic care spune ca un episcop sa fie hirotonit de 2 sau 3 episcopi - http://www.ocf.org/OrthodoxPage/reading/St.Pachomius/aposcanon.html (in engleza pâna la aparitia lor in româna). Pornind de la acest canon multe schisme, atat in Biserica Ortodoxa cât si în cea catolica s-au propagat. Fiecare grupuscul schismatic a facut eforturi sa scoata din pamânt 2 sau 3 episcopi ne-caterisiti care sa le hirotoneasca un altul si astfel sa obtina "continuitatea apostolica"... O logica omeneasca si de cele mai multe ori perversa.

In fapt, practica ortodoxa de aproape 2000 de ani cu privire la hirotonirea unui nou episcop este aceasta: Un episcop este hirotonit de 2 sau 3 din episcopii riverani (episcopii vecini scaunului pe care-l va ocupa), care sunt de fapt delegati ai Sinodului mitropolitan (al regiunii, care are in frunte un mitropolit sau un primat). Deci cei 2 sau 3 episcopi nu sunt de capul lor acolo, ci reprezinta: 1. semnul ca acea hirotonie este cu binecuvântarea Sinodului in care episcopul urmeaza sa se integreze (caci nu exista biserica si preot si episcop si parohie ortodoxa daca ea/el nu este intagrat/a unui Sinod ortodox); si 2. episcopii vecini erau de multe ori "locum tenens" (inlocuitor al scaunului episcopal vecin vacant) si cunosc situatia locului si adeseori erau implicati direct in alegerea noului episcop, deci ei sunt trimisi si pentru aceste motive (+motive de buna-vecinatate intre episcopi, atat de importante pentru armonia lucrarii ortodoxe).

Tocmai in virtutea acestei intelegeri ortodoxe a lucrurilor, canonul 1 apostolic nu a dat o cifra exacta pentru nr de episcopi necesari hirotonirii, ci a spus "doi sau trei" pentru ca nu e in primul rând o chestiune de numar, ci una de implinire a lucrului in rânduiala ortodoxa a traditiei Parintilor.

Acum puteti intelege de ce practici de genul celor pe care la vedem la toate gruparile si grupusculele schismatice sunt de fapt lovite de nulitate canonica. Un act bisericesc trebuie sa fie facut cu binecuvântarea Bisericii lui Hristos (episcopul se refera la sinodul lui, preotul la episcopul lui, credinciosul la preotul si la duhovnicul lui), altminteri nu e decât un soi de "magie alba ortodoxa" = apas pe butonul "canon x" si se intampla "lucrul y" -- ceea ce este o aberatie adesea intâlnita in ziua de azi in lumea crestina.

Domnul sa ne lumineze ca sa intelegem mai bine invatatura Sa si a Bisericii Sale.

An Nou Fericit tuturor.
Doamne ajuta.
pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32616 (raspuns la: #32312) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Ceva in plus - de (anonim) la: 04/01/2005 14:39:06
Sunt asistent la Facultatea de Teologie Ortodoxa Bucuresti si actualmente cercetator invitat la Observatorul Religiilor din Elvetia. Sunt specialist in secte apocaliptice. As vrea sa stiu si eu ceva mai mult despre FRONTUL DIGITAL ROMANESC ???!!!!!!

Un An Nou Binecuvantat!

Radu Muresan

Doamne ajuta!

PS adresa mea radupetremuresan@hotmail.com
#32667 (raspuns la: #4694) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
Totusi, daca noi credem in Du - de paulaairimi la: 05/01/2005 16:30:07
Totusi, daca noi credem in Dumnezeu, atunci credem si in ceea ce ne spune , respectiv in faptul ca biserica este mijlocul de a avea o relatie cu El(Epistole - Sf.apostol Pavel). Dovada iubirii este increderea in ceea ce spune sau face persoana iubita(vorbind acum in general) si implicit respectarea optiunilor acesteia.
La drept vorbind, dorinta personala a fiecaruia dintre noi de a avea o relatie cu Dumnezeu in modul in care dorim noi si nu cum si-ar dori El ,este oarecum o mica dovada de egoism.Si poate presupune si o lipsa de cunoastere din partea noastra.
Mai vorbim.paula
#32747 (raspuns la: #32613) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
locasul de rugaciune - de pr Iulian Nistea la: 05/01/2005 16:36:41
Buna, Dorin Vancea.

"Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care este în ascuns, îţi va răsplăti ţie." (Mt. 6, 6) - desigur, asta e rugaciunea si relatia directa, verticala, cu Dumnezeu.

Totusi, pe lânga aceasta, mai este rugaciunea comuna. Inainte de Patima Sa, Mântuitorul i-a adunat pe ucenicii Sai intr-o casa ("un foisor mare", Mc.14, 15; Lc.22, 12) si acolo a facut Pastile cu ei, si le-a poruncit: "Aceasta sa faceti intru pomenirea mea" (Lc.22, 19). Si vedem ca ucenicii Sai au facut acest ritual. Peste zeci de ani, Apostolul Pavel scria despre acest ritual al Cinei Domnului - 1 Cor. 11:
"23. Căci eu de la Domnul am primit ceea ce v-am dat şi vouă: Că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine,
24. Şi, mulţumind, a frânt şi a zis: Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi. Aceasta să faceţi spre pomenirea Mea.
25. Asemenea şi paharul după Cină, zicând: Acest pahar este Legea cea nouă întru sângele Meu. Aceasta să faceţi ori de câte ori veţi bea, spre pomenirea Mea.
26. Căci de câte ori veţi mânca această pâine şi veţi bea acest pahar, moartea Domnului vestiţi până când va veni."

Acest ritual, din care incet-incet s-au dezvoltat apoi toate slujbele Bisericii, nu se putea face oriunde, oricând, de cine vrea si cum vrea. Pentru Cina cea de Taina Iisus a ales "un foisor mare". La Pogorârea Duhului Sfânt, ucenicii erau în "încăperea de sus, unde se adunau de obicei" (FA 1, 13) si unde obisnuiau sa staruiasca in rugaciune, toti intr-un cuget. Pentru aceste rugaciuni, slujbe, ritualuri pe care crestinii le faceau impreuna desigur ca aveau nevoie de un loc. La inceput a fost mai simplu, caci comunitatile erau mici, si se puteau aduna in casa mai mare a unuia dintre ei. Când insa crestinii s-au inmultit, ei au trebuit sa-si faca lacasuri de cult mai mari si mai incapatoare. Au transformat case in biserici; au transformat temple pagâne in biserici; au construit biserici, asa cum au putut. Când crestinismul a devenit o religie oficiala, imparatii si dregatorii bogati au construit pentru comunitatile crestine biserici frumoase: cu fresce, cu icoane etc.

Sigur ca noi astazi suntem, si in arta bisericeasca, mostenitorii unei lungi epoci imperiale. Noi nu mai putem construi azi ceea ce a facut imparatii bizantini, dar ne chinuim sa imitam si se investesc o gramada de bani: bani de la oameni, de la intreprinderi, de la stat.

Nu stiu ce sa zic... Cei care au credinta, ar trebui sa pretuiasca aceste locasuri de cult, unde crestinii se intalnesc toti (Trupul lui Hristos) si se roaga impreuna dupa porunca Mântuitorului. Se poate ca atunci când face biserica preotul sa-si faca si casa cu materialele de constructii din santierul bisericii... Se poate ca unii bani si fie folositi altfel... Se poate, nu zic ba. Si chiar se intampla uneori asa. Dar acestea sunt devieri. Daca vad pe strada un nebun nu o sa-mi zic ca toti oamenii sunt nebuni, nu-i asa? Daca vad ca un preot face nebunii nu o sa zic ca toti sunt la fel si ca crestinismul e rau, nu-i asa?

Acum, daca ne uitam la bisericutele de lemn din satele românesti din Ardeal, vedem un frumos simplu si nu foarte costisitor. Lemn din padure, mesteri de-ai locului, iconografie populara dar frumoasa. Se poate deci si fara a cheltui sume colosale... Totusi, crestinii au nevoie de biserici ca sa se roage impreuna, dupa porunca lui Hristos. Iar aceste biserici nu se contruiesc oricum, caci si arhitectura si pictura si toate ale bisericii sunt purtatoare de un mesaj, care trebuie sa fie conform cu invatatura de credinta a Bisericii.

