-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro

viata in matrice


de proletaru la: 28/02/2006 13:08:00
modificat la: 28/02/2006 23:39:03
taguri: Eseuri 
voteaza:
Am abordat acest subiect ca rod al unor discutii nu neaparat în contradictoriu despre Big Brother, evident, nu cel din celebra emisiune ci din romanul lui Orwel "1984". O forma a acestei filozofii o intalnim în productia "Matrix" si de care incepem sa ne lovim si în viata reala. Analogia cu cele doua universuri din Matrix e una exagerata dar nu nerealista.
Filmul este o fictiune si prezinta o discrepanta evidenta si exagerata intre ceea ce acolo era viata reala in care oamenii sunt doar simple surse de energie si ceea ce stim despre existenta, asa cum ea ne apare in imagini.
Nu voi sustine o asemenea filozofie in sensul matrix. Pot spune cu certitudine cã umanitatea a ajuns sã vietuiasca pe segmente de existenta complet diferite ca filozofie, valori, comportamente aspiratii si modele de viata.
Ce oare determina o astfel de scindare? Dupa mine, cauza se gaseste in schimbarea sociala, rescrierea paradigmelor legate de modul de viata contemporan, în trecerea de la comunitate la societate.
Tonnis marcheza foarte exact diferentele dintre cele doua tipuri de modele existentiale (referindu-se la organizãri umane). Modelul comunitar este caracterizat prin relatii personalizate, comunicare, viata comuna in care indivizii se cunosc bine, isi împart spatiul comun si traiesc intens viata grupului. Aici nimeni nu e anonim, fiecare are o pozitie bine stabilita si exista un bun comun, o formã de manifestare explicita si normata a grupului. Existã un ritual al intrarii si iesirii din comunitate, obiceiuri, valori tezaurizate, roluri bine definite, comportamente prescrise si asumate. Nimic nu se petrece la intamplare. Elementele sociale sunt de obicei bine integrate.
Acest model tinde sa se degradeze, se prabuseste sub propria greutate de reguli, norme, traditii si mecanisme de conservare ce nu ii permit o perspectiva maleabila. Orice organizatie ai carei membrii consimt asupra unor idealuri si tinte comune, care in timp devine ritualista, are tendinta sa colapseze pentru ca ajunge la imobilism.
In cazul modelelor de tip comunitate, progresul umanitatii prin mijloacele de comunicare din ce în ce mai rapide si mai complexe, diversificarea profesiilor si ocupatiilor, problemele legate de etica si moralitatea castigurilor, schimbarea mijloacelor de legitimare a ascederii la pozitiile sociale, au dus la delimitarea spatiului privat si nevoia de anonimat, rescrierea registrului de valori. Acest lucru se traduce in fostele comunitati prin ruperea, sau in cel mai bun caz, a rescrierii rolurilor acelor indivizi si trecerea la alt model de viata sociala.
Modelul de tip societate este caracterizat de progres, mobilitate, viteza de transformare si adaptare la dezvoltarea economica si tehnologicã, tezaurizarea averilor intr-o forma nevizibila. Binele personal difera cu mult ca filozofie cu binele comun.
Cu aceste caracteristici, modelul de tip societate are nevoie ca sa functioneze (aici il privesc deja ca pe un mecanism gata inchegat si functional la care indivizii se afiliaza, adera, se integreaza) de celule sociale simple care sa relationeze superficial si care sã fie capabile sa functioneze oriunde le-ai muta. De aceea viata la oras sau in satul de navetisti e diferita total de cea de la tara. Zidurile sunt mai inalte, oamenii se viziteaza rar si numai anuntat, nimeni nu intreaba care e sursa averilor sau cat de mari sunt ele, nu se afirma judecati de valoare cu privire la stilul de viata si e legitim ca o relatie sa se incheie fara consecinte dramatice pentru vecinatate daca aceste norme sunt incalcate. Un londonez se va adapta foarte repede la viata din New York sau Sidney, va trai fara a-si pune multe probleme legate de vecini fie la Hamburg fie la Hong Kong, dar va avea insomnii daca se muta intr-o comunitate daneza.