In fine, nu ma mai lungesc. Doar mai adaug ca nu trebuie puse in conflict ajutorarea saracilor cu investitia in construirea unei biserici. Daca e nevoie, construiesti o biserica in unul sau doi ani, apoi poti face milostenie dupa ea zeci sau chiar sute de ani. Caci rânduiala veche a Parintilor era ca din cele ce vin la altar o treime sa fie petru clerici, o treime pentru intretinerea bisericii si o treime pentru saraci.

Doamne ajuta.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32748 (raspuns la: #32368) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Frontul Digital Românesc - de pr Iulian Nistea la: 06/01/2005 01:12:52
Doamne ajuta, Radu Muresan.

Fara sa dau detalii de nume: Frontul Digital Românesc a fost o inventie a un webmaster ortodox român zelos, dar de buna intentie. Nu a avut practic membrii (chiar daca el a alaturat niste nume, reale, dar fara acordul acestor persoane), nu a fost o secta, a fost lozinca unui om, baiat bun, al carui nume nu as vrea sa-l dezvaluiesc, dat fiind ca situatia s-a clarificat. Frontul Digital Românesc de fapt nu a existat si nu exista - slava Domnului ! Aceasta titulatura a fost stearsa de pe siturile in cauza. Sa o uitam.

An 2005 Bun.
Doamne ajuta.

pr_iulian
- http://www.nistea.com (Spiritualitate si Literatura)
- http://www.calendar-ortodox.ro/ (calendar crestin-ortodox pe anul 2005)
- http://www.EgliseRoumaine.com (Biserica Ortodoxa Româna din Paris)
- http://www.icones-grecques.com (Icoane bizantine)
- http://www.OrthodoxesaParis.org (Ortodocsi la Paris)
#32783 (raspuns la: #32667) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Dumnezeu sa aiba grija de tine - de (anonim) la: 11/01/2005 22:22:36
Asa e, stilul vechi e corect. Dumnezeu va face dreptate odata si odata si va fi o turma si-un pastor. Un Dumnezeu si crestii ortodocsi pe stil vechi
#33182 (raspuns la: #29058) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului .
legatura dintre morti si vii - de mihaela simona la: 15/01/2005 23:04:53
Parinte, ma apasa de ceva vreme o dilema legata de cei trecuti in nefiinta.
Poate cineva, care a murit si este mantuit, sa ajute prin rugaciunile lui pe cei ramasi in viata? Pot rugaciunile acestuia sa faca minuni pentru o persoana iubita, greu incercata?
Asadar, cat de mult ne vad, ne simt cei care nu mai sunt printre noi? Cat de mult ne pot ei ajuta in momente grele?
Daca ati mai raspuns la aceste intrebari, iertati-ma si spuneti-mi unde sa caut. Nu v-am mai citit de mult.
#33523 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Trecerea in nefiinta - de CatalinM la: 19/01/2005 07:54:19
Nu-ti voi raspunde decat la prima afirmatie: "cei trecuti in nefiinta".
Din punct de vedere crestin nimeni nu trece in nefiinta. A trece in nefiinta este o inventie materialista, o incercare asa-zis poetica cu menirea de a impresiona auditorul prin cuvinte pompoase si denota o necunoastere a invataturii crestine elementare. Parintele Galeriu a tinut numeroase predici pe tema asta in incercarea de a-i face pe cei ce o folosesc (mai ales cei din mass-media) sa renunte la ea. Nefiinta inseamna inexistenta, deci cum putem sa mai spunem ca cei trecuti in nefiinta mai fac ceva, sau de ce ne mai rugam pentru ei, sau cum mai putem afirma nemurirea sufletului si viata viitoare odata ce nu mai exista? Din punct de vedere crestin omul este nemuritor, deci nu are cum sa treaca in nefiinta.
Cu multa stima,
Catalin
#33761 (raspuns la: #33523) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Am si eu o intrebare - de Rolfex la: 28/01/2005 19:15:57
Sfinte parinte,