Revin la viata matriciala. Ea a aparut odata cu dezvoltarea stiintelor sociale, a marketingului si a nevoii de control social din partea celor ce detin puterea (fie ea economica, politica sau corporatista). Observam ca se produce o gama nu foarte variata de produse dar totusi restransa in comparatie cu posibilitatile ca aceasta sa existe, indiferent ca sunt alimentare sau modele de automobile, ca se investesc sume colosale în studii de piata si reclame, cã televiziunile respectã un numãr limitat de formate. Asta se intampla pentru ca cineva stie ce ne dorim, stie cum actionam in diferite situatii, ce consumam, cum ne iubim, ce ne oripileaza. Suntem cu voia noastra niste procente intr-o statistica. Chiar dacã ne consideram niste individualitati, ca noi suntem unici, ca iubirea noastra e aparte, ca numai noi ne plimbam seara la 10 pe marginea lacului, etc. Vom descoperi ca nu suntem decat un procent alaturi de altele ca ceea ce consideram noi ca fiind exceptie e de fapt un 8% într-o statistica. Comportamentul nostru e predictibil indiferent ce am face. Dovada ne-o fac cei la care ne facem asigurarea de viata sau de bunuri. Ei ne spun cam totul despre categoria din care facem parte si isi asuma sau nu riscul de a plati comportamentul nostru. E drept ca exista o anume relativitate in tot acest demers, dar elementele certe fac ca relativismul în acest caz sa fie scazut. Exista chiar teoreme de tipul cu cat modelul societal e mai integrat, cu atat costurile pentru control social sunt mai scãzute.
Aceste teorii sau stari de fapt nu exclud libertatea individuala dar ea are in acest caz o serie de limitari. Depinde de tine sã iti iei cortul ºi sã te muti in desert dar daca te hotarasti sã stai intr-un oras si sã duci o viata urbana, ai nevoie de credite, trebuie sa iti declari veniturile, sa folosesti carti de credit, sa conduci o masina, sa fi supravegheat la munca, sa raspunzi la chestionare, sa consumi ceea ce alti produc. Asta implica limitarea libertatii, intrarea in matricea sociala.
Dacã ai potential, esti amic cu cine trebuie sau reprezinti o figura interesanta cu certitudine vei ajunge in stratul care exercita controlul, treci in spatele scenei.
Nu vreau sa emit vreo teorie a conspiratiei ci doar sa remarc faptul ca dincolo de viata de "jos" exista una suprapusa care o controleaza pe prima. Ea face posibil controlul social. Asta nu inseamna automat cã mailurile ne sunt citite (ele sunt oricum filtrate de un sistem elaborat), sau ca se stie in orice moment cat consumam, de ce calitate, in ce cantitate. Este vorba de un strat care se manifesta strategic, care anticipeaza viitorul si incearca sa il manipuleze. Internetul e un spatiu liber pentru ca exista implicit un alt spatiu suprapus care il controleaza, care face posibila dezvoltarea tehnicii, tehnologiei. Cine beneficiaza în final de aceastã avere? Mi-e greu sa raspund. Oricum, ca analogie eu o vad ca pe o haina care initial e scumpa, isi face rostul si apoi se da la sãraci pe gratis pentru cã a fost deja înlocuitã.
Forma cea mai vizibila e comportamentul marilor corporatii, razboaiele cu motive care par copilaresti, noile aliante teritoriale, dezvoltarea IT.
De aceea cred in ideea de matrice care se propaga exponential in zonele mai slab structurate.
Cert e ca acest lucru ne afecteaza, ne transforma perceptiile despre real si implicit ne vom comporta din ce in ce mai diferit de stramosii nostrii.