Am si eu o intrebare. Imi pare rau dar nu am rabdare sa ma uit pe toate paginile de pâna acum!
Te poti considera credincios chiar de nu aderi total dogmei ortodoxe (crestine)! te poti considera credincios când opera ta proprie este mai mult sau mai putin legata de cristianism, fara sa fie totodata total si clar definit religioasa, când Ichtus devine un caras... Când Isus este un corp lipsit de viata dar ca in juru lui viata continua. Ma pot considera inca ca un pictor crestin când consider ca pot vedea pe Iisus prin viziunea eliberatoie a Buddhismului?
Pentru a fi un neo-pictor de icoane, trebuie oare sa aderez total si inconditional artei bisericesti?
Se poate oare sa fii un adevarat pictor crestin contemporan sau trebuie sa reiau concptul de iacoana clasic - ortodoxa fara orice expresie peronala si fara a duce mai departe conceptul iconografic ortodox de "fereastra" spre lumea cealalta...
Cordial,


Tot degeaba!
#34829 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
stimate parinte, cred in - de zaraza la: 31/01/2005 01:47:31
stimate parinte,

cred in Dumnezeu, dar marturisesc ca am dificultati in a intelege de ce religia ortodoxa este singura religie mantuitoare/buna/adevarata. Am cunoscut mai multi crestini ortodocsi, care sustineau cu traire ca numai cei care cred in Isus vor merge in rai, restul sunt destinati aprioric iadului.

Am fost un copil nascut in "epoca de aur", parintii n-au fost preocupati de religie, pana la 7 ani m-au crescut bunicii, la tara. Bunica este foarte credincioasa, dar n-a reusit sa-mi transmita credinta ei, imi amintesc duminicile obligatorii la biserica ca pe un calvar, de multe ori mi se facea rau din lipsa de aer. Apoi, la scoala religia era ignorata, cert este ca pana am devenit adulta n-am mai avut nici un contact cu religia ortodoxa. In orice caz, nimic revelator.

Apoi, au inceput sa ma preocupe aspectele spirituale, am citit destul de mult, am inceput sa realizez ca substratul e mult mai adanc, ca exista o suma de adevaruri universale care se regasesc in mai toate religiile, ca exista o forta dincolo de noi, pe care unii o numesc Dumnezeu. Nu am nici un dubiu in ceea ce priveste existenta lui Dumnezeu, n-as vrea sa fiu inteleasa gresit. In timp am venit in contact cu diverse viziuni asupra lui Dumnezeu. Am facut o vreme yoga, si m-am simtit excelent, intelegeam care e scopul, mi se pareau logice mijloacele. A trebuit sa renunt pentru ca m-am mutat in alta tara, si am luat totul de la capat, altele au fost prioritatile. Apoi am dat de astrologie. La fel, mi s-a parut fascinant, si cumva in coerenta cu tot ce stiam sau intuiam pana atunci despre Dumnezeu. Acelasi scop, poate putin alt drum, alt unghi din care sunt privite lucrurile, dar viziunea de ansamblu e similara. Impresia mea e ca Dumnezeu e unul, si credintele sunt multe si diverse, dar toate duc in acelasi loc, la Dumnezeu. V-am spus toate astea ca sa intelegeti cam pe unde ma aflu in momentul de fata.

Relativ recent am cunoscut un om pe care il admir din multe puncte de vedere, crestin ortodox convins si practicant. Ma uimeste de fiecare data cand vad ca omul asta, deschis la minte in nenumarate alte privinte, sustine cu tarie ca numai ortodoxismul este singura religie "adevarata". Restul populatiei, care a avut ghinionul sa se nasca intr-o zona neortodoxa e sortita iadului. Mi se pare mult prea simplista perspectiva, si as vrea sa stiu care este parerea unei fete bisericesti. Cum este privita chestiunea de catre biserica ortodoxa? Cum sunt considerate celelalte religii? Fiecare o tine pe a lui? Sau exista totusi o acceptare? Si daca da, pana unde merge aceasta acceptare?

Cu respect,

Veronica Vartic



#34971 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
religia ortodoxa, singura religie mantuitoare/buna/adevarata? - de zaraza la: 31/01/2005 01:51:26
stimate parinte,

cred in Dumnezeu, dar marturisesc ca am dificultati in a intelege de ce religia ortodoxa este singura religie mantuitoare/buna/adevarata. Am cunoscut mai multi crestini ortodocsi, care sustineau cu traire ca numai cei care cred in Isus vor merge in rai, restul sunt destinati aprioric iadului.

Am fost un copil nascut in "epoca de aur", parintii n-au fost preocupati de religie, pana la 7 ani m-au crescut bunicii, la tara. Bunica este foarte credincioasa, dar n-a reusit sa-mi transmita credinta ei, imi amintesc duminicile obligatorii la biserica ca pe un calvar, de multe ori mi se facea rau din lipsa de aer. Apoi, la scoala religia era ignorata, cert este ca pana am devenit adulta n-am mai avut nici un contact cu religia ortodoxa. In orice caz, nimic revelator.

Apoi, au inceput sa ma preocupe aspectele spirituale, am citit destul de mult, am inceput sa realizez ca substratul e mult mai adanc, ca exista o suma de adevaruri universale care se regasesc in mai toate religiile, ca exista o forta dincolo de noi, pe care unii o numesc Dumnezeu. Nu am nici un dubiu in ceea ce priveste existenta lui Dumnezeu, n-as vrea sa fiu inteleasa gresit. In timp am venit in contact cu diverse viziuni asupra lui Dumnezeu. Am facut o vreme yoga, si m-am simtit excelent, intelegeam care e scopul, mi se pareau logice mijloacele. A trebuit sa renunt pentru ca m-am mutat in alta tara, si am luat totul de la capat, altele au fost prioritatile. Apoi am dat de astrologie. La fel, mi s-a parut fascinant, si cumva in coerenta cu tot ce stiam sau intuiam pana atunci despre Dumnezeu. Acelasi scop, poate putin alt drum, alt unghi din care sunt privite lucrurile, dar viziunea de ansamblu e similara. Impresia mea e ca Dumnezeu e unul, si credintele sunt multe si diverse, dar toate duc in acelasi loc, la Dumnezeu. V-am spus toate astea ca sa intelegeti cam pe unde ma aflu in momentul de fata.

Relativ recent am cunoscut un om pe care il admir din multe puncte de vedere, crestin ortodox convins si practicant. Ma uimeste de fiecare data cand vad ca omul asta, deschis la minte in nenumarate alte privinte, sustine cu tarie ca numai ortodoxismul este singura religie "adevarata". Restul populatiei, care a avut ghinionul sa se nasca intr-o zona neortodoxa e sortita iadului. Mi se pare mult prea simplista perspectiva, si as vrea sa stiu care este parerea unei fete bisericesti. Cum este privita chestiunea de catre biserica ortodoxa? Cum sunt considerate celelalte religii? Fiecare o tine pe a lui? Sau exista totusi o acceptare? Si daca da, pana unde merge aceasta acceptare?

Cu respect,

Veronica Vartic



#34973 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Religia - de valdobiade la: 03/02/2005 04:23:21
Draga Veronica,
Cred ca as putea sa raspund si eu la intrebarea ta.
Daca intrebi pe un membru al bisericii catolice daca catolicismul
(scuza cacofonia) este religia cea adevarata, o sa primesti
un raspuns afirmativ. Acelasi lucru se intimpla daca intrebi despre
ortodoxism pe un membru ortodox. La fel, nu este de mirare
daca intrebi un protestant (baptist, adventist, penticostal, etc)
sa iti spuna ca protestantismul este adevarata religie. Daca ii intrebi
pe musulmani (muslimi) care este religia adevarata? Bineinteles
ca Allah este. Ca sa nu o mai lungesc cu alte religii, trebuie sa stii
ca orice religie este un instrument de control. Cineva care alege
o religie crede ca este liber sa aleaga, dar asta este numai o iluzie.
Adevarul este ca alegind o religie, alegi sa ai mintea controlata.
Daca tu ai gasit ca pe undeva "substratul este mult mai adinc", atunci
bucura-te ca gindesti liber. Nu mai pune intrebari la care cunosti
deja raspunsul. "Prea-fericitul parinte" nu o sa-ti spuna niciodata
cum sa gidesti liber, ci o sa-ti aduca argumente ca tu trebuie ai mintea
controlata de religia ortodoxa.
Eu iti doresc succes in cautare adevarurilor mult mai profunde decit
orice religie.
#35223 (raspuns la: #34973) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...