Acest text l-am publicat cu ceva timp in urma pe un alt site.
M-ar bucura sa stiu parerile voastre in legatura cu ideea prezentata.
Veti scuza probabil lipsa de talent scriitoricesc.
comenteaza . modifica . sterge
semnaleaza adminului . adauga la bookmarkuri

comentarii (11):


Who the fuck is Tonnis. - de gabriel.serbescu la: 01/03/2006 11:57:26
Who the fuck is Tonnis.
#108879 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Tönnies - de Guinevere la: 01/03/2006 20:21:00
Ferdinand Tönnies, ai dreptate, Gabi. Sociologul german. Dar lasa si tu asta... se mai intampla.

Despre controlul social: suficient sa spun ca deocamdata traiesc intr-o tara care a inventat democratia si cu toate astea nu imi permit sa scriu tot ce as vrea pe anumite conferinte, prefer sa le evit. Paranoia, teoria conspiratiei? Nu, exemple concrete din care am invatat valoarea prudentei, ii las pe altii sa dezbata, ma mai amuz si io.
____________________________________________
De la sublim la ridicol nu este decat un pas.(Napoleon)
#109023 (raspuns la: #108879) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
nu doar Tonnis - de Yuki la: 02/03/2006 10:14:04
a vazut lucrurile asa. Apropo, cum ai traduce tu Gemeilshaft si Geselshaft( nu mai stiu daca sa scriu asa, dar stii la ce ma refer, la socoietatea traditionalista si la cea de tip contractual).

Revenind la discutie, teoriile de genul celei de mai sus s-au nascutin contextul puterniciei industrializari din sec 19, cand viata rurala a fost inlocuita cu cea urbana. Tocmai aparitia unor clase sociale noi ( i.e muncitorii) a determinat paritia nevoii de control. Muncitorii s-au organizat in sindicate, pt a controla sau influenta deciziile. Ceea ce mi se pare mie fascinat este ca tocmai inceputurile soc. capitaliste au dus la aparitia teoriilor care l-au influentat pe Marx, punand bazele totalitarismului.
Asa este, poti sa-ti iei cortul si sa te muti in desert, dar asta ar coincide cu o excomunicare de la viata soc. si nu sunt nici foarte sigura ca ar functiona, soc. va gasi pana la urma o modalitate de a te ' controla'.
#109124 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Yuki - de proletaru la: 03/03/2006 00:30:39
... am plecat! cheia e sub prag!

corecta observatie!
ma bucur sa intalnesc pe aici si oameni lucizi. sunt cativa cu care imi place sa conversez.
Gemeinshaft= comunitate
Geselshaft= societate... in traducere directa
in spatele celor doua concepte sta ce stiu tu... societatea traditionala si cea contractuala cu semnificatiile si consecintele lor.
n-as vrea insa ca subiectul sa cantoneze in aceste concepte ci sa se dezvolte.
#109137 (raspuns la: #109124) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Hmmm... - de thebrightside la: 02/03/2006 15:12:06
Controlul social...Nu ma simt controlata. Si ce daca stiu ce mananc, pe cine sun si ce filme imi plac?! Sa fie sanatosi. N-am aproape nimic de ascuns.
In plus, sunt suficient de imprevizibila chiar si pentru mine(sau imi place sa cred;), astfel incat sa contribui efectiv la mentinerea gradului de relativitate care este. :)

Conservatoare convinsa...imi vine greu sa cred ca imi pot fabrica ei un real mai roz decat cel pe care mi-l matricesc eu singurica..:)
#109171 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
yuki, proletaru' - de Guinevere la: 03/03/2006 02:49:00
Pentru Yuki:

Tonnis e de fapt Tönnies, cum bine a remarcat gabi

Completare: Gemeinschaft - Comunitatea / Voinţa Organică - Fiecare apare de la Sine şi
Gesselschaft - Societatea /Voinţa Reflexivă - Fiecare se afirmă pentru Sine

Proletaru' (cateva ne-lucide)

Se stie ca cine detine informatia detine controlul si, prin urmare, puterea. Societatea se schimba tot mai mult in societate informaţională, care se bazează pe utilizarea informaţiei ca arma si materie prima strategica. Adaptarea la noul mediu în care informatia circula in timp real, presupune o mai mare"viteza de transformare" a modelului de tip "societate" de care vorbeai, si cu cat matricea e mai "inchegata", cu atat schimbarea se propaga mai usor, datorita "controlului social", chiar si cu tarele lui atat vreme cat sunt tinute sub "control" . :o)
De obicei se crede ca ar fi invers, ca schimbarea e mai usoara in afara controlului, insa atunci anarhia ce mai este? Si aici inteleg prin control social de la legi, pana la tehnici de urmarire a mesajelor pe internet, care chiar exista; de pilda pentru prinderea pedofililor se incearca supravegherea siturilor cu pricina, asa cum au fost urmarite si convorbirile telefonice sau mesajele care putea contine cuvinte cu referire la acte de terorism, etc. Sigur ca perceptia se schimba, daca in loc de societati putem avea societati virtuale in care comunicarea nu mai are nevoie de interactiune ci de mouse si tastatura, iar politia foloseste room-ul de chat ca sa prinda infractori.
Cred ca in Romania schimbarea se produce atat de greu pentru ca nu exista cu adevarat control social, doar manipulari haotice cu scop de imbogatire, si birocratie in sensul critic al modelului lui Weber, adica aberanta si disfunctionala.

Cam atat. Ops, destul! :o)
_________________________________________
De la sublim la ridicol nu este decat un pas.(Napoleon)
#109319 (raspuns la: #109137) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Guinevere - de proletaru la: 03/03/2006 10:22:03
... am plecat! cheia e sub prag!

dah mah, asa imi place.... comentarii pertinente si realiste
.... mai vreau
#109332 (raspuns la: #109319) comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
Pina la un punct sint de acor - de gabriel.serbescu la: 03/03/2006 23:50:54
Pina la un punct sint de acord cu textul: daca in matrix ¨massele¨sint simple surse de energie, in viata reala massele sint prin excelenta, platitoare de impozite.
Servesc acestui scop pina la punctul in care un stat e capabil de a le vinde inclusiv tutun ¨imbogatit¨ de alte elemente care sa conduca la o mai buna adictie.
Acum nu inteleg ce cauta 1984 aici. Nu-i vad nici cea mai mica trasatura ¨matriciala¨, cit pura opresiune, un amestec oarecum familiar, gindindu-ne la comunismul sovietic importat in Romania, si guvernul kmerilor rosii.

Pe de alta parte, clasarea asta in comunitate-societate, mi se pare un pic bizara, poate sa fie la mijloc ignoranta mea, insa din ceea ce stiu pina acum o societate este formata din exact comunitatile si culturile ei, pentru e un intreg. Aici e o chestie care imi scapa. Mai mult, diferentele aduse in discutie tin de rural-urban, si automat vorbim nu de ¨scindari¨ ci de situati date cu mult timp inainte ca domnul asta, dumneata sau eu sa observam o asa atrocitate.

Viata matriciala... Ea apare odata cu nevoia de control social.... mmmm....
Controlul asta social imi ridica mie intrebari... Dupa dezastrele sociale produse de industrializare, prilej bun ptr. Marx de a invata muncitorii ca pot constitui o clasa (atentie Yuki), iar nu de a inventa totalitarismul, dupa cele produse in cimpul moralei, a dogmei, si a filosofiei, dupa turbulentele franceze si agoniile imperiilor coloniale, dupa cele doua razboaie mondiale, societatile europene s-au trezit practic maturate... de ele insele. Daca o comunitate ce ramine in imobilism, intocmai unei specii oarecare din biologie, dispare de pe scena vietii din prea putina adaptabilitate, la fel i se poate intimpla unei societati dinamice si in continua schimbare. Si atunci ne ramine nu o forma de a controla o societate, ci de a o mentine intr-un consens oarecare.
Iar atunci controlul social se va numi organizare sociala. Cu cit mai putin conflictiva cu atit mai de dorit, poate si pentru ca ii avem ca exemplu pe englezi, care in afara revolutiei industriale, nu au cunoscut o alta.

Cit despre cercurile elitiste si controlul societatilor la nivelul lor economic, politic si social, (ca o paranteza- in exact aceiasi ordine a apritiei lor-Economia, Politica si Sociologia, ca stiinte si etici) exista un studiu interesant din care vei gasi citeva spicuiri la adresa: http://www.thirdworldtraveler.com/Book_Excerpts/PowerElite.html
editat de Oxford Press (pe net intr-o prezentare precare si haiduceasca), a carui autor, Charles Wright Mills, este o referinta sociologica.



#109490 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
si eu pe aici - de vise la: 05/03/2006 11:34:10
Si eu cred ca traim intr-o asa zisa matrice,daca e sau nu bine sau cat e de bine habar n-am.Pana la urma toate vietatile traiesc mai mult sau mai putin intr-o lume matriceala in care nimic nu se dezvolta de unul/una singur/singura.Intr-o lume in care avem devoie unul de altul e evident sa se stabileasca limitari ale propriului nostru eu;asa ca libertatea noastra e limitata...cineva spunea ca libertatea noastra tine pana unde incepe libertatea altuia..asta e ideea centrala care guverneaza societatea .
Asa ca vezi sa nu iti stergi papucii de fericirea altuia ,ca vei avea si tu de suferit ..ca tot traim in simbioza unii cu altii(mai mult sau mai putin).
Libertatea fericirii,sau mai bine zis a cautarii fericirii ar parea ca ar avea cel mai mult de suferit de pe urma constrangerilor sociale.Totusi ar exista ideea de fericire fara raportarea la ceilalti ,fara comparatii ,fara iluzia cautarii libertatii?
Ma intreb cine am fii noi,oamenii ,fara spiritul nostru "comunitar",fara sa facem parte dintr-un intreg.Care ar fii valorile noastre...de fapt ,pardon,nu ar exista valori,pentru ca ele au fost inventate pentru a mentine armonia,Nietzsche zicea ca binele si raul ar fi fost create tot in interes comun..ceea ce ar fi mai mult decat plauzibil,nu cred ca ne-am naste noi cu un bagaj de astfel de notiuni abstracte precum bine,rau,frumos ,urat,valoare,nonvaloare,ideal.
Dupa cum ai zis fara societate nu ar exista progres ,ne-am autodistruge,ne-am anula,,nu degeaba "+" cu "-" fac zero.
Se zice "liber ca pasarea cerulu"sau "liber ca un animal in savana",sunt ele cu adevarat libere?...iar daca sunt libere din punctul nostru(al oamenilor) de vedere...la ce le serveste daca nu constientizeaza libertatea?
#109652 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
comunitas si societas - de Homo Stultus la: 05/03/2006 09:37:58
In societarul contemporan cu tendinte neoliberale , tipurile de relatii interumane au suferit o alterare evidenta. Este mult mai comod sa relationam intr-o realitate obiectivata. Contextele prefabricate sunt mult prea tentante. De aici si sentimentul ca traim in "matrice". O posibila scapare ar putea fi gasita in incercarea de a ne construi noi contextele.
Avand in vedere complexitatea interactiunilor la nivel social este foarte greu sa ne mai intoarcem la existenta patriarhala a comunitas-ului. Un spatiu in care s-au pastrat oarecum desi alterate valorile specifice comunitas este satul. Aici se poate personaliza subiectiva destul de usor relatia. In societatea romaneasca nu exista inca acea cultura a comunitatii pe care vesticii mai ales in tarile formate pe fundamentul doctrinelor de tip protestant o au. Cu toate aceste nici in occident comunitatea nu mai este inteleasa in sensul ei propriu. O posibila cauza ar putea fi insertiunile unor elemente de tip neoliberal. Prin atitudinea de tip modern care a avut un discurs dublu omul are posibilitati de cunoastere infinite dar totusi sa nu avem incredere in om comunitas-ul in sensul autentic a murit. O resuscitare a sa se incearca prin postmodernism, ideologie care readuce taina si neputinta in orizontul existential al persoanei. Prin postmodernism se incearca deci o oarecare repersonalizare a societatii. Bineinteles ca si aici se pot gasi o multitudine de probleme si neajunsuri. Pana la urma este adevarat ca la nivel social se fiinteaza in "matrice" dar asta este pur o alegere subiectiva a fiecaruia. Oricand avem libertatea de a schimba contextele care nu ne convin... desi nu este usor.
#109664 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul
; D ...Raspunsul se gaseste c - de RSI la: 05/03/2006 11:21:57
; D ...Raspunsul se gaseste ca-ntotdeauna pe meniul Cafenelei:



Unde ne sunt valorile?!

www.dandiaconescu.ro

Ospatar in Dubai!!!



==================================================
"Eficienta este cea mai inteligenta forma de lene. (David Dunham) "

#109676 comenteaza . modifica . semnaleaza adminului . blocheaza userul


-50%
reducere de Black Friday
Cursuri de matematica si fizica online!
Incearca-le gratuit acum

Peste 3500 de videouri de cursuri cu teorie, teste si exemple explicate
www.prepa.ro
loading...


loading...

cautari recente
mai multe...

linkuri de la Ghidoo: